Voldsom vækst i webshopsejeres jagt på ny viden om e-handel
”Da jeg startede min webshop, vidste jeg ikke nok om, hvad det kræver at drive en succesfuld webshop”. Sådan lyder det første udsagn i den store undersøgelse, som landets største webshopleverandør, DanDomain, netop har foretaget blandt Danmarks små og mellemstore webshops. Hele 73,6 procent af de 156 deltagende webshopejere oplyser i markedsanalysen, at de kan genkende sig selv i det postulat.
DanDomain har i flere år afholdt kurser i forskellige discipliner, indenfor e-handel. Blot det seneste år er deltagerantallet på DanDomains opstartskursus steget med 186 procent. Fra 98 deltagere i de første ti måneder af 2018 til 280 deltagere i samme periode i år. Undersøgelsen viser ligeledes, at 76,2 procent af de danske webshopejere savner mere brugbar viden om e-handel, så de kan løfte deres webshop til næste væksttrin.
– Det kan være svært at finde frem til værdifuld viden. Vi er i et marked, der både er oversvømmet med information, og hvor alt for mange har selvudnævnt sig selv som ekspert, fortæller Kathrine Svendsen, der er E-commerce Specialist og eventkoordinator for DanDomains travle kursusafdeling.
Vækst, viden og e-handel
Dansk Erhverv har konstateret, at e-handel er det mest markante vækstområde i detailhandlen, hvilket stemmer overens med den stigende efterspørgsel på viden på tværs af alle kanaler og formater. Antallet af besøg på DanDomains blog er steget med 211,48 procent i 2019 sammenlignet med sidste år. Særligt viden omkring opstart af webshop er populært, og her er efterspørgslen steget med hele 537,80 procent i de første fire måneder af 2019 i forhold til foråret 2018.
– Mange har brug for hjælp til at nå det næste væksttrin. Det største problem er, at man som webshopejer altid har mange bolde i luften. Derfor glemmer mange at afsætte tid til at tage temperaturen på sin forretning og på omgivelserne, forklarer Kathrine Svendsen.
Med en vision om, at vi sammen kan løfte hele Danmarks e-handel, står DanDomain bag flere forskellige kilder med materiale om e-handel. Heriblandt den nye podcast kanal Webshop Podcast, hvor der samles ekspertinterview med nogle af Danmarks største navne indenfor e-handel og online marketing. Dertil har DanDomain skabt et e-handelsunivers under navnet Webshopguru, hvorfra man kan downloade en lang række e-bøger og ekspertartikler på højere niveau.
Ikke plads til fejl
Ifølge Henrik Theil, Public Affairs Manager i Foreningen for Dansk Internethandel, skyldes den stigende interesse i yderligere kundskab om e-handelstendenser to ting – øget konkurrence og en rivende teknologisk udvikling.
– Det er sværere at drive en webshop i dag, end det var for fem år siden. Det blotte antal af netbutikker har intensiveret konkurrencen, så der ikke længere er plads til fejl. Kunderne er i dag vant til et ekstremt højt serviceniveau og en professionelt glidende oplevelse. Denne professionalisering gør, at man hele tiden skal kunne tilbyde det samme, som de bedste og største webshops, forklarer Henrik Theil, og fortsætter:
– Efterspørgslen på ny viden skyldes også, at der ikke findes en facitliste, når det kommer til e-handel. Brugen af chatbots, integrationen af Mobilepay og uhindret indsigt i lagerstatus eksisterede ikke for fem år siden. Der opstår hele tiden nye teknologiske muligheder, og man kan ikke nøjes med ét kursus og sige: Nu kan jeg e-handel.
Mangler tillid til eksperter
DanDomains markedsanalyse udsendes til godt 1.700 danske webshopejere og viser udviklingen indenfor den stigende e-handel. Undersøgelsen beskriver de udfordringer, som webshopejere møder, når de på egen hånd søger denne viden på nettet. Analysen viser, at 60,4 procent af webshopejerne mangler tillid til den information, de finder online. Kathrine Svendsen ser denne besvarelse som endnu en forklaring på, hvorfor virksomhedenes kurser er i vækst.
– Vi har et stærkt netværk af samarbejdspartnere på tværs af alle forretning- og marketingdiscipliner, så man kan få rådgivning, uanset om man vil i gang med at drive webshop i udlandet, eller om man ønsker generel viden om forbrugeradfærd og nye e-handelstendenser. Samtidig assisterer vi selv med mange af de tekniske elementer, forklarer Kathrine Svendsen.
Nøgleord
Kontakter
Katrine Svendsen
E-commerce Specialist, DanDomain
(+45) 42 43 26 14
kks@dandomain.dk
Billeder
Links
Information om team.blue
team.blue er en førende digital samarbejdspartner for virksomheder og iværksættere. Gruppen blev skabt i 2019 gennem en fusion af Combell Group, TransIP og Register Group og tilbyder digitale værktøjer som hosting, email og applikationer til mere end 2 mio. kunder i Europa. Gruppen beskæftiger mere end 1.000 specialister med et klart mål om at forme den nyeste teknologi til stærke digitale løsninger til virksomheder i hele verden.
Følg pressemeddelelser fra team.blue
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra team.blue
Unge med autisme kan afhjælpe it-branchens rekrutteringsproblemer30.8.2019 08:54:19 CEST | Pressemeddelelse
Med den rette oplæring kan personer med autisme være med til at løse it-branchens udfordringer med manglende arbejdskraft. It-virksomhed i Skanderborg har med succes ansat unge med autisme.
Kunst på væggene er blevet virksomheders middel til en bedre bundlinje21.8.2019 07:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Trivsel på arbejdet er blevet en reel vej til bedre resultater, og erhvervslivets efterspørgsel på kunst til kontorerne er tiltaget i de seneste ti år. Stor virksomhed udsmykker mødelokaler med vægmalerier.
Kæmpe techfusion: Danske Zitcom bliver til europæisk gigant og går efter Norden13.6.2019 14:09:27 CEST | Pressemeddelelse
En ny europæisk techgigant, team.blue, er netop kommet til verden i en kæmpe fusion, og danske Zitcom er med ombord. Målet er tocifrede markedsandele i Norden og dobbelt op på kunder og medarbejdere på to år.