Gain & Co

Robotrådgivere trodser nedlukning af fabrikker med virtual reality

Del
Dansk rådgivningsfirma har fundet en vej ud af Coronakrisen ved hjælp af virtual reality. Med virtuelle fabriksbesøg holder firmaet gang i forretningen og undgår opbremsning af industriens planer for automatisering.
Flere produktionsvirksomheder vil "åbne dørene" op med virtuelle fabriksbesøg for at kunne fortsætte automatiseringen af produktionen under coronakrisen. Foto: AVATOUR.
Flere produktionsvirksomheder vil "åbne dørene" op med virtuelle fabriksbesøg for at kunne fortsætte automatiseringen af produktionen under coronakrisen. Foto: AVATOUR.

Coronakrisen har gjort det svært for industrien at handle sammen. Fabrikker er enten blevet lukket ned eller afskærmet for besøg.

Dette har Gain & Co, uvildige rådgivere i robotter og automatisering, fundet en løsning på. Når firmaets rådgivere fremover skal på fabriksbesøg for at rådgive om robotter, foregår det hjemmefra med et par virtual reality-briller på hovedet. Produktionsvirksomhedernes eget personale går rundt på fabrikkerne med et 360-graders kamera og livestreamer video af omgivelserne til rådgiveren.

”Vores arbejde er enormt afhængigt af, at vi kan være til stede hos de produktionsvirksomheder, vi rådgiver,” siger adm. direktør for Gain & Co, Søren Peters, og uddyber:

”Uden tiltag som dette ville vi ikke kunne hjælpe virksomhederne med at realisere deres planer for at automatisere – hvilket der er mere brug for nu end nogensinde.”

Svær omstilling at erstatte fysisk tilstedeværelse

Udfordringen ved Coronakrisen er ifølge Søren Peters, at vi er så vant til at omgås fysisk – ikke mindst i industrien. Og det tager tid at omstille driften efter en ny virkelighed uden fysisk tilstedeværelse.

En robotrådgiver har eksempelvis brug for at inspicere de fabriksanlæg, der skal automatiseres. Dette arbejde kræver et stort visuelt overblik over ikke kun anlæg, men også omgivelser.

”Vi oplever tit i vores daglige arbejde, at kunderne overser områder i produktionen med et stort potentiale for robotter. Derfor er det nødvendigt for os at kunne kigge andre steder på fabrikken, end de viser os, og spørge ind på de rette tidspunkter,” siger rådgiver og robotingeniør hos Gain & Co Mikkel Viager og tilføjer:

”Dette ville ikke kunne lade sig gøre med en normal videosamtale. Det kræver live-video i 360 grader for at fungere.”

Virtual reality-gennembrud skaber nye samarbejdsformer

Når fysiske besøg er udelukket, stiller det nye krav til både teknologi og samarbejde. Selvom virtual reality (VR) har eksisteret længe, har tekniske begrænsninger stadig afholdt teknologien fra at blive mere udbredt.

“Mange løsninger har alt for lang svartid mellem modtager og afsender for at kunne fungere som et effektivt samarbejdsværktøj,” siger Mikkel Viager.

Arbejdet med at løse problemstillingen førte rådgiverne over Atlanten og i kontakt med amerikanske Imeve, som har rødder tilbage til Nokias udviklingsafdeling. Som nogle af de eneste, havde firmaet opfundet en løsning, der kunne leve op til rådgivernes krav.

”De øgede rejsebegrænsninger har tvunget virksomheder verden over til at finde løsninger på at samarbejde uafhængigt af geografi. Videoplatforme som Zoom og Skype kan erstatte et mødelokale, men hidtil har der ikke været et alternativ til møder, der kræver fysisk tilstedeværelse så som fabriksbesøg, tilsyn eller oplæring på stedet,” siger adm. direktør for Imeve, Devon Coplay.

”Med VR-løsningen AVATOUR er det nu muligt at besøge et sted tusindvis af kilometer væk, som om man var der personligt og ikke igennem en videokonference,” tilføjer han.

Virtuelle besøg holder gang i hjulene

Flere virksomheder afventer allerede virtuelle besøg på deres fabrikker i den kommende tid. En af disse er Siemens Gamesa, der håber at kunne automatisere produktionen af vindmøllevinger yderligere på flere af deres fabrikker rundt om i verden.

”Det er vigtigt for os ufortrødent at kunne fortsætte produktionen og vores tiltag for at automatisere den – også under Coronakrisen. Derfor er tiltag som virtuelle fabriksbesøg, der mindsker smitterisikoen og holder gang i hjulene, enormt vigtige lige nu”, siger global chef for fabriksudstyr hos Siemens Gamesa, Claus Lindberg Nielsen

”Vi håber andre virksomheder kan få inspiration af denne måde at arbejde på, så vi alle kan komme så godt som muligt igennem krisen,” tilføjer Søren Peters.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Flere produktionsvirksomheder vil "åbne dørene" op med virtuelle fabriksbesøg for at kunne fortsætte automatiseringen af produktionen under coronakrisen. Foto: AVATOUR.
Flere produktionsvirksomheder vil "åbne dørene" op med virtuelle fabriksbesøg for at kunne fortsætte automatiseringen af produktionen under coronakrisen. Foto: AVATOUR.
Download
En rådgiver kan være med og kigge rundt på fabrikken via virtual reality. Foto: AVATOUR.
En rådgiver kan være med og kigge rundt på fabrikken via virtual reality. Foto: AVATOUR.
Download

Links

Information om Gain & Co

Gain & Co
Rantzausgade 60A
2200 København N

http://www.gainco.dk

Om Gain & Co

Gain & Co er uvildige rådgivere i robotter og automatisering. De har hovedkvarter i København og hjælper industrivirksomheder på tværs af tre kontinenter med at automatisere produktionen. Læs mere på www.gainco.dk 

Om Imeve

Imeve er verdensledende inden for fjern-samarbejde i realtid, live 360° video og virtual reality. Firmaet er grundlagt i januar 2018 af nøglemedarbejdere fra Nokias OZO team, og dets teknologi står bag nogle af historien mest profilerede live VR-events, bl.a. musikfestivalen Coachella og kvalifikationskampene til Champions League. Imeves nye AVATOUR-platform er verdens første tjeneste med lokal tilstedeværelse i 360 grader for flere deltagere på tværs af flere industrier og anvendelsesområder. Firmaet er privatejet og hører hjemme i San Francisco.

Følg pressemeddelelser fra Gain & Co

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye