Roskilde Festivals ikoniske varemærke fylder 15 år

Hvad har ulovlige kopivarer som sko, tøj og solbriller at gøre med Roskilde Festival? Mere end man umiddelbart skulle tro. Roskilde Festival er blevet et millionforetagende og har udviklet sig til et af Europas bedste brands. Dermed er de i farezonen for, at deres produkter, varemærke og logo bliver kopieret.
Derfor har den almennyttige virksomhed bag festivalen, Foreningen Roskilde Festival, sørget for at få eneretten til varemærket ”Roskilde Festival”, som nu fylder 15 år. Senest har festivalen fået eneret til det ikoniske logo med det orange telt, der for mange er selve symbolet på en af årets helt store oplevelser.
”Med en registreret eneret til både navn og logo bliver det lettere at håndhæve dine rettigheder og beskytte din forretning mod kopister,” siger Hannah Holm Olsen, varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen med henvisning til, at salget af kopivarer generelt er et voksende problem.
”Vi anbefaler altid, at man som Roskilde Festival sikrer sit varemærke for at undgå, at andre lukrerer på ens brand eller produkt,” fortsætter Hannah Holm Olsen.
I Danmark er det ikke ulovligt at købe kopivarer til eget forbrug, men alligevel opfordrer Patent- og Varemærkestyrelsen forbrugerne til at købe den ægte vare. ”Kopivarer koster danske virksomheder og dermed samfundet rigtig mange penge. Blandt andet derfor opfordrer vi forbrugerne til at købe ægte varer,” siger Hannah Holm Olsen.
De seneste tal fra OECD og det europæiske varemærkekontor, EUIPO, viser, at handlen med ulovlige kopivarer udgør op til 3,3 procent af verdenshandlen svarende til omkring 3.346 mia. kroner.
Fakta: Gode råd til at undgå at blive kopieret
Der er flere greb til at gøre det vanskeligere at kopiere din virksomheds produkter.
- Sørg for at registrere dit varemærke, logo eller design. Så er de lettere at håndhæve.
- Benyt særlige kendetegn på varerne eller emballagen. Mange kopivarer ser nærmest identiske ud med originalproduktet. Derfor kan du indsætte nogle hemmelige elementer i dit produkt, som et stykke farvet tråd, der syes ind i fx kraven, en stavefejl i vejledningen eller et andet skjult mærke på varen. Du kan også benytte en kombination af hologrammer, stregkoder og to- eller tredimensionelle mærkater på emballagen.
- Hold løbende øje med markedet for kopier. Kopivarer bliver ofte sat til salg på ulovlige hjemmesider. Derfor er det en god idé løbende at holde øje med internettet.
- Få flere råd på www.jegvælgerægte.dk. Hjemmesiden drives af Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser, som blev etableret i 2008.
Kontakter
Vil du have yderligere oplysninger, er du velkommen til at kontakte:
Tine Heide Thomsen, kommunikationschef, Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 20 76 92 08.
Hannah Holm Olsen, varemærkechef, Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 41 71 57 59.
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tine er Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. Ring til Tine, hvis du vil i kontakt med Patent- og Varemærkestyrelsen.
Billeder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet, og vi bidrager til regeringens erhvervs- og vækstpolitik ved at hjælpe virksomheder med at gøre ideer til aktiver. Det er vores vision, at vi skal have Europas bedste IP-miljø for erhvervslivet.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Norsk energiløsning kåret som årets nordiske innovation10.4.2025 17:13:48 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Innovation Award blev den 10. april uddelt for første gang i København, og den norske virksomhed Cartesian løb med prisen for deres banebrydende innovation.
Dansk innovation ligger helt i top!25.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vestas, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet har leveret de største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk fjerdeplads målt på antallet af patentansøgninger per indbygger sidste år. Det er første gang, et universitet indtager en tredjeplads på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark. VKR Holding er i år for første gang med på listen.
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum