Det kræver matematik at undslippe Garderhøjfortet
Gymnasieelever og elever i udskolingen bør nok finpudse deres matematiske forståelse, inden de næste gang besøger Garderhøjfortet lidt nord for København.
Garderhøjfortet er nemlig i færd med at udvikle matematiske escape rooms, hvor eleverne skal demonstrere, at de har styr på geometrien og algebraen, før de kan forlade det 130 år gamle befæstningsværk.
De nye escape rooms bliver skabt med det formål at gøre matematik og dansk krigshistorie sjovt at lære om, samtidig med at det styrker klassernes fællesskab og samarbejdsforståelse.
»Eleverne bliver som sådan ikke fysisk lukket inde på Garderhøjfortet, men vi bygger en spændende historie op omkring det at være lukket inde på fortet og kun kan undslippe, hvis man løser en række matematiske opgaver,« forklarer Kristine Adler-Nissen, der er leder på Garderhøjfortet.
Garderhøjfortet i Gentofte Kommune har netop modtaget fire millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til over de næste to år at realisere projektet.
Skal knække koden til Enigma
De nye escape rooms kommer i praksis til at være rum i Garderhøjfortet, der bliver indrettet efter alle kunstens regler for at skabe den rette stemning. Rummene bliver blandt andet indrettet med møbler fra fortets tid, så eleverne føler, de rejser tilbage i tiden.
Her skal eleverne løse en række opgaver, der er matchet til deres niveau. Udfordringerne kommer til at have varierende karakter, men fælles for dem er, at eleverne skal bruge vinkelmålere, passere, kodebrydning osv. til at løse de opgaver, der i sidste ende tillader, at de kan forlade rummet.
En opgave kan eksempelvis være at finde indstillingen på nazisternes krypteringsmaskine Enigma (Enigma krypterede de beskeder, som nazisterne blandt andet sendte til deres tropper rundt om i verden) eller indstille vinklen på en kanon, så den rammer målet.
Som en del af undervisningsforløbet får eleverne lov til at dreje en 100 ton tung kanon i stilling, efter de har lavet en række matematiske beregninger på kanonerne.
»Vi vil inddrage både krigsteknologi og krigshistorie i de opgaver, som eleverne skal løse. Det involverer, at vi får lavet en masse visuelle og tekniske konstruktioner, der gør det hele til en fantastisk oplevelse« siger Kristine Adler-Nissen.
Gør klasselokalerne til escape rooms
Foruden de matematiske escape rooms på Garderhøjfortet skal bevillingen også bruges til at lave kurser og undervisningsforløb, som matematiklærere kan tage fat i for at få eleverne til selv at udvikle og designe deres egne matematiske escape rooms på skolerne.
»Det er et super fedt undervisningsforløb som supplement til den almindelige klasseundervisning. Eleverne lærer rigtig meget af at skulle udtænke opgaver, som deres klassekammerater skal løse« siger Kristine Adler-Nissen.
Elevernes udvikling af egne escape rooms kan ifølge Kristine Adler-Nissen kombineres med de makerspaces, som mange kommuner har lavet. Her kan eleverne kombinere deres matematiske opgaver med håndværk og konstruere en helhedsoplevelse for andre elever på skolerne.
Projektet er et led i Gentofte Kommunes arbejde med Fremtidens Udskoling, hvor der er fokus på eleverne motivation i en skoledag med mere afvekslende undervisningsformer. Undervisningen er i perioder projekt- og praksisorienteret, og der arbejdes med virkelige problemstillinger.
Intet frikvarter, før opgaven er løst
Den sidste del af bevillingen skal bruges til at lave webbaserede escape rooms, som lærere kan tage med ind i klasserne og projektere op på en storskærm.
Læreren får indledningsvist en liste over ting, de skal bruge til et specifikt escape room. Det kan være terninger, vinkelmåler, passer, en lineal og noget snor eller lignende. De individuelle opgaver vil desuden blive tilpasset til forskellige dele af matematikfaget, så nogle er inden for geometri, mens andre er inden for algebra. Herefter tænder læreren for programmet på computeren, og så skal eleverne gå i gang med at løse opgaven.
»Så kan man jo sige til eleverne, at frikvarteret først starter, når de er kommet ud af det givne ”escape room”. Målet er, at elever og lærere selv skal kunne lege med de her matematiske escape rooms i klasserne i hele landet, men hvis de vil have den helt store oplevelse, må de komme ud på Garderhøjfortet« siger Kristine Adler-Nissen.
Projektet ”Matematiske Escape Rooms” er ét af 16 projekter, der netop har modtaget støtte fra Novo Nordisk Fondens tematiske program om matematik i naturvidenskab og teknologi. Læs mere om projekterne her.
Nøgleord
Kontakter
Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk
Information om Novo Nordisk Fonden
Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond med to hovedformål: 1) at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen; og 2) at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål.
Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.
Følg pressemeddelelser fra Novo Nordisk Fonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Novo Nordisk Fonden
Novo Nordisk Fonden indgår strategisk rammeaftale med Verdenssundhedsorganisationen (WHO) for at fremme global sundhed22.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med aftalen udvider fonden sit eksisterende samarbejde med WHO med en bevillingsramme på op til 380 mio. kr. over de næste fire år.
Lars Rebien Sørensen indtræder i bestyrelsen for Novo Nordisk A/S16.5.2025 13:20:58 CEST | Pressemeddelelse
Novo Nordisk A/S har i dag meddelt, at Lars Rebien Sørensen, bestyrelsesformand for Novo Nordisk Fonden, indtræder i selskabets bestyrelse, i første omgang som observatør. I samme meddelelse oplyste Novo Nordisk A/S, at Lars Fruergaard Jørgensen vil træde tilbage som CEO for selskabet.
Novo Nordisk Fonden støtter oprettelse af nye natur- og skovområder i Danmark25.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den Danske Naturfond og Den Danske Klimaskovfond får i alt 400 mio. kr. til at etablere og beskytte natur- og skovområder i Danmark. Bevillingerne er en del af de 10 mia. kr., som Novo Nordisk Fonden har prioriteret til projekter, der skal fremme grøn omstilling inden for rammerne af Den Grønne Trepart.
Novo Nordisk Fondens priser til naturvidenskabelige undervisere på universiteterne uddeles for første gang til fire engagerede undervisningsteams19.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med fire nye undervisningspriser ønsker Novo Nordisk Fonden at understrege vigtigheden af engagerende naturvidenskabelig undervisning på universitetsniveau.
Ti undervisere og pædagoger hyldes for at fremme børn og unges interesse for naturfag gennem engageret undervisning19.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med Danmarks største naturfagskonference Big Bang, som løber af stablen i disse dage, offentliggøres modtagerne af Novo Nordisk Fondens undervisningspriser for 2025. I år anerkender fonden ti undervisere og pædagoger fra hele Danmark, der alle har gjort en særlig indsats for at styrke børn og unges interesse for naturvidenskabelige fag og emner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum