Ekspertgruppe klar med rapport om karakterskala
En evaluering af 7-trins-skalaen slog sidste år fast, at der er udfordringer med den nuværende karakterskala. Blandt andet er der store spring i midten af skalaen, som gør det svært at synliggøre elever og studerendes faglige udvikling, og så er der generelt et for stort fokus på fejl og mangler.
Derfor nedsatte regeringen i foråret en ekspertgruppe, der skulle se på fordele og ulemper ved mulige modeller for en ændret karakterskala.
Ekspertgruppen er nu klar med sin rapport.
”Regeringen vil nu dykke ned i rapporten og tænke os grundigt om. Vi ser en alt for stor mistrivsel blandt børn og unge, så det er vigtigt, at vi letter noget af presset fra eleverne,” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.
Noget af det, som evalueringen af den nuværende 7-trins-skala pegede på, var, at der i toppen af skalaen er sket en karakterinflation, så kun 10 og 12 ofte opfattes som gode karakterer. Samtidig sender det et unødigt negativt signal at kunne give minuskarakterer.
Derfor sætter uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen stor pris på det store faglige arbejde, som ekspertgruppen nu har lagt i rapporten, og hun ser frem til at tage den med i den videre proces.
”Den måde vi giver vores børn og unge karakterer på betyder noget. Derfor er det en vigtig politisk diskussion, der venter, når vi har set på de forskellige fordele og ulemper, som eksperterne er nået frem til. Det er regeringens ansvar at skabe rammer, der bidrager til både læring og trivsel. Her spiller karaktergivning en væsentlig rolle,” siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.
Ekspertgruppens rapport beskriver fordele og ulemper ved følgende fire karaktermodeller:
- En videreudviklet 7-trins-skala med karaktererne 00, 02, 4, 6, 8, 10, 12, hvor 00 er ikke-bestået.
- En ny karakterskala med karaktererne 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, hvor 0 er ikke-bestået.
- En genindførelse af 13-skalen med karakterne 00, 03, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, hvor 00, 03 og 5 er ikke-bestået.
- Et karaktersystem baseret på point fx fra 00-100, hvor 0-35 typisk vil være ikke-bestået.
Læs mere i rapporten her.
Fakta: Ekspertgruppens medlemmer
Per Holten-Andersen (tidl. rektor på CBS), formand
Camilla Hutters (Københavns Professionshøjskole), medlem
Hanne Beermann (Professionshøjskolen UCN), medlem
Hanne Leth Andersen (Roskilde Universitet), medlem
Jesper Arkil (Arkil Holding A/S), medlem
Lars Ulriksen (Københavns Universitet), medlem
Lene Tanggaard (Designskolen Kolding), medlem
Marianne Kvist (Sølvgade Skole), medlem
Martin Mejlgaard (tidl. Danske Gymnasieelevers Sammenslutning), medlem
Nanna Højlund (Fagbevægelsens Hovedorganisation), medlem
Rasmus Holme (Lærerstuderendes Landskreds), medlem
René La Cour Sell (De Erhvervsøkonomiske Universitetsuddannelser), medlem
Signe Tolstrup Mathiasen (Danske Studerendes Fællesråd), medlem
Søren Hindsholm (Nørresundby Gymnasium og HF), medlem
7-trins-skalaen
EVAs evaluering fra 2019 peger på, at 7-trins-skalaen har en række udfordringer, herunder at:
De store spring mellem skalaens midterste karakterer, 4-7-10, gør det svært at synliggøre elevers og studerendes faglige progression.
Springene bidrager til, at kun 10 og 12 opfattes som gode karakterer, hvilket kan være en medvirkende årsag til den identificerede karakterinflation på de videregående uddannelser.
Trinbeskrivelserne, som knytter sig til de enkelte karakterer, fokuserer på i hvor høj grad præstationen lever op til de faglige mål, herunder også på mangler ved præstationen. Dette fokus på mangler kan være uhensigtsmæssigt set ud fra et læringsperspektiv.
Der er ikke mulighed for at anerkende og fremhæve den ekstraordinære præstation.
Karakteren -3 sender et unødigt negativt signal. I praksis bruges karakteren dog sjældent.
Karakterniveauet har været stigende siden skalaens indførelse på alle uddannelsesniveauer. Der gives især mange 12-taller på de videregående uddannelser.
For pressehenvendelser, kontakt:
Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon, tlf.: 72318181
Nøgleord
Information om Børne- og Undervisningsministeriet

Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
33 92 50 00https://www.uvm.dk/
Følg pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Nyt håndslag skal sikre endnu bedre kvalitet på erhvervsuddannelserne25.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen, arbejdsmarkedets parter og erhvervsskolerne har indgået et håndslag, der skal sikre et fælles ansvar for at styrke kvaliteten på erhvervsuddannelserne.
Ny undersøgelse: Lærere fravælger at undervise i emner, der kan opleves som kontroversielle19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at næsten hver fjerde lærer har udeladt at undervise i emner, der opleves som kontroversielle.
Ny rapport: Omkring hver femte voksen har svært ved at anvende information til at løse komplekse problemer16.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Omkring hver femte dansker mellem 16 og 65 år har svært ved at forstå og anvende information til at løse komplekse problemer i hverdagen og på arbejdet og til at tilpasse deres løsning til ny information. Det viser resultaterne i en ny temarapport fra den internationale undersøgelse PIAAC.
Pejlemærker for placering af epx er på plads11.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen, Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti er med en ny delaftale blandt andet blevet enige om de pejlemærker, der danner grundlag for, hvor den nye gymnasieuddannelse, epx, skal placeres.
De første bøger fra folkeskolens kvalitetsprogram er klar til udlån2.6.2025 10:04:28 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år blev der afsat 540 millioner kroner til flere fysiske bøger i folkeskolen over de næste ti år. Nu lander de første 11 titler hos Center for Undervisningsmidler (CFU) i junimåned.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum