DPU og NCS lancerer ’Pædagogisk indblik’: Forskningsviden bliver hverdagskost for praktikere
Fra september 2019 udgiver DPU, Aarhus Universitet en serie forskningsoversigter under titlen ’Pædagogisk indblik’: Korte, gratis e-bøger med oversigter over forskningsviden om aktuelle emner inden for dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.
”Det sker vel at mærke i en form, der er til at arbejde med for lærere, pædagoger, ledere, konsulenter, beslutningstagere, forvaltninger og alle andre, der beskæftiger sig med pædagogik eller uddannelse i praksis. Pædagogisk indblik er skrevet direkte til dem. Vi vil gerne tilbyde dem et overblik over den eksisterende forskningsviden om matematikundervisning, inklusion, børns leg i dagtilbud, elevtrivsel i gymnasiet, for blot at nævne nogle få eksempler, så de reelt får en mulighed for at bruge denne viden til at videreudvikle praksis,” siger Helle Plauborg, lektor ved DPU, Aarhus Universitet og projektleder for Pædagogisk indblik.
Forskningsviden skal bruges
Med Pædagogisk indblik vil DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning løfte forskningen ind i den pædagogiske praksis, så den kan være med til at styrke trivsel og læring fra vuggestue til universitet.
”Det er afgørende for os, at forskningsviden når bredt ud og kommer samfundet til gode. Forskning i pædagogik og uddannelse har stor betydning for de allerfleste borgere. Pædagogisk indblik viser spændvidden i de måder, forskningen griber et tema an på, og dermed både den konsensus og de forskelle i perspektiver og resultater, der præger forskningen på de forskellige områder. Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter om, hvad der virker, er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem pædagogisk praksis og forskningsviden til gengæld. Med Pædagogisk indblik giver vi et stærkt bud på, hvordan det kan foregå,” siger Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet.
Pædagogisk indblik giver ikke bare et overblik over, hvad vi ved om et bestemt tema – men også et indblik i, hvad det er for præmisser og grundantagelser, denne viden bygger på. Dermed får læserne mulighed for at dykke ned i forskningen og selv tage stilling til den.
”Blandt ledere og medarbejdere i pædagogiske institutioner er der et stort ønske om at styrke praksis gennem teori og forskningsviden. Men mængden af relevant forskning om de enkelte pædagogiske temaer og problemstillinger er ofte stor og kan virke uoverskuelig. Det kan derfor være fristende at vælge de hurtige svar og nemme løsninger. Men der er ingen nemme løsninger på pædagogiske problemstillinger. Pædagogisk indblik viser den kompleksitet, der gør sig gældende i alle spørgsmål om pædagogik, didaktik og uddannelse, men gør det samtidig muligt for læserne at navigere i denne kompleksitet og få det overblik, der skal til, for at viden faktisk kan berige praksis uden at forsimple den,” siger Christian Christrup Kjeldsen, leder af Nationalt Center for Skoleforskning og vice-institutleder for forskning på DPU, Aarhus Universitet.
Dialog mellem forskere og praktikere
Pædagogisk indbliker en ny form for forskningsformidling, der er båret af dialog mellem de forskere, der laver oversigterne, og de praktikere, der efterspørger forskningsviden.
”Dialog i forhold til, at temaerne for oversigterne aftales mellem forskerne, praktikere og de faglige organisationer. Men også dialog i forhold til, at Pædagogisk indblik ikke blot leverer fiks og færdig forskningsviden til praksis, men tværtimod inviterer læserne til at tænke over og tænke videre med den forskningsviden, de får overblik over og indblik i. Pædagogisk indblik giver det løbende arbejde med at finde gode svar på praktiske pædagogiske problemstillinger et stærkere fundament af forskningsviden,” siger Helle Plauborg.
Fakta
Forskningsoversigterne ’Pædagogisk indblik’ udgives af DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.
Hver forskningsoversigt giver et overblik over den eksisterende skandinaviske og internationale forskning inden for et bestemt tema. Den inviterer – bl.a. via arbejdsspørgsmål – læserne til at diskutere og tage stilling til de spørgsmål og svar, forskningen peger på – og giver samtidig et indblik i de forudsætninger, forskningsresultaterne bygger på.
Temaerne for ’Pædagogisk indblik’ er udvalgt i samarbejde med praktikere fra hele den pædagogiske verden uddannelsesverdenen, bla. via de advisory boards, der er knyttet til hvert af de fire områder, forskningsoversigterne omhandler: dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
De enkelte oversigter er skrevet af forskere fra DPU, Aarhus Universitet, der selv forsker i det emne, oversigten omhandler.
Den første forskningsoversigt, ’Undervisningsforstyrrende uro i skolen’ af Helle Plauborg, udkommer 30. september 2019.
Læs mere om ’Pædagogisk indblik’, hent forskningsoversigten om undervisningsforstyrrende uro og lyt til podcast:
Kontakter
Helle Plauborg, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, og projektleder for Pædagogisk indblik
E-mail: hepl@edu.au.dk
Mobil: 25482845
Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet
E-mail: clho@edu.au.dk
Mobil: 26885600
Christian Christrup Kjeldsen, leder af Nationalt Center for Skoleforskning og vice-institutleder for forskning på DPU, Aarhus Universitet
E-mail: kjeldsen@edu.au.dk
Mobil: 51370188
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU, Aarhus Universitet (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion27.5.2025 10:56:35 CEST | Pressemeddelelse
Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.
Rav, kunst og glemte fortællinger – arkæologer undersøger ravværksted fra istidens slutning19.5.2025 08:27:58 CEST | Pressemeddelelse
Et af Europas ældste værksteder for ravkunst er i disse dage genstand for nye udgravninger af et dansk- tysk forskerteam. Fundstedet ved Grabow i Nordtyskland har tidligere givet opsigtsvækkende fund – blandt andet Nordtysklands ældste skulptur. Nu håber forskerne at afdække, hvordan rav blev bearbejdet og brugt for omkring 14.000 år siden – i en tid med store klima og kulturskift.
Aarhus Universitet åbner digitalt bibliotek for antikke græske tekster16.5.2025 09:20:39 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan kan computere og algoritmer bruges til at analysere antikke græske tekster som de bibelske tekster og andre tekster af fx Platon, Sofokles og Plutark? Det spørgsmål står centralt i forskningsprojektet, Computing Antiquity, som nu lancerer en digital database, hvor forskere og andre interesserede frit kan hente antikke græske tekster i formater, som computere og algoritmer kan arbejde med. I spidsen for projektet står Jacob P.B. Mortensen, lektor i Ny Testamente på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet.
Frygtforskere vil med afsæt i forskningsresultater skabe ’Danmarks uhyggeligste’ escape room6.5.2025 09:40:43 CEST | Pressemeddelelse
I forskningsenheden Recreational Fear Lab på Aarhus Universitet undersøger Mathias Clasen og Marc Malmdorf Andersen, hvorfor mennesker tiltrækkes af frygt og opsøger gys for fornøjelsens skyld. Med en bevilling fra Innovationsfonden får forskerne nu mulighed for at omsætte evidensbaseret viden om frygtpsykologi til handling ved at skabe et escape room.
Nyt grundforskningscenter sætter moderne tekstkultur under lup1.5.2025 16:17:36 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag 1. maj markerede grundforskningscentret TEXT: Center for Contemporary Cultures of Text sin officielle åbning. I de kommende år skal TEXT bidrage med vigtig viden om, hvordan generativ kunstig intelligens påvirker nutidig tekstkultur.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum