Hver femte føler sig tvunget på sociale medier

Sociale medier fylder mere og mere i den daglige kommunikation, hvad enten den er personlig eller af mere officiel karakter. Men det er ikke nødvendigvis alle, der med god vilje melder sig under de sociale mediers faner. Det viser en undersøgelse blandt godt 2.000 danskere foretaget af Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA.
22 procent svarer, at den væsentligste grund til, at de føler sig tvunget til at være på sociale medier, er, at informationer om aktiviteter og arrangementer kun kommer ad den kanal. 41 procent angiver, at det er en af flere grunde til, at de er på sociale medier. Kun 24 procent svarer, at de ville være på sociale medier under alle omstændigheder.
Formand for Ingeniørforeningen, IDA Thomas Damkjær Petersen ser den her undersøgelse som en anledning til at overveje, hvilke platforme vi bruger til at kommunikere med.
”Det er ikke gratis at være på de sociale medier, fordi man betaler med sine data. Derfor bør det være sådan, at man er på de sociale medier, fordi man vælger det til. Ikke fordi man føler sig tvunget til det. Den her undersøgelse er en påmindelse til virksomheder, organisationer og forbrugere om, at man kan kommunikere gennem andre kanaler end eksempelvis Facebook,” siger han.
Thomas Damkjær Petersen mener, at det vigtig at skelne mellem ”need to know” og ”nice to know”
”Der skal naturligvis være respekt omkring de mennesker, som ikke ønsker at være på sociale medier. Derfor mener jeg, at vigtige informationer til alt fra sportsudøvere, forældre, gymnasieelever til studerende ikke kun skal foregå på sociale medier. Der findes andre løsninger, og hvis man af principielle årsager ikke ønsker at være på sociale medier, skal man ikke efterlades på hverken den eller anden perron,” siger han.
Føler du dig ”tvunget” til at være på de sociale medier, fordi meget information om fx arrangementer og aktiviteter kun kommer ad den kanal?
Procent |
|
Ja, det er den væsentligste grund til at jeg er på de sociale medier |
22 % |
Det er en af flere grunde til at jeg er på de sociale medier |
41 % |
Jeg ville være på de sociale medier under alle omstændigheder |
24 % |
Ved ikke |
13 % |
Total |
100 % |
Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA.1.669 svar fra personer, der alle er tilmeldt sociale medier.
Kontakter
Ulrik Frandsen 23 65 09 69
Billeder
Information om Ingeniørforeningen, IDA
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Facebook på kollisionskurs med danske brugere3.7.2025 13:28:59 CEST | Pressemeddelelse
Facebook vil have adgang til brugernes private billeder på telefonen, men otte ud af ti danskere opfatter deres billeder som lige så private som helbredsoplysninger, viser IDA-undersøgelse.
Hver femte arbejder et sted uden stressplan2.7.2025 07:45:02 CEST | Pressemeddelelse
Hvad skal du gøre, hvis du bliver ramt af stress? Det svæver i luften på mange arbejdspladser. Mange erhvervsaktive danskere aner ikke, hvor de skal gå hen, hvis stressen rammer, viser nye tal fra IDA.
Hver anden tager jobbet med på ferie1.7.2025 07:28:11 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danskerne tjekker arbejdsmail og tager opkald i sommerferien – og for mange er det ikke frivilligt. Hver fjerde oplever, at arbejdsgiveren forventer, de står til rådighed. Det viser nye tal fra IDA.
Gratis internet på ferien kan blive dyrt29.6.2025 08:12:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun under hver femte dansker holder sig fra åbne wifi, når de er på ferie, hvilket ellers er det smarteste, advarer it-sikkerhedsekspert.
EU spærrer selv vejen for teknologisk fremdrift i Europa16.6.2025 10:11:36 CEST | Pressemeddelelse
Manglende investeringer efterlader EU i et teknologisk slæbespor
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum