Forbrugerrådet Tænk: Lidl er billigst på økovarer igen i år

Forbrugerrådet Tænk har netop udgivet deres årlige pristjek på økovarer i danske dagligvarebutikker. Den uafhængige forbrugerorganisation udgiver månedligt et magasin, der indeholder tests af en lang række produkter og forskellige artikler om forbrug i bred forstand. Magasinet sætter videnskabelig evidens og ekspertviden i højsædet, og er med deres kritiske analyser og tests forbrugerens forkæmper for god kvalitet og ansvarlige produkter.
Pristjekket blev gennemført af Forbrugerrådet Tænks testpanel, der købte 15 økologiske kolonialvarer i 12 forskellige dagligvarebutikker. Selvom det var tæt løb, blev det Lidl, der tog pladsen på den øverste skammel. I Lidl var det samlede beløb for de 15 varer 217,32 kr., mens det blev en delt andenplads til Netto og Bilka med et samlet køb på 217,70 kr.
I Lidl er man naturligvis svært tilfreds med resultatet af pristjekket:
”Det er en vigtig sejr! Vi har et stort fokus på økologiske varer, samtidig med at vi altid går efter at kunne tilbyde varerne til den bedste pris. Det er et kæmpe skulderklap at få det sort på hvidt, at vi ikke bare gør det godt, men bedst,” siger Rasmus Pape, CCO/indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Lidl vandt det tilsvarende pristjek sidste år, hvor Forbrugerrådet Tænk undersøgte de samme 15 kolonialvarer, som blandt andet inkluderer kaffe, ketchup, marmelade, rørsukker og tomater fra dåse. I 2019 vandt Lidl også Forbrugerrådet Tænks økopristjek af frugt og grønt.
Boom i salget af økovarer
De økologiske varer i Lidl er så populære, at salget af dem steg med 20 procent i første del af 2020 sammenlignet med samme periode sidste år.
Over de seneste år har Lidl øget antallet af økovarer med omkring 60 procent, og nu har kæden mere end 300 økologiske varer i sortimentet.
”Vi er stærke på økologi, og det afspejler sig i vores kunders handlevaner. Vi sælger mange økologiske varer, men vi regner med at sælge endnu flere. Vi har fokus på at udvide sortimentet med flere økologiske varer i mejeri, brød, drikkevarer og kolonial, for det er tydeligt, at det er, hvad forbrugerne efterspørger,” siger Rasmus Pape.
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Nøgleord
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 128 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum