Nu er den her: Grønsagsposen, der skal gøre kål på forbruget af tynde plastikposer
35 millioner af de traditionelle, klare ”knitre”-plastikposer har i årevis båret tomater og æbler sikkert hjem fra føtex. Men selvom plastikposen er populær, så har den en ulempe – nemlig at den sparsomme kvalitet gør den uegnet til genbrug. Det har føtex nu en løsning på, og kunderne kan derfor allerede nu finde en grønsagspose i økologisk bomuld, når de besøger varehuset. Den nye pose kan bruges igen og igen, ligesom den begrænser mængden af plastik på indkøbsturen.
– De tynde plastikposer, som kunderne allerede kender, kan kun bruges en enkelt gang. Og det er ikke nok. Derfor har vi virkelig glædet os til at få de nye grønsagsposer hjem, så vi sammen kan begrænse mængden af plastik, som vi kun bruger én gang, fortæller Thor Skov Jørgensen, der er direktør i føtex.
Ifølge WWF Verdensnaturfonden bliver der i gennemsnit produceret 820.000 tons plastik hver dag, og en alt for stor andel ender i naturen. Her er grønsagsposen en helt konkret og simpel løsning, der kan være med til at begrænse produktionen af ny plastik. Og så er den nye bomuldspose en mulighed for at gøre op med en brug-og-smid-væk kultur, som mange forbrugere har efterspurgt.
Nye alternativer til traditionelle plastikvarer
De traditionelle tynde plastikposer er ikke de eneste, der har fået konkurrence af genanvendelige og mere bæredygtige alternativer. Først på året sagde føtex farvel til 87 tons plastik, da de fjernede alt engangsservice af plastik fra hylderne og erstattede det med alternativer i bambus, træ og papir. Og i 2018 blev der også sat en stopper for et årligt salg på 44 millioner vatpinde af plastik.
– Vi arbejder på at udfase plastik alle de steder, hvor det ikke er nødvendigt, så vi kan sikre, at plastik ikke ender i naturen. Det er ambitiøst, og skal vi nå det mål, kræver det, at vi tænker kreativt og finder nye produkter, der kan bruges i vores hverdag. De løsninger bliver vi ved med at lede efter, tilføjer Thor Skov Jørgensen.
Udfasningerne er en del af en større plastikstrategi i Salling Group – som føtex er en del af – om at udfase plastik, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plastik genanvendes.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group styrker ledelsen med to markante profiler11.3.2025 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med to nyoprettede stillinger i topledelsen understreger Salling Group ambitionerne om et styrket kundefokus, innovation, investeringer og opkøb som en del af Aspire 28.
Salling Group køber Rimi Baltic5.3.2025 08:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group indgår historisk aftale med svenske ICA Gruppen om overtagelse af dagligvarekoncernen Rimi i Estland, Letland og Litauen. Aftalen er betinget af myndighedernes godkendelse.
føtex i nyt sundhedsfremstød: Prismatcher Nøglehulsvarer med discount og presser på for ny lovgivning28.2.2025 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Sundhed og priser er vigtige parametre, når danskerne skal handle dagligvarer. I føtex vægter de både sundhed og pris højt, og derfor kan kunderne fra i dag købe Nøglehulsvarer til discountpris. føtex har flere planer på sundhedsfronten, men savner tilladelse til at kunne benytte ny sundhedsmærkning
Kan kunstig intelligens hjælpe os til at forebygge stroke?24.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver femte dansker rammes på et tidspunkt i livet af stroke, som er den hyppigste årsag til, at voksne får et handicap og den fjerde hyppigste dødsårsag i Danmark. Nu skal nyt forskningsprojekt fra Aalborg Universitet i et samarbejde med både erhvervsliv og det frivillige Danmark undersøge, om kunstig intelligens kan styrke forebyggelsen på området.
tjæpt rykker ind, hvor Express siger farvel17.2.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter godt et år med Express på Blegdamsvej i København raffineres konceptet, som fra april vil ændre navn og blive kendt som tjæpt. Den karakteristiske lyserøde farve forbliver, men butikken får en markant opgradering med større udvalg af convenience og et fokus på at gøre indkøbet endnu nemmere end sin forgænger.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum