Nu er den her: Grønsagsposen, der skal gøre kål på forbruget af tynde plastikposer
35 millioner af de traditionelle, klare ”knitre”-plastikposer har i årevis båret tomater og æbler sikkert hjem fra føtex. Men selvom plastikposen er populær, så har den en ulempe – nemlig at den sparsomme kvalitet gør den uegnet til genbrug. Det har føtex nu en løsning på, og kunderne kan derfor allerede nu finde en grønsagspose i økologisk bomuld, når de besøger varehuset. Den nye pose kan bruges igen og igen, ligesom den begrænser mængden af plastik på indkøbsturen.
– De tynde plastikposer, som kunderne allerede kender, kan kun bruges en enkelt gang. Og det er ikke nok. Derfor har vi virkelig glædet os til at få de nye grønsagsposer hjem, så vi sammen kan begrænse mængden af plastik, som vi kun bruger én gang, fortæller Thor Skov Jørgensen, der er direktør i føtex.
Ifølge WWF Verdensnaturfonden bliver der i gennemsnit produceret 820.000 tons plastik hver dag, og en alt for stor andel ender i naturen. Her er grønsagsposen en helt konkret og simpel løsning, der kan være med til at begrænse produktionen af ny plastik. Og så er den nye bomuldspose en mulighed for at gøre op med en brug-og-smid-væk kultur, som mange forbrugere har efterspurgt.
Nye alternativer til traditionelle plastikvarer
De traditionelle tynde plastikposer er ikke de eneste, der har fået konkurrence af genanvendelige og mere bæredygtige alternativer. Først på året sagde føtex farvel til 87 tons plastik, da de fjernede alt engangsservice af plastik fra hylderne og erstattede det med alternativer i bambus, træ og papir. Og i 2018 blev der også sat en stopper for et årligt salg på 44 millioner vatpinde af plastik.
– Vi arbejder på at udfase plastik alle de steder, hvor det ikke er nødvendigt, så vi kan sikre, at plastik ikke ender i naturen. Det er ambitiøst, og skal vi nå det mål, kræver det, at vi tænker kreativt og finder nye produkter, der kan bruges i vores hverdag. De løsninger bliver vi ved med at lede efter, tilføjer Thor Skov Jørgensen.
Udfasningerne er en del af en større plastikstrategi i Salling Group – som føtex er en del af – om at udfase plastik, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plastik genanvendes.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Skagenfood lancerer måltidskasse til sportsfamilier i samarbejde med Team Danmark15.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Skagenfood og Team Danmark har udviklet en ny serie måltidskasser, der gør det nemt for både eliteudøvere og aktive familier at få næringsrige måltider.
Salling Group klargør 50 beredskabsbutikker11.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekoncern accelerer arbejdet med at forberede 50 beredskabsbutikker, som skal kunne fungere i minimum to dage uden strøm eller forbindelse til omverdenen. Det skal bl.a. ske ved at sikre større lagerbeholdninger og butikkernes infrastruktur såsom strøm.
Bilka-leder vinder nystiftet pris: Tobias brænder for at udvikle sine elever10.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Erhverv, HK Privat og HK Handel har i år stiftet Oplæringsprisen, hvor fokus er på at skabe de bedste læringsrammer for elever og forme dem til fremtiden. Prisen bliver uddelt på tværs af hele detailbranchen, og den første vinder af Oplæringsprisen er Tobias Højland, Teamleder Trainee i Bilka Kolding.
Salling skriver historie og slår dørene op i København4.9.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Stormagasinet Salling åbner for første gang dørene til et helt nyt Salling i hjertet af København – et mere kompakt format, men med samme høje ambitioner, kvalitet og service. Den historiske åbning falder sammen med Sallings 120 års jubilæum.
Netto til angreb på inflationsdrivere: Sænker prisen på dyre dagligvarer resten af året3.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekæde sænker og låser prisen på fem af de varer, som er og har været hårdest ramt af fødevareinflationen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum