Britisk supermarkedskæde mister eneretten til sit navn

En strid om ét ord har fået et midlertidigt punktum. Siden den britiske supermarkedskæde ICELAND søgte om at få eneret til at gøre brug af navnet i 2002, har Islands regering kæmpet for, at landets egne virksomheder kunne få lov til at gøre brug af nationens navn til at eksportere deres varer i EU.
”Det trodser sund fornuft, at et udenlandsk selskab kan opnå et krav på navnet tilhørende en suveræn nation,” sagde Islands udenrigsminister Gudlaugur Thor Thordarson, som hilste kendelsen fra EUIPO velkommen.
Design- og varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen Hannah Holm Olsen undrer sig også over, hvorfor ICELAND fik sit varemærke godkendt i første omgang.
”Det er vores opfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt, at tildele én erhvervsdrivende en eneret til et landenavn, fordi det begrænser virksomhedernes mulighed for at henvise til deres produkters oprindelse,” siger Hannah Holm Olsen, der understreger, at landenavne som udgangspunkt ikke kan opnå varemærkebeskyttelse i Danmark.
Samme konklusion viser det sig, at EUIPO nu er nået frem til. I deres afgørelse lægger de vægt på, at det er uhensigtsmæssigt at give en eneret, som kan forhindre andre i at bruge den beskrivende betegnelse ICELAND.
Varemærket må ikke være beskrivende
ICELAND fik aldrig registreret sit varemærke inden for fiskeprodukter, fordi Island er kendt for sin eksport af fisk og skaldyr. Alligevel har islandske fiskerivirksomheder såsom Iceland Gold angiveligt haft svært ved at markedsføre deres produkters i EU, fordi ICELAND’s varemærkeregistrering spændte ben for dem.
”Af netop den årsag har vi nogle ret strenge restriktioner, når virksomheder søger et varemærke, der baserer sig på nationalitet og andre geografiske oprindelser. Det er et problem, hvis én erhvervsdrivende forhindrer alle andre i at benytte sig af et beskrivende ord såsom et stedord, når de skal markedsføre deres produkter under virksomhedens navn,” siger Hannah Holm Olsen.
ICELAND har anket afgørelsen til EUIPOs appelkammer, Boards of Appeal.
Nøgleord
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tine er Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. Ring til Tine, hvis du vil i kontakt med Patent- og Varemærkestyrelsen.
Billeder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Norsk energiløsning kåret som årets nordiske innovation10.4.2025 17:13:48 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Innovation Award blev den 10. april uddelt for første gang i København, og den norske virksomhed Cartesian løb med prisen for deres banebrydende innovation.
Dansk innovation ligger helt i top!25.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vestas, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet har leveret de største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk fjerdeplads målt på antallet af patentansøgninger per indbygger sidste år. Det er første gang, et universitet indtager en tredjeplads på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark. VKR Holding er i år for første gang med på listen.
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum