
Smid-væk kulturen er fortid – nu reparerer vi vores gamle støvsugere

De danske genbrugsstationer bugner af elektronikaffald. Tidligere undersøgelser viser, at op mod en fjerdedel af apparaterne stadig virker og kun har få skader. Meget tyder dog på, at vi står midt i en bæredygtig modreaktion til flere års brug-og-smid-væk-kultur.
Ifølge Henrik Egede, der er direktør i brancheorganisationen APPLiA Danmark, er der en begyndende tendens til, at forbrugere ønsker at reparere deres produkter frem for at købe nye. Foreningen repræsenterer producenter og importører af elektriske husholdningsapparater.
– Vi er på vej væk fra køb-og-smid-væk og henimod køb-og-pas-på. Vi er alle begyndt at tænke os bedre om, og det er gået op for mange forbrugere, at det ofte er en bedre løsning at reparere end at købe nyt – både for pengepungen og for kloden. Det er en tendens, vi mærker på forskellig vis nu i branchen for hårde hvidevarer og andre elektroniske apparater, fortæller Henrik Egede.
For at sætte turbo på udviklingen advokerer foreningen for, at Boligjobordningen bliver udvidet, så den også omfatter vedligeholdelse og reparation af husholdningsapparater.
Samme løsning er allerede indført i Sverige.
Flere reparerer støvsugeren
Et eksempel på den bæredygtige udvikling finder man hos den traditionsrige kæde af støvsugerbutikker, Støvsugerbanden. Virksomheden har i løbet af det seneste år oplevet en markant stigning i antallet af kunder, der ønsker at reparere støvsugeren frem for at købe en ny.
Omsætningen på reparationer er på blot ét år fra 2017 til 2018 vokset med 45,7 procent.
– Vi har været kede af den her brug-og-smid-væk-kultur, som har hersket i mange år. I fremgangs-nullerne ødslede folk simpelthen pengene væk, og efter krisen købte folk så billige støvsugere, at det ikke kunne betale sig at reparere på dem. Vi har haft kunder, der har købt en ny støvsuger, alene fordi de syntes, det var svært at finde de rigtige poser til den gamle, siger Nicole Kiel Broch, der er direktør i Støvsugerbanden og uddyber:
– I de seneste år er kunderne dog blevet mere opmærksomme på bæredygtighed. Tendensens viser sig i, at vi generelt sælger flere støvsuger af høj kvalitet og i særdeleshed i mængden af reparationer. For kunderne handler det både om økonomi og om at tage ansvar for miljøet.
Siden Støvsugerbanden blev stiftet for 56 år siden, har reparationer været et vigtigt ben i virksomheden, og alle syv butikker har et værksted med specialuddannede teknikere.
Samtidig tilbyder virksomheden en landsdækkende service, hvor den defekte støvsuger bliver hentet i hjemmet og leveret igen i repareret tilstand.
Nøgleord
Kontakter
Nicole Kiel Broch
Direktør, Støvsugerbanden ApS
(+45) 20 44 10 09
nb@stovsugerbanden.dk
Henrik Egede
Direktør, APPLiA Danmark
(+45) 21 74 82 66
he@applia-danmark.dk
Billeder



Information om Støvsugerbanden ApS
Støvsugerbanden er en danskejet familievirksomhed, der forhandler en lang række anerkendte støvsugerbrands og alt i tilbehør. Firmaet blev grundlagt i 1962 og har i dag syv butikker, en erhvervsafdeling samt webbutik. www.stov.dk
Følg pressemeddelelser fra Støvsugerbanden ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Støvsugerbanden ApS
Juletræet og gæsterne står for døren: Undgå et rengøringshelvede18.12.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Knap halvdelen af danskerne skal lægge matrikel til årets store julefest, men med 300.000 nåle i et gennemsnitligt juletræ betyder det, at hjemmet skal have den helt store skrubbetur, inden det ringer på døren.
Stangstøvsugeren ændrer vores rengøringsvaner og sikrer et bedre helbred12.11.2019 07:03:00 CET | Pressemeddelelse
Flere og flere danskere supplerer den klassiske gulvstøvsuger med ledningsfri og håndholdte modeller. Det får os til at ændre vores rengøringsvaner til det bedre.
Danske virksomheder med familien i spidsen skaber langsigtede resultater15.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske familieejede virksomheder er blandt de bedste i verden, når det kommer til at skabe omsætning og vækst. Det kan også mærkes hos tredje generation af Støvsugerbanden.