Miljøministerium skal finde løsning på problem skabt af nye miljøzoneregler

- Jeg havde anledning til at tale med miljøministeren i kanten af statsministerens klimamøde på Marienborg onsdag i denne uge. Hun kunne oplyse, at Miljøministeriet i øjeblikket arbejder på at finde en løsning, så de nye regler for adgang til miljøzonerne i de større byer ikke forhindrer vognmænd med lastbiler med de seneste miljønormer, Euro 5 og Euro 6 biler i at køre i zonerne, uanset hvornår de måtte være registreret.
Den afgåede VLAK-regerings sidste handling var en skærpelse af byernes miljøzoner. Minutter før udskrivelsen af folketingsvalget den 7. maj blev regeringens lovforslag om skærpelse af kravene til at færdes i miljøzonerne vedtaget af Folketinget. Skærpelserne har effekt fra 1. juli 2020 og omfatter dieseldrevne lastbiler og busser. Der indføres samtidig miljøzonekrav til dieseldrevne varebiler i de byer, som i dag har miljøzoner, dvs. København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.
Men det kom unægtelig bag på mange vognmænd, at loven bliver lavet om på en måde, så de miljørigtige biler, vognmændene i sin tid købte i god tro, fra næste år ikke må køre ind i miljøzonerne. Ikke fordi de ikke lever op til forureningskrav og Euro-normer, for det gør de 100 procent. Men fordi de fx er købt i september og ikke i oktober 2009. Med andre ord en miljøzonelov der gør forskel på en Euro 5-motor og så en Euro 5-motor!
Molbohistorie
Erik Østergaard mener, at miljøzonereglerne rettelig hører hjemme i en molbohistorie:
- Det giver jo ikke mening, at en vognmand med en Euro 5-bil nægtes indkørsel i miljøzonen, bare fordi bilen er indregistreret før den 1. oktober 2009, mens en fuldkommen identisk bil gerne må køre ind, fordi den er indregistreret efter den 1. oktober 2009. Det kunne ikke være beskrevet mere absurd i en molbohistorie, siger direktøren: - Mange vognmænd forsøgte tilbage i 2009 at være på forkant og købte ind med tanke på miljøet. Det kan ikke være meningen, at de skal straffes af den nye miljøzonelov.
- Indkørsel til miljøzonerne bør naturligvis afhænge af bilernes forureningsgrad og ikke af, hvornår de tilfældigvis er indregistreret. Der er også mange vognmænd, der opererer med specialkøretøjer, der ikke bare kan forrentes over ti år. Og så bør man ikke alene se på et køretøjs miljøbelastning i drift, men i stedet se på køretøjets samlede miljøbelastning i levetiden fra produktion over driften til skrotningen, fastslår DTL – direktøren, der ser meget frem til, at Miljøministeriet kommer med en snarlig løsning på problemerne for landets vognmænd.
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard tlf. 40 15 12 25
Pressechef Morten Lindbo tlf. 21 20 14 00
Billeder

Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Vognmændene skal have ny formand12.2.2025 14:02:04 CET | Pressemeddelelse
Formand for DTL – Danske Vognmænd og næstformand i DTL’s arbejdsgiverforening, Martin Danielsen, forlader til maj på organisationernes generalforsamling sine poster og genopstiller heller ikke til bestyrelserne. Dermed skal DTL’s kommende bestyrelse finde en ny formand, der kan bringe DTL videre efter 11 succesfyldte år med den fynske vognmand ved roret.
Skattesænkning kan sætte skub i generationsskifte hos vognmænd20.6.2024 12:40:04 CEST | Pressemeddelelse
SVM-regeringens sænkning af skatteprocenten for virksomheder, der går i arv, er en god måde at få gang i generationsskifte i tide i vognmandsbranchen. Det mener DTL – Danske Vognmænd, der også er glade for, at virksomhedsejerne fremover får krav på selv at værdisætte deres virksomhed
Kilometerafgift: Ministermøde før lukketid16.5.2023 18:48:29 CEST | Pressemeddelelse
DTL - Danske Vognmænd var tirsdag eftermiddag inviteret til møde i Skatteministeriet med skatteminister Jeppe Bruus (S) og transportminister Thomas Danielsen (V) sammen med en række andre transportorganisationer.
Frede Andersen & Søn vinder Den Grønne Transportpris 202320.4.2023 15:08:47 CEST | Pressemeddelelse
Vognmandsforretningen Frede Andersen & Søn ApS fra Næstved kunne smykke sig med titlen som ”Danmarks grønneste vognmand” og indkassere 25.000 kr., da prisen i dag blev uddelt på Transport 2023 i Messecenter Herning.
Ny trafiksikkerhedskampagne skydes i gang på Transport 2023 i Herning18.4.2023 10:13:25 CEST | Pressemeddelelse
Med en række korte filmbudskaber til unge mellem 13-16 år skal en ny kampagne fra DTL – Danske Vognmænd og en række samarbejdspartnere synliggøre lastbilers kraft og udfordringer i trafikken. Kampagnen med titlen "hop med i førerhuset" har forpremiere fredag den 21. april på transportmessen Transport 2023 i Herning
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum