OnlinePartners

Hygge er danskernes trademark – og det kommer særligt til udtryk i vintermånederne

Del
Der er ikke noget mere dansk end ordet ”hygge”. Og er der noget, der har sat Danmark på verdenskortet, og som folk fra andre lande straks associerer med det danske folkefærd, så er det netop hyggen. Det er efterhånden blevet vores ”trademark”, og det er et karaktertræk, som vi i den grad brander os på udadtil. Og alt tyder på, at danskernes forkærlighed for hygge bestemt ikke er blevet mindre med årene. Den lever i bedste velgående her i 2019 – både i boligindretningen, moden og danskernes (forbrugs)adfærd.

Lige så svært det er for udlændinge at udtale ordet ”hygge”, lige så stort et populærfænomen er det blevet. Også så populært at både politikere og meningsdannere fra tid til anden vælger at fremhæve det aktivt i medierne i forsøget på at gøre Danmark unik og mere attraktiv. Men der er også noget om snakken, og hyggen som værdi spreder sig stadig i dag på tværs af samfundslag, modescenen, forbruget og ude i de danske hjem.

Hygge er stadig en modetendens i boligindretningen anno 2019

Hvert år retter de shoppeglade danske forbrugere spændte deres øjne i retningen af modescenen for at afkode de nye og aktuelle tendenser inden for tøj, boligindretning og interiør. Igen i år har eksperter på feltet optegnet de gennemgående trends – og her viser hyggen endnu engang sit lune ansigt.

Hyggen kommer blandt andet til udtryk i vægtningen af det høje komfortniveau, hvor tøjet gerne må være rummeligt, lækkert og behageligt at gå i, og møblerne i boligen helst skal afspejle intim hygge, ro og afslappethed i form af for eksempel bløde tekstiler til hjemmet såsom varme tæpper, plaider, gulvtæpper og puder. Tøjet og boligens interiør er altså ikke bare til pynt og tjener ikke kun et æstetisk, visuelt formål, men i den grad også et mere komfortorienteret formål. Eller måske rettere: hyggen.

Danskerne rykker sammen i sofaen og varmer sig i den kolde tid

Når vinterens kulde, slud og sne og de mørke vintermorgener og -aftener titter frem, ser vi en tendens til, at danskerne rykker sammen i de små hjem. Hygge og socialt samvær rundt om brændeovnen i dagligstuen og samling af familien i sofaen foran tv’et til en god film er i høj kurs blandt de danske hyggeentusiaster. Og dét kan mærkes på forbruget.

For hygge er ikke nødvendigvis en gratis fornøjelse. Tværtimod. Ifølge professor ved CBS, Alexander Josiassen, der har ekspertviden i forbrugerpsykologi og forbrugeradfærd, går hygge, selvforkælelse og forbrug hånd i hånd:

”Hygge er ikke gulerodsstænger og Nyhederne. Det er chips, dip, cola og en god film. Det er nydelse og afslapning. I Danmark hedder det ’hygge’”.

Vi danskere er svært ”slemme” til at åbne for kagedåsen og slikposen såvel som pengepungen, når der skal hygges om aftenen med familie og venner. Og denne lyst til at hygge og spendere penge bliver bestemt ikke mindre af, at kulden trænger sig på udenfor, og at julen står for døren. Pengene sidder lidt mere løst på folk, og der skal som hovedregel altid helst være 2-3 forskellige slags snacks og lækkerier på kaffebordet, når filmen sættes på, eller når familien samles i stuen til julehygge og socialt samvær.

Så lige så hyggeligt det er, lige så dyrt kan det også vise sig at være. Men det rykker ikke ved, at danskerne fortsat i 2019 prioriterer hyggen meget højt. Og dét er meget dansk.

Fakta om danskernes forbrug:

En gennemsnitlig husstand – bestående af 2,1 personer eller 1,6 voksne og 0,5 børn – bruger gennemsnitligt i underkanten af 30.000 kroner om året på følgende forbrugsgoder samlet set:

  • Take-away
  • Fadøl
  • Cigaretter
  • Chips
  • Slik
  • Rundstykker/kage
  • Sodavand (½ liter)
  • Rødvin
  • To-go-kaffe
  • Streaming.

Kilde: Danmarks Statistik.

Information om OnlinePartners

OnlinePartners
OnlinePartners
Fredensgade 7
6000 Kolding

71 99 10 50https://www.onlinepartners.dk/

Følg pressemeddelelser fra OnlinePartners

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra OnlinePartners

Aldrig har det være nemmere at få repareret din telefon30.10.2019 10:47:49 CET | Pressemeddelelse

I takt med at teknologien har udviklet sig, og vi er blevet mere afhængige af forskellige digitale enheder i hverdagen, har det også sat krav til reparation. Det nytter nemlig ikke at vente på en mobil reparation i flere dage. Tværtimod. Det skal kunne gå hurtigt, eller i det mindste være nemt, at få den afleveret hos en reparatør. Det har tvunget flere og flere værksteder, som reparerer telefoner, til at tænke ud af boksen og med udgangspunkt i forbrugernes tilværelse.

Udenlandske sommerferierejser storhitter stadig blandt danskerne30.10.2019 10:43:16 CET | Pressemeddelelse

Danskerne har i mange år nydt at rejse sydpå så snart der har været mulighed for det. Selvom der kommer mere og mere fokus på, hvordan særligt flyrejser belaster miljøet markant, så tyder det ikke på, at danskerne er færdige med at nyde sine ferier sydpå i mere eksotiske omgivelser. Rigtigmange tager nemlig stadig gerne flyveren til syden, hvor det særligt er populært at nyde sin sommerferie. Dette gælder både for singler, børnefamilier, unge par og for pensionisterne. Men hvad er det, der får danskerne til at stikke afsted sydpå?

Pas på det skjulte sukker i hverdagen30.10.2019 10:40:26 CET | Pressemeddelelse

Mange danskere gruer for tandlægebesøg. Det kan både skyldes tandlægeskræk, men i lige så høj grad også frygten for en høj tandlægeregning. Sidstnævnte kan vi faktisk selv være med til at påvirke ved at tænke meget mere over, hvad vi spiser og drikker i hverdagen, samtidigt med vi fører en god og grundig tandhygiejne. Tørret frugt, juice, yoghurt og energidrikke indeholder store mængder sukker, hvilket kan risikere at give huller i tænderne.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye