Coop og Røde Kors i fælles indsats for at hjælpe ældre med indkøb

11.000 frivillige har meldt sig til at hjælpe ældre, syge og sårbare med at købe ind, hente medicin og andet. Dansk Røde Kors går nu sammen med Coop for at skabe forbindelse mellem frivillige og dem der har behov for hjælp

Mange ældre, syge eller særligt sårbare medborgere, har i disse dage brug for hjælp til indkøb af daglige fornødenheder og andre opgaver, fordi Corona-smitten forhindrer dem i at forlade deres hjem.

Derfor har Dansk Røde Kors etableret et hjælpenetværk, hvor over 10.000 danskere i løbet af de seneste dage har meldt sig for frivilligt at hjælpe.

Nu går Dansk Røde Kors og Coop sammen om at formidle kontakten mellem dem, der har brug for hjælpen, og de cirka 11.000, der står klart til at hjælpe med indkøb.

”Danskerne har vist en stor vilje til at hjælpe andre i denne særlige situation. Nu er opgaven at få etableret kontakt mellem dem, og de medborgere, der har behov for hjælp. Derfor er vi glade for, at Coop nu stiller deres kommunikationsapparat til rådighed,” siger generalsekretær Anders Ladekarl, Dansk Røde Kors.

Coop har 1,8 million medlemmer, som man nu vil engagere ad de kanaler, man har til rådighed, ikke mindst Coop Appen, som de fleste anvender.

”Vi står i en ekstraordinær situation, der kalder på fællesskab mere end noget andet. Derfor er vi glade for at kunne hjælpe. Indkøbene må naturligvis finde sted lige, der hvor brugerne ønsker det. Det er ikke et krav, at det specifikt skal være i vores 1100 butikker,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Har man brug for at få købt ind, hentet en pakke, hentet medicin eller andre praktiske gøremål, så kan man kontakte Røde Kors på 3529 9660 eller på https://www.rodekors.dk/corona/hjælp. Telefonerne er åbne mellem kl. 9-19 mandag til søndag.

Yderligere information:

Generalsekretær Anders Ladekarl, 2260 0260

Adm. direktør Peter Høgsted, 5221 3400

www.rødekors.dk/corona/hjælp

Coop skifter fra sorte til klare plastbakker til kød28.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

46 millioner årlige plast-emballager til kød bliver nemmere at genanvende. Det sker, når Kvickly, SuperBrugsen og Brugsen nu skifter alle sine sorte emballager til kød ud med klare. Udskiftningen er gået i gang og fortsætter til lageret af sorte bakker er brugt, hvilket vil ske i løbet af kort tid. ”Formålet er, at plasten i højere grad bliver genanvendt. I dag kan mange sorteringsanlæg ikke sortere den sorte plastemballage til genanvendelse med den teknologi, de har til rådighed. Med skiftet til klare bakker styrker vi den cirkulære økonomi og sikrer en markant højere genanvendelse af kødbakker og anden plastemballage af kød,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland. Det drejer sig om årligt over 1000 tons sort plast, der fremover kommer i en klar udgave. Skiftet omfatter alle de varer, som Coop, Hilton Food Group og kyllingeproducenten HKScan, emballerer, hvilket udgør hovedparten af kødsortimentet i Coops kølediske. Yderligere information: CSR-chef i Coop, Thomas Roland, 3091 9242 Læs

Coop Danmark tilbagekalder Coop Cookies Choco buttons and dark chocolate og Coop Cookies White chocolate and cranberries grundet risiko for små metalsplinter Hvilken vare: Coop Cookies Choco buttons and dark chocolate, 150g EAN: 7340191144378 Bedst før dato: 11.09.2024 Coop Cookies White chocolate and cranberries, 150g EAN: 7340191144422 Bedst før dato: 09.09.2024 Solgt i: Kvickly ☒Ja SuperBrugsen ☒Ja Dagli’Brugsen ☒Ja Coop365discount ☒Ja Irma ☒Ja Eksporteret: Fakta Tyskland ☐Ja Færøerne ☒Ja Grønland ☒Ja Island ☒Ja Virksomhed, der tilbagekalder: Coop Danmark A/S Årsag: Coop har konstateret at der er en risiko for metalsplinter Råd til forbrugerne: Skulle du have varen opbevaret, kan varen leveres tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den. Kontaktperson: Kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop Danmark, tlf. 51593134.

Danskernes indkøb viser Christiansborg vejen: Mere frugt og grønt5.2.2024 09:42:41 CET | Pressemeddelelse

I den forgangne uge har 365discount investeret i et initiativ på tværs af alle kædens 363 butikker i landet. Her har danske forbrugere haft mulighed for at købe frugt og grønt til priser, hvor momsen er fratrukket. Discountkæden Lidl fulgte trop med et lignende initiativ, og generelt har uge 4 affødt mange reaktioner på, hvorfor frugt og grønt bør være billigere i forhold til danskernes sundhed generelt. Skatteministeren har også indkaldt til et møde.