
Dansk virksomhed i europæisk millionprojekt: Skal lette omstillingen til eldrevne erhvervskøretøjer

Elbiler betragtes som den ideelle erstatning for diesel- og benzinbiler, men der er stadig markante udfordringer, som skal belyses, hvis transportsektoren skal omstille sig til grønne erhvervskøretøjer. Vanskeligheder ved at tackle den daglige variation i turlængden og manglende viden omkring batterilevetid er de helt store bremseklodser for omstillingen. I samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet og den danske teknikvirksomhed Lindpro arbejder det europæiske projekt EUFAL (Electric Urban Freight and Logistics) for at gøre skiftet til elbiler så gnidningsfrit som muligt for virksomheder i fremtiden.
– De fleste virksomheder har ikke den nødvendige information til at beslutte, om de skal omstille sig til elektriske køretøjer. EUFAL handler derfor om at gøre viden om eldrevne køretøjer tilgængelig, og vores rolle er at udforske og undersøge de potentialer og udfordringer, der er ved at benytte elektriske køretøjer til kommerciel transport i byer, fortæller Dario Pacino, lektor og projektleder på EUFAL-projektet på DTU.
Sædevarme og tung last koster batteriet
EUFAL-projektet skal munde ud i en platform for videndeling, hvor virksomheder fra hele verden kan finde information, som kan bruges i omstillingen til eldrevne erhvervskøretøjer. Lindpro har en af tre biler, der kører rundt og indsamler data og praktiske erfaringer om blandt andet kørselsmønstre og brændstofforbrug i hverdagen – viden, der kan belyse de uforudsete problemer og på den måde styrke DTUs matematiske modeller.
– Vægtpåvirkning eller det at tænde for varmen i sædet kan have stor betydning for, hvor langt man kan transportere sig. Fylder man eksempelvis lasten halvt op, mister batteriet omkring 70 procent af levetiden, og det giver jo problemer, hvis man skal køre længere for at komme ud til kunderne. Har man derimod meget bykørsel, er el-varevognen ofte en god mulighed, siger Andreas Mikkel Sørensen, der er Fleet Manager hos koncernen MT Højgaard, som Lindpro er en del af.
– På DTU kender vi teorien bag, men vi skal hele tiden udvikle den på bagrund af ny data. Vi skal bruge et realistisk billede af, hvilke faldgruber der er. Samarbejdet med en virksomhed som Lindpro giver os en unik mulighed for at bygge bro mellem forskning og den praktiske anvendelse, siger Dario Pacino.
EUFAL-projektet, der består af projektpartnere fra Danmark, Tyskland, Østrig, Polen og Tyrkiet, løber over 30 måneder og afsluttes i sommeren 2020. Og hos Lindpro opfattes projektet som sund fornuft, der kan komme såvel miljø som mange virksomheder til gavn.
– For nogle virksomheder giver det ikke mening hovedløst at investere i elbiler, og ved at bidrage til dette projekt sammen med DTU tror vi på, at vi kan bidrage til en bedre grøn omstilling, sigerAndreas Mikkel Sørensen.
Nøgleord
Kontakter
Olav Arnkjær
Relations Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk
Billeder


Links
Information om Lindpro

Lindpro leverer fagentrepriser til nybyggeri og renovering såvel som serviceaftaler til allerede etablerede bygninger. Lindpro sætter en ære i at levere godt teknisk håndværk og er en førende vidensvirksomhed med fokus på at levere innovative tekniske løsninger til fremtiden.
Følg pressemeddelelser fra Lindpro
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.