Blå Kors og Lidl uddeler over 1.500 gavekort i julehjælp - en ny rekord

Blå Kors Danmark uddeler hvert år julehjælp til udsatte familier i Danmark. De sidste år er antallet af ansøgere mere end fordoblet fra år til år, og igen i år er antallet af ansøgere vokset. Det falder derfor på et tørt sted, at Blå Kors og Lidl har udvidet deres partnerskab, så endnu flere kan få julehjælp.
"Vi har de senere år oplevet et stigende antal ansøgninger og har derfor også været nødt til at give flere og flere afslag. Det er ikke rart at sige nej til mennesker, der har brug for hjælp, derfor er vi glade for samarbejdet med Lidl, som giver os mulighed for at hjælpe endnu flere", siger generalsekretær i Blå Kors Danmark, Christian Bjerre.
Partnerskabet mellem Blå Kors Danmark og Lidl omfatter også et samarbejde om donationer af mad til hjælpeorganisationens væresteder, institutioner og støttetilbud fra 25 udvalgte Lidl-butikker landet over. Og hos Lidl er man glad for, at dagligvarekæden nu også er med til at støtte familier, der har brug for en hjælpende hånd i julen, fortæller CSR-ansvarlig i Lidl, Lærke Skaksen.
"Vi vil gerne bidrage til, at så mange mennesker som muligt får en god jul, og vi ved, at Blå Kors er i kontakt med nogle af de mennesker i Danmark, som har allermest brug for hjælp. Derfor er det oplagt for os at udvide vores samarbejde til også at inkludere julehjælpen", siger Lærke Skaksen.
Voldsom vækst i ansøgninger
Lidl har arbejdet på højtryk for at nå at få de mere end 1.500 gavekort produceret og gjort klar til julehjælpen.
Det er ikke mange år siden, at Blå Kors kunne give hjælp til stort set alle, der søgte. Men antallet af ansøgninger vokser i disse år hurtigere end midlerne.
"Det er trist, at der er så mange i vores velfærdssamfund, som har så små kår, at de ser sig nødsaget til at søge hjælp for at kunne give deres børn en juleaften, der minder om andre børns jul. Det er mennesker med et reelt behov, som vi gennem julehjælpen kan være med til at gøre en forskel for", siger Christian Bjerre.
Faktaboks:
- Blå Kors Danmarks julehjælp består af et gavekort på 400 kr. til Lidl og et gavekort på 200 kr. til Blå Kors' genbrugsbutikker, så der på den måde både er mulighed for at købe mad og gaver.
- Pengene til julehjælpen kommer fra Blå Kors Danmarks eget budget og fra private donationer. Lidl har desuden bidraget med 75.000 kr. til julehjælpen.
Samarbejdet mellem Blå Kors Danmark og Lidl omfatter også udlevering af overskudsfødevarer.
- Det er 25 udvalgte Lidl-butikker fordelt over hele Danmark, som Blå Kors Danmark kan hente overskudsfødevarer i.
- 27 af Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud er med i aftalen.
- Donationerne gælder blandt andet fødevarer inden for tørvarer og frugt og grønt. Hvilke mængder der er tale om, når det gælder donationerne, kan variere alt efter dato og butik.
- Lidl Danmark har ambitioner om at mindske sit samlede madspild og lægger sig dermed op af FN’s verdensmål nr. 12,3.
Læs mere om Lidls CSR-strategi på lidl.dk/CSR
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 117 dagligvarebutikker og flere end 2.700 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 30 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.500 butikker og mere end 150 distributionscentre i 29 lande verden over.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum