Nyt samarbejde skal styrke madkundskabsfaget

Siden 2012 har organisationen Madkulturen, landets professionshøjskoler og en række madkundskabslærere arbejdet målrettet med en opkvalificering af madkundskabsfaget i grundskolen for at sikre bedre mad til den kommende generation.
Mere end 22.000 danske elever og 1100 lærere har haft gavn af indsatsen de seneste otte år. Broccoli-bolsjer, popcorn-is og boller-i-karry-vafler er bare nogle af de kreative retter, eleverne selv har udviklet i skolekøkkenerne og præsenteret for et professionelt dommerpanel til det store, årlige DM i Madkundskab.
Ny partner
Indsatsen for et styrket madkundskabsfag går under navnet Madkamp - en kamp som discountkæden Rema 1000 nu også kaster sig ind i.
Den nye partner ser det som en vigtig del af kædens samfundsengagement at bidrage til, at nye generationer af danskere kan vokse op og blive ansvarlige forbrugere:
”Kendskab til råvarers oprindelse og sæson er en forudsætning, hvis man skal øge sin madkundskab – og derudover er Danmark jo et landbrugsland, så alene af den grund er det væsentligt at styrke vores fælles viden om fødevarer. Derfor ser vi meget frem til at bakke op om madkundskabsfaget, som jo er med til at sikre, at vores basale færdigheder ikke går tabt,” fortæller Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000.
Projektpartneren Madkulturen glæder sig over det nye samarbejde:
”I Madkamp arbejder vi målrettet for at styrke elevernes samarbejdsevner, selvstændighed og innovationskraft i køkkenet, så eleverne på sigt kan tage vare på fællesskaber, egen sundhed og tage kritisk stilling til eget forbrug. Vi ser i den forbindelse en oplagt synergi mellem projektet og Rema 1000’s samfundsmission,” fortæller Judith Kyst, direktør i Madkulturen.
Krig i køkkenet
Indsatsen er flerstrenget og består blandt andet af et kursustilbud, der skal klæde madkundskabslærerne på til at undervise eleverne i et særligt innovativt og eksperimenterende forløb.
I dette skoleår skal eleverne arbejde med maden, som den indgår i krigs- og krisetider. Temaet byder både på eksperimenter med feltrationer som under Napoleonskrigene og rationeringsmærker fra 2. Verdenskrig. Og så skal eleverne også lære om epidemiers historiske betydning for madkulturen, lige fra kogalskab til corona.
Billeder
Links
Information om Madkulturen
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Miljø- og fødevareministeriet. Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Festdag for børns maddannelse: Østervangskolen blev danmarksmestre i madkundskab30.4.2025 17:14:38 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kartoffelkompetencer ved DM i Madkundskab 2025. En vigtig brik i børns maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen11.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Banebrydende treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum