Hygge er danskernes trademark – og det kommer særligt til udtryk i vintermånederne
Lige så svært det er for udlændinge at udtale ordet ”hygge”, lige så stort et populærfænomen er det blevet. Også så populært at både politikere og meningsdannere fra tid til anden vælger at fremhæve det aktivt i medierne i forsøget på at gøre Danmark unik og mere attraktiv. Men der er også noget om snakken, og hyggen som værdi spreder sig stadig i dag på tværs af samfundslag, modescenen, forbruget og ude i de danske hjem.
Hygge er stadig en modetendens i boligindretningen anno 2019
Hvert år retter de shoppeglade danske forbrugere spændte deres øjne i retningen af modescenen for at afkode de nye og aktuelle tendenser inden for tøj, boligindretning og interiør. Igen i år har eksperter på feltet optegnet de gennemgående trends – og her viser hyggen endnu engang sit lune ansigt.
Hyggen kommer blandt andet til udtryk i vægtningen af det høje komfortniveau, hvor tøjet gerne må være rummeligt, lækkert og behageligt at gå i, og møblerne i boligen helst skal afspejle intim hygge, ro og afslappethed i form af for eksempel bløde tekstiler til hjemmet såsom varme tæpper, plaider, gulvtæpper og puder. Tøjet og boligens interiør er altså ikke bare til pynt og tjener ikke kun et æstetisk, visuelt formål, men i den grad også et mere komfortorienteret formål. Eller måske rettere: hyggen.
Danskerne rykker sammen i sofaen og varmer sig i den kolde tid
Når vinterens kulde, slud og sne og de mørke vintermorgener og -aftener titter frem, ser vi en tendens til, at danskerne rykker sammen i de små hjem. Hygge og socialt samvær rundt om brændeovnen i dagligstuen og samling af familien i sofaen foran tv’et til en god film er i høj kurs blandt de danske hyggeentusiaster. Og dét kan mærkes på forbruget.
For hygge er ikke nødvendigvis en gratis fornøjelse. Tværtimod. Ifølge professor ved CBS, Alexander Josiassen, der har ekspertviden i forbrugerpsykologi og forbrugeradfærd, går hygge, selvforkælelse og forbrug hånd i hånd:
”Hygge er ikke gulerodsstænger og Nyhederne. Det er chips, dip, cola og en god film. Det er nydelse og afslapning. I Danmark hedder det ’hygge’”.
Vi danskere er svært ”slemme” til at åbne for kagedåsen og slikposen såvel som pengepungen, når der skal hygges om aftenen med familie og venner. Og denne lyst til at hygge og spendere penge bliver bestemt ikke mindre af, at kulden trænger sig på udenfor, og at julen står for døren. Pengene sidder lidt mere løst på folk, og der skal som hovedregel altid helst være 2-3 forskellige slags snacks og lækkerier på kaffebordet, når filmen sættes på, eller når familien samles i stuen til julehygge og socialt samvær.
Så lige så hyggeligt det er, lige så dyrt kan det også vise sig at være. Men det rykker ikke ved, at danskerne fortsat i 2019 prioriterer hyggen meget højt. Og dét er meget dansk.
Fakta om danskernes forbrug:
En gennemsnitlig husstand – bestående af 2,1 personer eller 1,6 voksne og 0,5 børn – bruger gennemsnitligt i underkanten af 30.000 kroner om året på følgende forbrugsgoder samlet set:
- Take-away
- Fadøl
- Cigaretter
- Chips
- Slik
- Rundstykker/kage
- Sodavand (½ liter)
- Rødvin
- To-go-kaffe
- Streaming.
Kilde: Danmarks Statistik.
Information om OnlinePartners
Følg pressemeddelelser fra OnlinePartners
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OnlinePartners
Aldrig har det være nemmere at få repareret din telefon30.10.2019 10:47:49 CET | Pressemeddelelse
I takt med at teknologien har udviklet sig, og vi er blevet mere afhængige af forskellige digitale enheder i hverdagen, har det også sat krav til reparation. Det nytter nemlig ikke at vente på en mobil reparation i flere dage. Tværtimod. Det skal kunne gå hurtigt, eller i det mindste være nemt, at få den afleveret hos en reparatør. Det har tvunget flere og flere værksteder, som reparerer telefoner, til at tænke ud af boksen og med udgangspunkt i forbrugernes tilværelse.
Udenlandske sommerferierejser storhitter stadig blandt danskerne30.10.2019 10:43:16 CET | Pressemeddelelse
Danskerne har i mange år nydt at rejse sydpå så snart der har været mulighed for det. Selvom der kommer mere og mere fokus på, hvordan særligt flyrejser belaster miljøet markant, så tyder det ikke på, at danskerne er færdige med at nyde sine ferier sydpå i mere eksotiske omgivelser. Rigtigmange tager nemlig stadig gerne flyveren til syden, hvor det særligt er populært at nyde sin sommerferie. Dette gælder både for singler, børnefamilier, unge par og for pensionisterne. Men hvad er det, der får danskerne til at stikke afsted sydpå?
Pas på det skjulte sukker i hverdagen30.10.2019 10:40:26 CET | Pressemeddelelse
Mange danskere gruer for tandlægebesøg. Det kan både skyldes tandlægeskræk, men i lige så høj grad også frygten for en høj tandlægeregning. Sidstnævnte kan vi faktisk selv være med til at påvirke ved at tænke meget mere over, hvad vi spiser og drikker i hverdagen, samtidigt med vi fører en god og grundig tandhygiejne. Tørret frugt, juice, yoghurt og energidrikke indeholder store mængder sukker, hvilket kan risikere at give huller i tænderne.
Friluftslivet i Danmark er i vækst30.10.2019 10:36:53 CET | Pressemeddelelse
Friluftslivet i Danmark har de seneste år oplevet en enorm fremgang blandt både børn, voksne og ældre. Flere og flere begiver sig ud i naturen i et par ECCO sko, og det sker både i forbindelse med sportsgrene og hobbyer. Danmark bugner af spændende friluftsoplevelser for hele familien, hvilket flere danskere endelig også har fået øjnene op for.
Flere virksomheder afholder kurser og workshops ude af huset30.10.2019 10:33:18 CET | Pressemeddelelse
Flere virksomheder er begyndt at rykke alt fra kurser og workshops til møder ud af huset, og det er ikke uden grund. Der er nemlig mange fordele ved at afholde interne arrangementer i andre omgivelser, end medarbejderne er vant til. Nye omgivelser kan blandt andet være med til at inspirere til nye tanker og visioner på neutral grund.