Koda

De mest indtjenende musiknumre i 2018

Del
Årets Koda-hitliste, som udgør top 10 over de mest indtjenende musiknumre i 2018, viser, at digitale streams spiller en stadig større og mere betydelig rolle i en sangs samlede indtjening. Radioafspilninger er dog stadig den største indtjeningskilde.


For ikke mere end fem år siden skulle en musikskabers værk primært spilles i radioen, hvis man skulle have forhåbninger om at tjene gode penge på sin sang. I dag behøver sangens økonomiske skæbne ikke udelukkende at blive afgjort af radioværterne, hvis den også har gode streamingtal.

”Der har længe været en fortælling om, at streaming var umuligt at tjene penge på. Det er ikke længere tilfældet. Når vi ser på vores oversigt over de mest indtjenende danske musiknumre fra 2018, er tendensen, at streaming er blevet en af de primære indtjeningsområder for et par af sangene. Det viser, at det er muligt i nutidens musikøkonomi at tjene penge på sine sange uden at have radiokanalerne med,” siger direktør i Koda, Anders Lassen.

Ser man på de resterende musiknumre, er den generelle tendens dog, at en sang skal være slået bredt igennem på flere platforme for at opnå en plads på listen. De fleste af sangene har således stor økonomisk succes på både public service-kanalerne, de kommercielle radiokanaler og på streamingområdet.

Hugo Helmig overhaler de garvede hitmagere
Et kig ned over listen afslører, at den næsten udelukkende består af en række garvede hitmagere som Nik & Jay, Rasmus Seebach og Mads Langer. Artister, der alle har domineret de danske hitlister i flere år, og det er derfor en stor overraskelse, at det er en debutant, som indtager førstepladsen.

”Alle hitmagerne er erfarne og har huseret hitlisterne i årevis. Bortset fra én, nemlig debutanten Hugo Helmig og sangen ’Please Don’t Lie’, der oven i købet har indtaget førstepladsen som den mest indtjenende sang i 2018. Det er usædvanligt at se sådan en bedrift. Faktisk er det formentligt første gang i Kodas historie, at vi oplever en debutsingle tage sådan et spring, ” udtaler Anders Lassen.

Listen udkommer i forbindelse med Kodas årsberetning, som i år viser, at Koda for anden gang i historien omsatte for mere end en milliard kroner. I alt var indtægten på 1.015 millioner kroner, hvilket vil sende mere end 900 millioner kroner til fordeling blandt rettighedshaverne i ind- og udland.

For at se dette indhold fra www.koda.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.

FAKTA

De tre musiknumre med den største streamingindtægt

  1. Rica: 42 procent af indtægten
  2. 2017: 34 procent af indtægten
  3. Solo Dance: 31 procent af indtægten

De tre største indtægtsområder for hele top 10

  1. Kommercielle radiokanaler: 33 procent af indtægten
  2. Online: 23 procent af indtægten
  3. Public service-radiokanalerne: 16 procent af indtægten

Kontakter

Billeder

Links

Information om Koda

Koda
Lautrupsgade 9
2100 København Ø

+4533306300http://www.koda.dk

Koda for et stærkere musikliv
Vi er en musikrettighedsorganisation, som har 50.000 medlemmer bestående af komponister, sangskrivere og musikforlag. Vi arbejder for, at vores medlemmer får en rimelig betaling fra dem, der bruger musikken, og for at gøre musikbranchen mere bæredygtig. Socialt, miljømæssigt og økonomisk.

Følg pressemeddelelser fra Koda

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Koda

Koda lancerer sin første rapport om bæredygtighed: Et vigtigt skridt i Kodas indsats for et stærkere og mere bæredygtigt musikliv1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Koda offentliggør i dag sin første rapport om organisationens arbejde med bæredygtighed – et vigtigt skridt i arbejdet for at skabe en mere retfærdig, inkluderende og klimabevidst musikbranche. Rapporten dokumenterer Kodas indsats og resultater inden for seks strategiske områder og skal understøtte Kodas systematiske tilgang og gennemsigtighed i arbejdet med bæredygtighed.

Ny stor undersøgelse: Musikindustrien bidrager med 16,3 mia. kr. til dansk økonomi28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For første gang dokumenterer en samfundsøkonomisk analyse det samlede bidrag fra musikindustrien i Danmark. Undersøgelsen viser, at den danske musikindustri bidrager med 16,3 milliarder kroner årligt til dansk BNP. Ifølge musikbranchen selv sætter rapporten en tyk streg under behovet for at værne om en branche, der bidrager til at skabe vækst, innovation og arbejdspladser i hele landet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye