Climate Investment Coalition

Danske private investeringer bliver mere grønne – nu skal resten af verden med

På konferencen ”Climate Investment Summit” i dag kunne pensionsbranchen fortælle, at 50 mia. danske kroner er blevet investeret i den grønne omstilling, siden pensionsbranchen gav sit tilsagn på FNs klimatopmøde sidste år om at øge grønne investeringer med 350 mia. kr. frem mod 2030. Desuden lancerede Finans Danmark en målsætning om en 75% CO2-reduktion i 2030 i de investeringsfonde, som tilbydes danskerne

I forbindelse med åbningen af Climate Investment Summit i København i dag, kunne Kent Damsgaard, administrerende direktør for brancheorganisationen, Forsikring & Pension, rapportere om investeringer for 50 mia. kr. i grønne projekter siden klimatopmødet sidste år. Det er langt mere end forventet i en tid, der er præget af sundhedskrise og generel finansiel usikkerhed. Hvis tempoet fortsætter, når vi målet om 350 mia. kr. i grønne investeringer tre år før tid.

Samtidig kom en ny dansk aktør på banen med et ambitiøst tilsagn om målrettet at understøtte almindelige borgeres investeringer i den grønne omstilling. Administrerende direktør i Finans Danmark, Ulrik Nødgaard, beretter, at Finans Danmark forpligter sig til, at CO2-udledningen fra danskeres investeringsfonde skal være 75% under CO2-udledningerne i verdensaktieindekset i 2030 sammenlignet med i dag. Danskerne har i dag omkring 1.000 mia. kr. investeret i investeringsfonde, og målsætningen vil betyde, at en betydelig del af danskernes penge nu kan blive investeret i selskaber, der er eller er på vej til at blive grønne.

”Når den private og offentlige sektor går sammen, kan vi virkelig rykke noget i den virkelige verden. Den danske pensionsbranche lever flot op til sit løfte om at øge de grønne investeringer, og nu har de danske kapitalforvaltere sat et ambitiøst klimamål. Næste skridt er at få flere udenlandske private investorer med på den grønne bølge og skabe et globalt momentum. Det er en af mine prioriteter frem mod COP26 næste år ”, siger klima, - energi og forsyningsminister Dan Jørgensen, som er formand for koalitionen og åbnede dagens konference.

På baggrund af de danske udmeldinger har koalitionen Climate Investment Coalition, som står bag konferencen, startet en dialog med pensionskasserne i de øvrige nordiske lande og i Holland, om muligheden for at bygge videre på koalitionens arbejde og bidrage med flere tilsagn til grønne investeringer frem mod COP26 i Glasgow.

”Vi oplever stor interesse fra udlandet for koalitionens arbejde. Mange har fået øjnene op for, at de grønne investeringer har klaret sig fornuftigt under krisen, og at det er en god og langsigtet forretning at investere grønt. Med koalitionen har vi gennem erfaringsudveksling og konkrete projekter vist, at det sagtens kan lade sig gøre at tjene penge og bidrage til et bæredygtigt samfund”, siger Peter Damgaard Jensen, medformand for Climate Investment Coalition og bestyrelsesformand for Institutional Investors Group on Climate Change (IIGCC).

I denne uge har koalitionen inviteret verden til virtuelt topmøde. Climate Investment Summit samler regeringer, private aktører, institutionelle investorer, kapitalforvaltere og internationale organisationer til en drøftelse af, hvordan vi kan skaffe mere finansiering til den grønne omstilling og tackle de klimaudfordringer verden står og kommer til at stå overfor i fremtiden.
Climate Investment Summit løber over to dage 3.-4. november (link til konferencen).

Climate Investment Coalition, der står bag konferencen, blev oprettet i kølvandet på klimatopmødet i New York sidste år og er i dag et offentlig-privat samarbejde mellem den danske regering, Forsikring & Pension, IIGCC (Institutional Investors Group on Climate Change) og World Climate Foundation. Koalitionen skal mobilisere øgede private investeringer i grønne løsninger frem mod 2030 for at få verden på rette vej mod at indfri Paris-aftalens målsætninger. Senest erklærede de nordiske statsministre deres støtte til en intensiveret indsats rettet mod mobiliseringen af grønne investeringer og grøn genopretning i regi af N8 i sidste uge (link til erklæringen).

For mere information:

Pauline Ledermann, Project Manager, Climate Investment Coalition
pauline.ledermann@worldclimatefoundation.org, +45 40 83 04 97

Klimaministeriets pressetelefon: +45 41 72 38 05

Maria Jakobsen, Chefkonsulent, Public affairs- og kommunikation, Forsikring & Pension
maj@forsikringogpension.dk, +45 4191 9108

Kristine Racina, Presserådgiver, Finans Danmark
kra@fida.dk, +45 3016 1021

Tom Fern, Head of Communications, Institutional Investors Group on Climate Change (IIGCC)
tfern@IIGCC.org, +44 (0) 7867 360 273

Information om Climate Investment Coalition

Climate Investment Coalition