Pakkeafgift kan dræbe endnu flere erhverv end Corona
Adm. direktør Erik Østergaard: - Dette her vil være den såkaldte udligningsafgift på brevmarkedet i ny forklædning. Den blev afskaffet i 2017, men nu går man efter pakkesegmentet, der er et lukrativt marked i enorm vækst, og som man derfor ser en malkeko i.
Erik Østergaard minder om, at den borgerlige regering og alle forligspartier til højre og venstre i Folketinget i sin tid blev rost for at afskaffe udligningsordningen.
Etaternes Arne
-Det var både modigt og rigtigt set af politikerne at åbne op for mere fair konkurrenceforhold på postmarkedet. Sund konkurrence på området vil i sidste ende gavne kunderne og betyde, at servicen bedre tilpasses kundernes behov og betalingsvilje.
-Men det vil være galmandsværk at indføre en tilsvarende afgift på pakker i en tid, hvor bl.a. Coronaen holder folk hjemme og nærmest er blevet afhængige af pakkeleveringer. Det vil være en skat, der vil rasle ned igennem logistikkæden og ramme alle led – og ikke mindst i sidste ende den almindelige danske forbruger. Skatten vil kunne kvæle både handels- og logistikaktiviteter og dermed dræbe endnu flere erhverv end Corona. Alt sammen fordi, man skal holde kunstigt liv i et hendøende postvæsen, der som en anden etaternes Arne er nedslidt og blot venter på at blive pensioneret.
Hvor er DF og Radikale?
Oven i hatten på den nye pakkeafgift lader jungletrommerne også vide, at regeringen har planer om at smide 250 mio. efter PostNord – årligt i de næste 3 år. Det får Erik Østergaard til at undre sig over, hvad der er sket i hovedet på de forligspartier, der i 2016 blev enige om at afskaffe udligningsordningen for breve, men som nu angiveligt flirter med regeringens tanker i indledende samtaler på Christiansborg.
- Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor Dansk Folkeparti og de Radikale står henne i denne sag. Begge to har muligheden for hver for sig at skaffe regeringen flertal for en afgiftsordning på pakker og næsten en milliard i løbende støtte til PostNord. Men de var også begge to med – i øvrigt sammen med Socialdemokratiet – i 2016, da man vedtog at droppe udligningsordningen for breve. Skal de nu komme som en tyv om natten og nedlægge flere erhverv?
Masser af uafklarede spørgsmål
Afgiftstankerne rejser automatisk en række uafklarede spørgsmål hos aktørerne på pakkemarkedet. Alt, lige fra, om afgifter alene omfatter virksomheder med posttilladelse, om pakker under 20 kg vil blive omfattet – og ikke mindst hvem, der i første omgang skal bære afgiften i de forskellige led i logistikkæden.
Erik Østergaard: - Afgiften vil være vanskelig at indrette, så den omfatter alle relevante pakkeforsendelser, og der vil forvrænge konkurrencen i markedet. Desuden vil de påføre virksomhederne en enorm administrativ byrde, som kunderne i sidste ende skal finansiere af kunderne. Og hvis store spillere i markedet med egen distribution kan undgå afgiften, så vil det også betyde nedlukninger hos pakkedistributørerne. Alt i alt er der mange ting, som et politisk parti skal tænke over, før de lægger flertalsstemmer til sådanne planer.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25
Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00
Billeder
Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skattesænkning kan sætte skub i generationsskifte hos vognmænd20.6.2024 12:40:04 CEST | Pressemeddelelse
SVM-regeringens sænkning af skatteprocenten for virksomheder, der går i arv, er en god måde at få gang i generationsskifte i tide i vognmandsbranchen. Det mener DTL – Danske Vognmænd, der også er glade for, at virksomhedsejerne fremover får krav på selv at værdisætte deres virksomhed
Kilometerafgift: Ministermøde før lukketid16.5.2023 18:48:29 CEST | Pressemeddelelse
DTL - Danske Vognmænd var tirsdag eftermiddag inviteret til møde i Skatteministeriet med skatteminister Jeppe Bruus (S) og transportminister Thomas Danielsen (V) sammen med en række andre transportorganisationer.
Frede Andersen & Søn vinder Den Grønne Transportpris 202320.4.2023 15:08:47 CEST | Pressemeddelelse
Vognmandsforretningen Frede Andersen & Søn ApS fra Næstved kunne smykke sig med titlen som ”Danmarks grønneste vognmand” og indkassere 25.000 kr., da prisen i dag blev uddelt på Transport 2023 i Messecenter Herning.
Ny trafiksikkerhedskampagne skydes i gang på Transport 2023 i Herning18.4.2023 10:13:25 CEST | Pressemeddelelse
Med en række korte filmbudskaber til unge mellem 13-16 år skal en ny kampagne fra DTL – Danske Vognmænd og en række samarbejdspartnere synliggøre lastbilers kraft og udfordringer i trafikken. Kampagnen med titlen "hop med i førerhuset" har forpremiere fredag den 21. april på transportmessen Transport 2023 i Herning
Folketinget bør se seriøst på vognmænds alternativ til dyr brandbeskatning4.4.2023 13:28:10 CEST | Pressemeddelelse
Beregninger fra DTL – Danske Vognmænd viser, at samfundet kan få dobbelt så meget CO2-begrænsning for de samme penge. Det kan ske, hvis en ny regering erstatter den foreslåede bureaukratiske kilometerafgift på tunge køretøjer med en generel forhøjelse CO2-afgift på benzin og diesel.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum