If Forsikring

Flere forsikringsskader på lastbiler trods avanceret sikkerhedsudstyr

Del
Det ville være naturligt at antage at forbedret sikkerhedsudstyr i lastbiler og mere aktiv sikkerhedsteknologi fører til færre skader i trafikken. Men sådan forholder det sig ikke. De sidste 4 år er skadesomkostningerne steget med godt 20 pct. Antallet af skader er steget med knap 11 pct.

For år tilbage bestod en komplet kofanger af 15 dele. I dag kan den bestå af op til 23 dele. Dermed skal op mod en tredjedel flere enheder skiftes, når der sker en skade. Sammen med dyrere teknologi, mere avancerede lastbiler og øget behov for kalibrering efter reparationer, har kompliceret udstyr de senere år presset reparationsudgifterne i vejret.

Alene fra 2015-2018 er skadesomkostninger på lastbiler steget med godt 20 pct., mens antallet af forsikringsdækkede skader i samme periode er steget med knap 11 pct., viser tal fra Forsikring & Pension.

”De fleste nyere lastbiler er udstyret med nødbremsesystem, adaptiv cruisekontrol, elektronisk stabilitetsprogram og lignende. Men indtil videre har vi hos If ikke set et fald i antallet af anmeldte skader på køretøjer med denne type udstyr,” fortæller taksatorchef Jørgen Koch fra If Skadeforsikring.

Nogle stoler måske for meget på teknologien, der også kan gøre os mindre opmærksomme i trafikken.

”Man skal huske på, at udstyret ikke altid fungerer optimalt. Specielt om vinteren tager en del sensorer og systemer ikke højde for, at det samtidig er glat på vejene,” siger taksatorchefen.

Nye typer af skader
Den avancerede teknologi i lastbilerne betyder, at skadestyperne har ændret sig markant. Udstyret påvirker typen af skader, men ikke omfanget.

”Dét, der tidligere blev til en middelstor skade, fører med de moderne sikkerhedssystemer, som fx nødbremsesystem, i dag til mindre skader på bilerne. Udfordringen ligger i, at de systemer, som er med til at reducere omfanget af skaderne, koster væsentligt mere at reparere. Det medvirker også til, at flere småskader i dag betales af forsikringen”, forklarer Jørgen Koch.

Når skaderne først rammer, koster det nye tekniske udstyr væsentligt mere at reparere end ældre lastbiler uden denne teknologi. Reparationer som tidligere blev betegnet som småskader, havner derfor i en helt anden priskategori på værkstederne på grund af ekstraarbejde ved eksempelvis udskiftning og kalibrering af sensorer.

Dette påvirker stigende skadeomkostninger:

  • Mere avancerede lastbiler og udstyr betyder ofte længere reparationstid
  • Dyr teknologi, som sensorer, kameraer og radarer
  • Flere komponenter i de enkelte dele
  • Øget behov for kalibrering af udstyr efter reparation
  • Småskaderne er blevet dyrere

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye