Povl Anker går i dok
Som så meget andet var det coronakrisen, som af to omgange ødelagde muligheden for at sende Povl Anker i dok hen over foråret som planlagt. Risikoen for at ruten til Ystad ville blive lukket af myndighederne gjorde, at Povl Anker måtte holdes klar til indsættelse, hvis Bornholm pludselig var helt afhængig af ruten mellem Rønne og Køge.
”Som led i en større energirenovering, som allerede er begyndt med en modernisering af skibets airconditionanlæg, oliebehandlingsanlæg og al belysning ombord, er turen nu kommet til skibets generatorer, motorer og dampkedler”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Skibet gennemgår i øjeblikket en gennemgribende renovering, og der skal i den forbindelse skæres store huller i vogndækket for at tage de eksisterende motorer ud, og løfte nyt udstyr ned.
Som ”kronen på værket” skal Povl Anker desuden males. Færgen skal bringes tilbage til sit oprindelige udseende, som da den blev leveret i 1978. Udvendigt bliver der tale om, at skibet skal afrenses og males overalt. Det gælder såvel skibssiderne, som master samt bund og top på skibet, og der skiftes en del vinduer. Der bliver i den forbindelse også tale om en del stålarbejde.
Det betyder alt i alt en hel måned i dok på et kritisk tidspunkt for Bornholmerne og Bornholmslinjen.
”Der er ikke nogen vej uden om dokken, og trods intens eftersøgning har det ikke været muligt at finde og chartre en anden erstatningsfærge, som erstatning for Povl Anker. I tilfælde af dårligt vejr og aflysninger af sejladsen med Express 1 må vi derfor planlægge med Hammershus”, siger Carsten Jensen.
Povl Anker er i dok på Ørskov Værft i Frederikshavn fra den 14. september til den 20. oktober.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder
Information om Molslinjen A/S
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt.
Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg og Rønne.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Öresundslinjen lanserar ny busslinje mellan Göteborg och Köpenhamn7.4.2025 12:02:08 CEST | Pressemeddelelse
Med upp till 20 avgångar per vecka och sju strategiska stopp kommer Öresund Expressen att erbjuda en ny, flexibel och prisvärd transportmöjlighet för resenärer längs Västkusten och i Öresundsregionen.
Øresundslinjen går i land med ny busrute fra København til Gøteborg7.4.2025 12:02:08 CEST | Pressemeddelelse
Med op til 20 ugentlige afgange og syv strategiske stoppesteder vil Kombardo Expressen tilbyde en ny, fleksibel og prisbillig transportløsning til Øresundsregionen.
Øresundsfærge til Alslinjen3.4.2025 09:00:33 CEST | Pressemeddelelse
To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav.
Færge-rokade skal redde sommeren14.3.2025 08:59:29 CET | Pressemeddelelse
To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Samsø. Til gengæld bliver billetterne billige i den sejlplan, som netop er lagt ud for resten af 2025.
Bornholmslinjen og Rønne Havn går sammen om færgesimuleringer27.2.2025 11:15:23 CET | Pressemeddelelse
Bornholmslinjen og Rønne Havn går nu sammen om at foretage de simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene i havnen med rederiets skibe i vejrforhold, som ikke tidligere har været simuleret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum