Dansk taskeproducent taber kopisag: Beskyttelsen var ikke god nok

De ligner måske hinanden. Taskerne fra de to designproducenter, Depeche og Noella Fashion. Ja, måske så meget, at man som forbruger kan have svært ved at se forskel. For at opnå beskyttelse mod efterligninger lagde Depeche derfor i 2019 sag an mod Noella Fashion. Med sagsanlægget ville Depeche forbyde Noella Fashion at producere og markedsføre taskerne Cecilia, Caja, Celia og Celina, der til forveksling kan ligne den populære taske, Depeche Crossover. Men ifølge Sø- og Handelsretten, som netop har afgivet dom i sagen, er der ikke tale om krænkelse.
Selvom Depeches tasker er beskyttet som uregistrerede EU-designs og under markedsfø-ringsloven, vurderer Sø- og Handelsretten, at taskerne – på trods af stor sammenlignelighed – adskiller sig på flere punkter. Forskelle på størrelse, syninger, lommer mv. betyder, at taskerne ikke ligner hinanden nok til, at der er tale om en krænkelse.
”Det er ikke usædvanligt, at vi især i modebranchen ser, at producenter henter inspiration fra populære trends på markedet. Hvis man som virksomhed alligevel oplever, at noget tyder på direkte kopiering, er det vigtigt at kunne benytte sig af sine rettigheder. I denne sag er der tale om markedsføringsretlig beskyttelse og uregistrerede EU-designs. Der skal derfor i denne type sager ofte være tale om nærgående efterligninger, før beskyttelsen gælder. Denne form for beskyttelse af designet er altså smallere end den beskyttelse du får, hvis du har sørget for at registrere dit design,” siger Hannah Holm Olsen, varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Som virksomhed opnår man den mest sikre beskyttelse af sit design ved at registrere det, så snart designet er færdigt og klar til markedet. Med et registreret design kan man lettere håndhæve sin ret, hvis andre skulle kopiere ens design.
Det kan koste dyrt
Det kan koste en virksomhed dyrt, hvis designet ikke er registreret. Uden et registreret design har man ikke samme muligheder for at beskytte sit salg, sin markedsposition og sine kunderelationer.
”Ved at registrere sit design og beskytte sit produkts udformning og udseende kan man bedre værne om sin forretning. En af fordelene ved et registreret design er, at man kan fremvise et bevis, hvor designet er gengivet fx med særlige designfeatures og et tidspunkt, hvorfra designet er beskyttet. Man signalerer herved, at man har en eneret til designet,” siger Hannah Holm Olsen.
Hannah Holm Olsen peger på, at sager som Depeche og Noella Fashion-sagen er eksempel på, hvor vigtigt det er, at den kommende EU-designreform, der netop nu er under udvikling, har fokus på de små og mellemstore virksomheders behov:
”Vi har i den seneste tid set sager i medierne, hvor markante designere har været udfordret med at opnå ophavsretlig beskyttelse af deres produkter. Vores håb er, at vi med en ny EU-designreform i fremtiden vil se flere designere ansøge om designrettigheder, fordi de vil stille designerne stærkere.”
Dommen kan i sin fulde form læses her.
Læs også: Nye EU-designregler skal tilpasses små virksomheder
Fakta om designrettigheder
Et design beskytter et produkts udseende eller dele heraf. Produkter, der kan beskyttes, kan f.eks. være maskiner, emballager, møbler, tøj, legetøj, værktøj, fødevarer, ikoner og skrifttyper. Der er to betingelser, som skal opfyldes, før du kan beskytte dit design:
Designet skal være nyt.
- Det vil sige, designet ikke må have været offentliggjort, før du søger om designbeskyttelse.
- Vær dog opmærksom på undtagelsen – ”skånefristen” – der gælder i Danmark og EU. Skånefristen betyder, at du kan prøve dit design af på markedet i op til et år, før du vælger, om du vil beskytte det eller ej. Dvs. at et design anses for at opfylde nyhedskravet, selvom designet er offentliggjort, hvis blot ansøgningen indleveres senest 12 måneder efter offentliggørelsen.
Designet skal have ”individuel karakter”.
- Det betyder, at helhedsindtrykket af designet skal adskille sig klart fra helhedsindtrykket fra andre kendte design. Et design kan være så enkelt og almindeligt, at det mangler ”individuel karakter” fx en helt almindelig form på en T-shirt.
Hvis du har skabt et nyt design, kan det være en god idé at beskytte designet ved at få det registreret. På den måde kan du lettere håndhæve din ret, hvis andre skulle kopiere dit design. Beskyttelsen gælder fra den dag, du ansøger om beskyttelse og i perioder på fem år. Et design kan beskyttes i op til 25 år. Læs om betingelserne for en designregistrering her.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tine er Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. Ring til Tine, hvis du vil i kontakt med Patent- og Varemærkestyrelsen.
Billeder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Norsk energiløsning kåret som årets nordiske innovation10.4.2025 17:13:48 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Innovation Award blev den 10. april uddelt for første gang i København, og den norske virksomhed Cartesian løb med prisen for deres banebrydende innovation.
Dansk innovation ligger helt i top!25.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vestas, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet har leveret de største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk fjerdeplads målt på antallet af patentansøgninger per indbygger sidste år. Det er første gang, et universitet indtager en tredjeplads på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark. VKR Holding er i år for første gang med på listen.
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum