Flere forsikringsskader på lastbiler trods avanceret sikkerhedsudstyr

For år tilbage bestod en komplet kofanger af 15 dele. I dag kan den bestå af op til 23 dele. Dermed skal op mod en tredjedel flere enheder skiftes, når der sker en skade. Sammen med dyrere teknologi, mere avancerede lastbiler og øget behov for kalibrering efter reparationer, har kompliceret udstyr de senere år presset reparationsudgifterne i vejret.
Alene fra 2015-2018 er skadesomkostninger på lastbiler steget med godt 20 pct., mens antallet af forsikringsdækkede skader i samme periode er steget med knap 11 pct., viser tal fra Forsikring & Pension.
”De fleste nyere lastbiler er udstyret med nødbremsesystem, adaptiv cruisekontrol, elektronisk stabilitetsprogram og lignende. Men indtil videre har vi hos If ikke set et fald i antallet af anmeldte skader på køretøjer med denne type udstyr,” fortæller taksatorchef Jørgen Koch fra If Skadeforsikring.
Nogle stoler måske for meget på teknologien, der også kan gøre os mindre opmærksomme i trafikken.
”Man skal huske på, at udstyret ikke altid fungerer optimalt. Specielt om vinteren tager en del sensorer og systemer ikke højde for, at det samtidig er glat på vejene,” siger taksatorchefen.
Nye typer af skader
Den avancerede teknologi i lastbilerne betyder, at skadestyperne har ændret sig markant. Udstyret påvirker typen af skader, men ikke omfanget.
”Dét, der tidligere blev til en middelstor skade, fører med de moderne sikkerhedssystemer, som fx nødbremsesystem, i dag til mindre skader på bilerne. Udfordringen ligger i, at de systemer, som er med til at reducere omfanget af skaderne, koster væsentligt mere at reparere. Det medvirker også til, at flere småskader i dag betales af forsikringen”, forklarer Jørgen Koch.
Når skaderne først rammer, koster det nye tekniske udstyr væsentligt mere at reparere end ældre lastbiler uden denne teknologi. Reparationer som tidligere blev betegnet som småskader, havner derfor i en helt anden priskategori på værkstederne på grund af ekstraarbejde ved eksempelvis udskiftning og kalibrering af sensorer.
|
Dette påvirker stigende skadeomkostninger:
|
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschef
Tlf:3687 4183 / 6120 5009birgitte.ringbaek@if.dkBilleder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
If går sammen med Røde Kors om julekampagne2.12.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
En julekampagne skal øge opmærksomheden om Røde Kors’ vigtige arbejde.
Frost og sne rammer Danmark: If med vigtig opfordring til landets bilister20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kan skabe farlige situationer, hvis man kører med sommerdæk på isglatte veje, lyder det blandt andet fra forsikringsselskabet If.
Ny rapport: Små virksomheder mere optagede af øgede risici5.11.2025 09:03:48 CET | Pressemeddelelse
Forsikringsselskabet If sætter fokus på virksomheder i sin seneste udgave af "If hjælper meget"-rapporten.
Boligejere ruster sig mod det våde vejr: If melder om stor interesse for særlig dækning2.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Forsikringsselskabet If har siden 2020 oplevet en vækst på over 100 procent i antallet af danske kunder, der er omfattet af dækningen.
If advarer om dyr på afveje: Ekstra høj risiko nu1.11.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
If modtager flest anmeldelser om dyrepåkørsler i november. Forsikringsselskabet beder derfor sine kunder om at være opmærksomme, når de sætter sig bag rattet den kommende tid.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

