Søg digitalt: Furesø er Nordsjællands hurtigste til byggesager
Søg digitalt. Medarbejderne behandler byggesagerne hjemmefra.
Det er meldingen fra Furesø Kommune i denne tid, hvor lokale håndværkere og virksomheder kan bruge alle de håndsrækninger, de kan få.
I Furesø Kommune er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på byggesager kun 30 dage. Til sammenligning bruger de 11 nordsjællandske kommuner i gennemsnit 59 dage på at behandle en byggeansøgning.
”I Furesø Kommune har vi arbejdet meget målrettet og struktureret med vores behandling af byggesager, for vores oplevelse er, at sagsbehandlingstiderne betyder meget for, hvordan vi som borgere og virksomheder oplever servicen fra en kommune. Når beslutningen om et projekt er truffet, vil man gerne bare vide, om man kan gå i gang. Derfor er jeg meget stolt af, at medarbejderne i Plan og Byg har flyttet Furesø Kommune så mærkbart. Vi taler om at gå fra 75 dage til 30 på bare et år. Det er virkelig flot! Det sker samtidig med, at vi har fokus på kvaliteten i sagsbehandlingen,” siger Egil Hulgaard (C), formand for Udvalget for byudvikling og bolig.
Furesø Kommune har igennem en årrække haft særligt stort fokus på erhvervsbyggesager, hvor kommunen behandler ansøgninger fra virksomheder i et særligt ’fast track’ og løbende drøfter virksomhedernes behov med Furesøs erhvervsforeninger.
”Det er glædeligt at se, at vores dialog afspejler sig i tallene. I Furesø Kommune er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på erhvervssager kun 18 dage og cirka 4 gange hurtigere end gennemsnittet for kommunerne i Nordsjælland. Det betyder meget for vores medlemmer, at de møder en kommune, der tager deres behov alvorligt, selv om mange virksomheder jo desværre må holde igen lige nu," siger Mogens Brusgaard, formand for Furesø INDUSTRI.
Han noterer sig samtidig, at Furesø som den eneste kommune i Nordsjælland overholder servicemålet i alle erhvervssager. For de nordsjællandske kommuner sker det i gennemsnit kun i 63 procent af sagerne.
Her får du hjælp til din byggeansøgning
En af nøglerne bag de gode tal er kommunens tidlige dialog med ansøgere.
”Når en ansøgning rammer plet og indeholder de nødvendige oplysninger, kan forvaltningen nemlig hurtigere sagsbehandle den. Derfor vejleder vi gerne om ansøgningsprocessen," fortæller Anny Toftkær, afdelingsleder i Plan og Byg i Furesø Kommune.
Hun forklarer, at man i dag sender sin byggeansøgning ind elektronisk via hjemmesiden bygogmiljoe.dk, der i sig selv rummer mange vejledningerne til ansøgningsprocessen. Kommer man alligevel i tvivl om, hvordan man udfylder ansøgningen, er man velkommen til at ringe til Furesø Kommune på tlf. 7235 4000.
Nøgleord
Kontakter
Egil Hulgaard (C), formand for Udvalget for byudvikling og bolig i Furesø Kommune, tlf. 2151 8188
Mogens Brusgaard, formand for Furesø INDUSTRI, tlf. 40701444
Anny Toftkær, Afdelingsleder Plan og Byg, Furesø Kommune, tlf: 72 16 58 93
Kommunikation
Find kontaktoplysninger til Furesøs politikere på https://www.furesoe.dk/politik/byraadet/byraadsmedlemmer/
Information om Furesø Kommune
Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Ny borgerådgiver til Furesø Kommune4.6.2025 12:31:47 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. august begynder en ny borgerrådgiver i Furesø Kommune. Hans fornemmeste opgave bliver at rådgive og vejlede borgere, der oplever problemer med kommunen.
En helt ny måde at gå i skole på2.6.2025 14:00:46 CEST | Pressemeddelelse
Furesø Byråd vedtog den 27. maj en model for Juniormesterlære, der skal give eleverne i Furesø mulighed for at skifte bøger og computer ud med undervisning i en virksomhed to dage om ugen.
Furesø indfører faste teams for ældre i eget hjem28.5.2025 12:21:52 CEST | Pressemeddelelse
Fra midt i maj vil ældre borgere, der modtager hjemmehjælp, i højere grad møde det samme team af medarbejdere i den daglige pleje. Det skyldes, at hjælp og pleje til kommunens ældre borgere fremover organiseres i faste, tværfaglige teams. Målet er at skabe større kontinuitet og tryghed for både borgere og medarbejdere.
Styrelsen for Patientsikkerhed ophæver påbud på Bofællesskabet Svanepunktet20.5.2025 15:41:04 CEST | Pressemeddelelse
En fokuseret indsats på Bofællesskabet Svanepunktet har haft en positiv effekt på patientsikkerheden. Dette blev bekræftet, da Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte et opfølgende tilsyn på bofællesskabet i april 2025. I deres afgørelse fremhæver styrelsen, at Bofællesskabet Svanepunktet har arbejdet målrettet med at bringe de sundhedsfaglige forhold i orden, og at alle målepunkter var opfyldte.
Gode råd til at spare energi, penge og CO2 – når fjernvarme ikke er en mulighed19.5.2025 09:35:05 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man som boligejer uden for fjernvarmeplanlagte områder, hvis man gerne vil spare energi, penge og CO2? Menuen stod på varmepumper, jordvarme og solceller ved kommunens første informationsmøde i 2025 om driftssikre, stabile og klimavenlige varmekilder. Flere møder er på vej i efteråret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum