Nyt filter beskytter telefonkunder mod fupopkald fra udlandet

De seneste år er mange danskere blevet udsat for de såkaldte wangiri-opkald, altså fupopkald, hvor man ringes op af udenlandske fupnumre, og hvor svindlerne i den anden ende håber, at man ringer tilbage og dermed betaler overpriser for et opkald til udlandet. Det kan blive dyrt at falde i svindlernes fælde, og derfor har TDC Group udviklet et filter, der pt. fanger ca. 90 pct. af alle wangiri-opkald.
”Det er blevet et større og større problem med svindelopkald til vores kunder, og derfor har vi over længere tid udviklet og testet et digitalt filter, der kan fange langt størstedelen af de wangiri-opkald, der generer vores kunder. Vi kan se, at der nogle dage foretages op mod 200.000 fupopkald fra udlandet i vores netværk, og med denne løsning kan vi nu forhindre 90 pct. af opkaldene i at nå ud til vores kunder,” siger Jaap Postma, koncerndirektør i Nuuday, der består af alle TDC Groups kundevendte brands.
Hos Nuuday har man længe haft en proces, hvor man bl.a. på baggrund af indberetninger fra kunder, manuelt har stoppet opkald til og fra svindelnumre, men med det digitale filter er det muligt at forhindre mange flere fupopkald.
”Det nye digitale filter er et stort skridt i kampen mod fupopkald. Tidligere har vi hver dag manuelt måtte blokere svindelnumre, men nu kan vi helt automatisk filtrere langt de fleste wangiri-opkald fra. Der er dog stadig omkring 10 pct. af kaldene, som vi ikke fanger, og derfor er det vigtigt, at vores kunder fortsat afholder sig fra at ringe tilbage til udenlandske numre, som de ikke kender, og anmelder fupopkald til os,” siger Jaap Postma.
Nuuday har siden november testet det digitale filter, og målinger viser, at det pt. stopper 90 pct. af alle Wangiri-kald fra udlandet til kunder hos YouSee, TDC Erhverv, Telmore og Fullrate. Nuuday har mere end 3 mio. telefonkunder.
Hvad er et wangiri-opkald?
Svindlen foregår ved, at der ringes op meget kort og lægges på igen, før du når at besvare opkaldet. Ringer du tilbage, bliver du ofte forbundet til en telefonsvarer i udlandet, som trækker en meget høj minutpris. Du kan undgå denne type af svindel ved aldrig at ringe tilbage til udenlandske numre, som du ikke kender. Ordet wangiri stammer oprindeligt fra Japan og betyder ring og afbryd.
For at undgå denne form for svindel bør du kun ringe tilbage på et opkald, hvis det er et nummer, du kender, eller hvis pågældende lægger en besked om, at du skal ringe tilbage. Hvis du er det mindste i tvivl, så lad være med at ringe tilbage.
Du kan anmelde fupopkald her.
Nøgleord
Billeder
Information om Nuuday
Om Nuuday
Nuuday består af en række stærke brands, der tilsammen leverer innovative digitale services inden for TV, bredbånd, netværk og telefoni til private kunder og virksomheder. YouSee, Telmore, Hiper og eesy servicerer danskere på tværs af alder, køn og bopæl på privatmarkedet. På erhvervsmarkedet servicerer Nuuday mindre såvel som store erhvervsvirksomheder med TDC Erhverv og Relatel. Nuuday beskæftiger omkring 3.700 medarbejdere på tværs af Danmark og har ca. 6 mio. privat- og erhvervskundeforhold.
Læs mere om Nuuday på nuuday.dk.
Følg pressemeddelelser fra Nuuday
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nuuday
Toneangivende brancheindex slår fast: Hiper er den internetudbyder som flest vil anbefale og giver mest værdi for pengene30.4.2025 09:33:00 CEST | Pressemeddelelse
For 6. år i træk vinder Hiper Loyalty Group prisen, som den internetudbyder, der leverer mest værdi for pengene. Samtidig er den førende fiberleverandør i år det selskab, flest vil anbefale. Direktør Lars Blach er på vegne af Hiper-teamet stolt af anerkendelsen, og vil med ambitionen om at genvinde priser mange år endnu, gøre det endnu nemmere at blive fiberkunde.
Nuuday leverede fortsat øget serviceomsætning og kundetilfredshed i 202412.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med en tilgang på 14.000 mobilabonnenter i 4. kvartal øgede Nuuday sin mobilbase med i alt 69.000 abonnenter i løbet af 2024. Nuuday tilføjede også yderligere 20.000 fiberkunder til forretningen, hvilket bragte det samlede antal af nye fiberkunder op på 63.000 for hele året. Efter succesfuldt at have migreret størstedelen af YouSees kundebase til vores nye IT-platform, vil hele YouSee-kundebasen være migreret inden længe. Det markerer en kæmpe milepæl for Nuudays omfattende virksomhedstransformation.
Hiper er klar med ny CEO, der skal gøre kunderejsen endnu nemmere for fiberkunderne11.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hiper får ny direktør, når Lars Blach pr. dags dato tiltræder som CEO efter Mads Hein, hvor han skal sikre stabilt og lynhurtigt bredbånd til danskerne ved at gøre det endnu lettere at blive fiberkunde. Lars Blach kommer fra en intern stilling som CEO for Nuudays digitale udfordrerbrand, eesy.
Relatel får ny CEO, der skal fortsætte væksten gennem øget digitalisering25.2.2025 11:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. marts tiltræder Mads Hein som ny CEO for Nuudays erhvervsbrand Relatel, der leverer mobiltelefoni, brugervenlige kommunikationsløsninger og 5G internet til Danmarks små og mellemstore virksomheder. Mads Hein tager over for Anders Kjær-Jensen, der er blevet headhuntet internt til en nyoprettet stilling som Chief Sales Officer i YouSee.
YouSee og rettighedshaverne har indgået midlertidige aftaler2.12.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
YouSee, som er tv-forretningen i Nuuday A/S, og rettighedshaverne (Koda, UBOD og Copydan Verdens TV) har indgået midlertidige aftaler, som vil gælde, mens sagerne behandles ved rette instans.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum