Nye byggeregler kvæler virksomheder i vækst
BYGGERI
Tidligere hjalp kommunerne voksende virksomheder med hurtigst muligt at få en byggetilladelse til at udvide eksisterende bygninger eller bygge helt nyt. Men Regeringen har indført krav om, at erhvervsbyggeri skal godkendes af certificerede statikere og brandrådgivere.
Udfordringen er, at disse rådgivere er en mangelvare uden for landets store byer, hvilket resulterer i forlængede ventetider for virksomhederne.
I 2019 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid således to-tre måneder for et erhvervsbyggeri i Varde Kommune. I dag kan virksomheder vente op til dobbelt så lang tid på en certificeret rådgiver, fordi udbuddet ikke matcher efterspørgslen.
Det begrænsede udbud betyder desuden, at prisen er steget, så en virksomhed typisk må forvente en ekstraudgift på cirka 30.000 kroner i forhold til tidligere.
Lad virksomhederne vælge
Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune, opfordrer til at justere lovgivningen og overlade det til virksomhederne, om de vil bruge en certificeret rådgiver eller lade kommunen stå for den endelige byggesagsbehandling.
Opgaven har tidligere været placeret hos kommunerne, og i Varde Kommune er kompetencerne til at stå for byggesagsbehandlingen stadig til stede.
CITAT
Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:
”De nye krav blev indført for at mindske bureaukratiet, men virksomhederne oplever den modsatte effekt. Udsigten til adskillige måneders ventetid og en ekstraregning på 30.000 kroner vil i værste fald få mindre virksomheder til at droppe planlagte udvidelser. Det kan blive et hårdt slag for væksten i vores del af landet.”
"Lovgivningen rammer virksomheder uden for landets store byer og svækker deres konkurrenceevne. Hvis Regeringen ønsker at skabe et Danmark i balance, er det nødvendigt at justere lovgivningen".
Kontakter
Erik Buhl (V)Borgmester i Varde Kommune
Tlf:40 17 44 54erbn@varde.dkSøren Toksvig JensenKommunikationsmedarbejder i Varde Kommune
Tlf:61 63 98 01srej@varde.dkInformation om Varde Kommune
Om Varde Kommune:
- Danmarks vestligste kommune med 52 kilometer sandstrande.
- En af landets største garnisonskommuner og hjemsted for tre garnisoner i Varde, Oksbøl og Nymindegab.
- Den femte største kommune målt på areal med over 25 byer og lokalsamfund.
- En af Danmarks største turistdestinationer og en del af Destination Vesterhavet.
Følg pressemeddelelser fra Varde Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Varde Kommune
Ny rabataftale skal lette hverdagen for soldater i Varde Kommune12.6.2025 09:25:51 CEST | Pressemeddelelse
Soldater i Varde Kommune kan fremover få rabat ved lokale forretninger, caféer og restauranter, som har tilmeldt sig den nye rabatordning ”Vi støtter soldaterne i Varde Kommune”.
Direktør i Varde Kommune har fået nyt job24.4.2025 11:08:32 CEST | Pressemeddelelse
Britta Boel stopper som direktør for Børn, Læring og Job for at blive direktør for Børn og Unge i Vejle Kommune. Konstituering af direktionen i Varde Kommune er på plads.
Lodsejere peger frivilligt på over 2.600 hektar til Den Grønne Trepart11.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I Varde Kommune har lodsejere på få uger budt ind med yderligere 2.626 hektar jord til etablering af lavbundsprojekter. Næste skridt bliver at skabe sammenhæng mellem de udpegede arealer.
Varde Kommune konstituerer kommunaldirektør10.4.2025 16:49:11 CEST | Pressemeddelelse
Byrådet i Varde Kommune har i dag konstitueret Karoline Klaksvig som kommunaldirektør. Det sker efter, at de har fulgt Økonomi- og Erhvervsudvalgets indstilling om at ophøre samarbejdet med Henning Haahr Pedersen.
Samarbejde med kommunaldirektør skal ophøre3.4.2025 09:16:31 CEST | Pressemeddelelse
Økonomiudvalget i Varde Kommune har i dag besluttet at indstille til Byrådet, at samarbejdet med kommunaldirektør Henning Haahr Pedersen skal ophøre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum