Vinderprojekt: Ny skole på Sluseholmen bliver et vartegn for København

Det bliver et internationalt team bestående af BAM Danmark, der sammen med JJW Arkitekter, rådgivende ingeniørfirmaer AB Clausen og JL Engineering samt arkitektfirmaet Keingart og Thing Brandt Landskab, der skal projektere og opføre den nye skole på Sluseholmen.
Godt for økonomien med international interesse
Dermed sættes endnu en tyk streg under den internationale interesse for Københavns udvikling. Og det glæder Kasper Graa Wulff, der er chef for Københavns Kommunes bygherreenhed, Byggeri København.
"Jeg er glad for, at internationale aktører byder ind på de store anlægsprojekter i København. Øget konkurrence har alt andet lige betydning for prisen, og det gavner kommunens økonomi. Vi får et rigtig godt projekt, der lever op til kommunens visioner for byggeriet", siger Kasper Graa Wulff.
Ambitiøs vision indfriet
Blandt fire spændende bud på skolens udformning hævede vinderforslaget sig markant over de andre. Det var især forslagets fortolkning af kommunens vision for skolen, der imponerede bedømmelsesudvalget. For ifølge projektchef Urd Nørgård-Nielsen, Byggeri København, er kommunens vision for skolen på Sluseholmen ambitiøs, så det var ikke nogen let opgave, de bydende skulle løse.
"Vi står med en meget lille grund, hvis nærmeste naboer er Sjællandsbroen, kanaler, kontorbyggerier og boliger. Her skal der være plads til både skole, idrætshal og parkeringshus. Alligevel var opdraget til de bydende teams, at vores vision er en skole, hvor man kan tage naturen ind i skolen og skolen ud i naturen. Vi vil også have en skole, som giver masser af plads til samskabelse, og som i enhver forstand er rummelig. Og så skal alle opleve, at skolen er deres, uanset om de er elever, lærere eller fritidsbrugere, og uanset hvor og hvornår de er på skolen. På trods af de vanskelige rammebetingelser har det vindende team skabt et projekt, som lever op til denne vision," siger Urd Nørgård-Nielsen.
Grøn byskole inde, ude og på vandet
I vinderprojektet bliver byskolen ikke bare grøn, fordi der vokser vedbend på parkeringshusets facade. Det grønne bliver en integreret del af skolens pædagogik og måden, borgerne kan bruge skolen. Overalt findes læringsmiljøer, hvor man kan bevæge sig frit fra de indendørs pædagogiske rum og ud til tagets terrasselandskab og skolehaver. Det skal være med til at sikre et liv med et dynamisk fokus på natur og bæredygtighed.
Vandet og kanalerne bliver også en kilde til læring på den grønne byskole. Der skabes adgang til flydepontoner indrettet som læringspavilloner, hvor eleverne kan fiske og arbejde aktivt ved og på vandet. Samtidig etableres kajkanten med fokus på sikkerhed ved vandet.
Alle hører til på den grønne byskole
Også fritidsbrugerne skal opleve, at de hører til på skolen, og her er adgangsforhold et vigtigt element.
Fritidsbrugerne kan vælge terrasselandskabet hen over taget som adgangsvej, for på hver etage kan man komme ind i bygningen. Som alle andre kan de også vælge at benytte hovedindgangen, der ligger ud mod Ved Stigbordene. Her mødes de af et åbent, sammenhængende og opadstigende forløb, der ender oppe ved idrætshallen. Undervejs har fritidsbrugerne let adgang til de områder og lokaler i bygningen, som de fortrinsvis vil benytte. Ifølge bedømmelsesudvalget er denne opadgående akse en eminent og intuitivt klar løsning i forhold til at skabe flydende overgange og sikre den vigtige dobbeltudnyttelse af skole- og fritidsarealer.
De fleste af skolens uderum bliver også tilgængelige uden for skoletid. Håbet er, at det grønne taglandskab med sit afvekslende forløb vil inspirere til udendørsaktiviteter og blive områdets nye grønne bypark, hvor man mødes til en kaffe, spiller bold, leger, løber og holder børnefødselsdag.
Lysende fyrtårn ved slusen til København
En 27 meter høj bygning skærmer skolen fra trafikken på Sjællandsbroen. Bygningen rummer i sine nederste fire etager et parkeringshus, mens der øverst ligger en idrætshal. I hallen vil store glaspartier sikre dagslys og åbne bygningen for udsigt over Amager Fælled, Sydhavnstippen og Avedøre Holme. Om aftenen, når fritidsbrugerne tager over, vil lyset strømme fra glaspartierne som fra et fyrtårn, der byder velkommen ved slusen til København. Et nyt vartegn vil være skabt.
Yderligere oplysninger:
Projektchef og arkitekt Urd Nørgård Nielsen, Byggeri København
Telefon: 2447 1860, Mail: jk6t@kk.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Supplerende miljøkonsekvensvurdering af metrolinje M5 kan snart sendes i offentlig høring30.4.2025 15:27:43 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Kommune sender snart supplerende miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5 i offentlig høring hos københavnerne. Metrolinjen skal gå fra Københavns Hovedbanegård til flere stop på Amager og senere også Refshaleøen og Lynetteholm.
For første gang: Københavns Kommune kortlægger biodiversiteten i byen23.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mangfoldigheden af natur og dyreliv er for første gang blevet kortlagt i København. En ny rapport viser, hvor der er potentiale for at bevare, forbedre og udvide den eksisterende biodiversitet i Københavns Kommune.
Et år efter lukningen af Pusher Street: Sådan er trygheden i dag5.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På søndag er det et år siden, Pusher Street blev ryddet én gang for alle. Nu viser nye tal, hvordan trygheden ser ud et år efter rydningen.
Snydt af chefen: 203 ansatte fik for lidt i løn3.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
203 ansatte hos leverandører til Københavns Kommune kan se frem til en historisk høj efterbetaling. De er nemlig i 2024 blevet snydt for løn. Det viser Københavns Kommunes årlige rapport om social dumping. Rapporten konkluderer, at der blev snydt med løn i tre ud af fire kontroller, som kommunen udførte.
Københavns Kommune og regeringen indgår historisk aftale om byudvikling og infrastruktur28.3.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med aftalen vil parterne anlægge en ny M5-metrolinje og etablere første etape af en Østlig Ringvej, der skal dirigere trafikken uden om det centrale København. Aftalen løser kapacitetsudfordringerne for det eksisterende metronet og muliggør, at store områder i Københavns Østhavn kan byudvikles.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum