Coop Danmark A/S

Coops kunder har reddet 1 mio. måltider fra skraldespanden med Too Good To Go

Del
Siden 2017 har brugerne af Too Good To Go-appen kunnet købe og hente såkaldte ’lykkeposer’ med overskudsmad fra Coops butikker. Det har indtil videre skånet 1. mio. måltider fra at ryge i biocontaineren. Omregnet til CO2 svarer det til 2,5 tons – eller fx 10.926 flyture mellem København og London.

Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, ser samarbejdet med Too Good To Go som en vigtig del af arbejdet med at reducere madspild og oplever stor opbakning fra kunderne:

”Vores kunder har, igennem efterhånden mange år, været optaget af at reducere madspild. Derfor er det naturligt for os at samarbejde med Too Good To Go. Her er et fælles projekt, der virkelig giver mening, og det har været fantastisk at se, hvordan både kunder og butikker fra første færd har taget konceptet til sig. Derfor er der også hele tiden flere af vores butikker, der kommer med i ordningen, og mere mad der bliver reddet.”

Hos Too Good To Go er landechef Heidi Boye fuld af beundring for Coops indsats mod madspild:

”En million reddede måltider er en virkelig imponerende milepæl. Coop var den første repræsentant fra dagligvarehandlen i appen, og de deltagende butikker har nu stået for næsten en femtedel af al den mad, der er blevet reddet i Too Good To Gos fireårige levetid. Det giver vist sig selv, at vi er meget glade for det samarbejde.”

I praksis tjekker medarbejderne i flere end 400 Coop-butikker landet over hver dag kølemontre og hylder for varer, der nærmer sig sidste salgsdato. Det kan være brød bagt om morgenen, som ikke må sælges dagen efter, to-go-salater med kort holdbarhed eller frugt og grønt, der skal spises nu. Men i stedet for at blive sendt til bioforgasning, bliver varerne pakket i de såkaldte ’lykkeposer’, som brugere af Too Good To Go-appen kan afhente i butikken.

Coop har arbejdet systematisk med at reducere sit madspild siden 2013. Kampen for at reducere madspild er også en del af Coops CSR-strategi, Tid til at handle. Læs mere her: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-tilgang/vores-tilgang/ 

1 mio. måltider er reddet fra skraldespanden. Det svarer i sparet CO2 til:

  • 272 danskeres årlige CO2-forbrug eller
  • 152 års uafbrudt brusebad eller
  • 10.926 flyture mellem København og London

Kort om madspild

  • Madspild udgør i dag 8% af det samlede globale CO2-udslip
  • 1/3 af al mad i verden går til spilde
  • Coop har i sin 2030-strategi forpligtet sig på at nedbringe madspild. Det skal bl.a. ske ved uddannelse af medarbejderne, donation af datovarer, fortsat samarbejde med Too Good To Go og optimering af butikkernes vareindkøb.
  • Too Good To Go-app’en har i dag næsten 2 mio. brugere

Om Too Good To Go

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i 2016, og de nu over 23 mio. brugere har siden da reddet mere end 41 mio. måltider, hvilket svarer til over 104.000 tons sparet CO2. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 15 lande, hvor appen er aktiv.

I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. supermarkeder, restauranter, caféer og bagerier.

Too Good To Go har sideløbende iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og står bag en omfattende datomærkningskampagne, som har fået en række af de største danske fødevareproducenter til at føje ”ofte god efter” til ”bedst før-datomærkningen.

Læs mere om Too Good To Go her

Kontakter

Signe Frese, CSR-direktør Coop. tlf. 30 91 92 46 


Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye