Booking.com afslører at det er en balancegang at finde det personlige touch som privat udlejer

København, Danmark – d. 9. april 2019 – Booking.com afslører hvilke faktorer der spiller ind, når rejsende gerne vil bo på unikke overnatningssteder og den balancegang værter, bestyrere eller ejere skal finde for at ramme den personlige stemning der passer deres gæster. At ramme helt rigtigt som vært kan være afgørende for, om gæsterne vælger at tjekke ind eller ej. Ifølge en undersøgelse fra Booking.com, blandt mere end 21.500 rejsende verden over, angiver 63%, at et ophold er blevet bedre fordi en person på overnatningsstedet har gjort noget ekstra ud af det.
De mest unikke oplevelser afspejles ofte i værternes personligheder og undersøgelsen fra Booking.coms viser, at 51% af de rejsende har valgt at booke et overnatningssted for anden gang primært på grund af værten.
Rollen som vært er også afgørende for rejsende der gerne vil finde alternative overnatningssteder til årets ferier – over to tredjedele (69%) siger at de i 2019 planlægger at booke et overnatningssted med mulighed for at kommunikere og samarbejde med ejeren eller udlejeren, og for at blive budt velkommen når man ankommer.
Undersøgelsen viser, at nogle rejsende er glade for nøjes med en indbydende velkomst, mens andre har større forventninger til deres vært. For de fleste (66%) er det vigtigt at føle sig hjemme på overnatningsstedet, og for 62% er den største fordel, at de kan gøre brug af den insiderviden som de lokale, der ejer overnatningsstedet, har. Næsten halvdelen af de rejsende håber, at de kan gøre brug af denne viden til at undgå turistfælder og dermed holde deres feriebudget nede. 44% af de rejsende vil gerne udvide deres omgangskreds og angiver i undersøgelsen, at de godt kunne tænke sig at blive inviteret til en fest af den person der ejer eller udlejer overnatningsstedet.
Livet som ejer eller udlejer af et overnatningssted er ikke altid lutter lagkage. Det er en balancegang at sikre, at man giver sine gæster den bedst mulige oplevelse, og ikke alle rejsende er lige interesserede i at skabe tætte relationer på ferien. Over halvdelen siger, at de kun behøver møde deres vært én gang under opholdet for at føle sig velkomne. Mere end en tredjedel siger, at de kun forventer at blive kontaktet af deres vært i forbindelse med ind- og udtjekning. Endnu en udfordring for værterne er, at rejsende samtidig forventer, at de der har ansvaret for overnatningsstedet, har en sjette sans og selv ved hvornår det bliver for meget med den personlige stemning. 69% mener, at en vært helt intuitivt bør vide hvor meget tid de bør tilbringe med deres gæster.
Som vært har man forskellige muligheder for at prøve at imødekomme sine gæster. At sætte et personligt præg, eksempelvis ved at give en lokal gave, kan også gøre en stor forskel. Små ting som te, kaffe og snacks er ifølge næsten halvdelen af de rejsende (45%) med til, at de føler sig hjemme i de nye omgivelser.
“Som med så mange andre aspekter af rejser er der ikke én løsning der passer til alle rejsende og forskellige behov. Vores undersøgelse viser hvor vigtigt det er for ejere og udlejere af overnatningssteder at finde den rette balance for at skabe uforglemmelige oplevelser – uanset om det er i et feriehus, en lejlighed, et pensionat eller en helt anden type overnatningssted,” siger Olivier Grémillon, der er vicedirektør i Booking.com.
Tilføj dit overnatningssted til de 5,7 millioner registrerede enheder på Booking.com, der består af alt fra huse og lejligheder til igloer og træhytter, og vær med til at gøre en forskel for gæster. Besøg join.booking.com/homeowners.
- Slut -
KONTAKTOPLYSNINGER
Kontakt Booking.coms danske pressekontor for flere oplysninger:
booking@aspekta.dk/ +45 53391023
NOTER TIL REDAKTØRER
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er udført uafhængigt på vegne af Booking.com blandt 21.500 deltagere (heriblandt 1.000 fra Australien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Kina, Brasilien, Indien, USA, Storbritannien, Rusland, Indonesien, Colombia og Sydkorea og 500 fra Japan, New Zealand, Thailand, Argentina, Belgien, Canada, Danmark, Hongkong, Kroatien, Taiwan, Mexico, Holland, Sverige, Singapore og Israel). Deltagerne svarede på et online spørgeskema mellem d. 14. december 2018 og 14. januar 2019.
Nøgleord
Billeder

Information om Booking.com
Om Booking.com
Booking.com B.V. blev grundlagt i 1996 i Amsterdam og er vokset fra at være en lille, hollandsk opstartsvirksomhed til at være en af verdens største e-handelsvirksomheder i rejsebranchen. Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har flere end 18.000 medarbejdere på mere end 200 kontorer i 70 forskellige lande på verdensplan.
Booking.com har en mission om at give mennesker mulighed for at opleve verden, og vi investerer i digital teknologi som hjælper med at gøre det nemmere at rejse. Hos Booking.com forbinder vi rejsende med verdens største udvalg af enestående overnatningssteder, herunder alt fra lejligheder, feriehuse og familieejede bed & breakfast-steder til 5-stjernede luksusresorter, huse i træer og endda igloer. Booking.coms website og mobilapps findes på over 43 sprog, tilbyder mere end 28 millioner registrerede enheder, herunder flere end 5,7 millioner feriehuse, lejligheder og andre unikke steder at overnatte, og findes på mere end 146.000 forskellige rejsemål i 228 lande og områder i hele verden.
Hver dag bliver der booket flere end 1,5 millioner værelsesnætter på vores platform. Uanset om kunderne rejser i forbindelse med arbejde eller i deres fritid, kan de øjeblikkeligt booke deres indkvartering på Booking.com uden bookinggebyrer og med vores prismatch. Vores kundeservice tilbyder support og hjælp døgnet rundt på over 43 sprog.
Følg os på Twitter og Instagram, synes godt om os på Facebook, og hvis du ønsker at se de seneste nyheder, data og indblik, kan du finde alt dette på vores nyhedsside.
Følg pressemeddelelser fra Booking.com
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Booking.com
Ny undersøgelse viser en stigende bevidsthed blandt rejsende om turismens påvirkning på samfundet – både derhjemme og i udlandet7.5.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden Booking.coms første undersøgelse om forbrugernes holdninger til at rejse mere bæredygtigt i 2016, har næsten 230.000 rejsende på 35 markeder svaret på Booking.coms spørgeskemaer. De seneste data fra 2025 viser et skift i de rejsendes opfattelse af, hvad bæredygtighed omfatter, hvor 45% af danske rejsende oplyser, at de er bevidste om turismens indvirkning på lokalsamfundene såvel som på miljøet. Mens 48% af de danske rejsende mener, at turisme har en overordnet positiv indflydelse, der hvor de selv bor, peger de også på udfordringer som trafik, affald, trængsel og stigende leveomkostninger. Kun 5% af de danske rejsende mener, at der bør være et loft på antallet af besøgende, hvor de bor. De fremhæver i stedet et behov for investeringer i samfundet gennem forbedringer af infrastrukturen. Rejsende bestræber sig i stigende grad på at støtte økonomien på de rejsemål, de besøger – 71% ønsker, at de penge, de bruger, går til lokalsamfundet, og over halvdelen (55%) ønsker at efterlade s
Booking.com præsenterer Traveller Review Awards 2025 og løfter sløret for årets mest imødekommende rejsemål29.1.2025 13:15:00 CET | Pressemeddelelse
Et rekordhøjt antal på 1,71 millioner rejsepartnere i 212 lande og områder anerkendes for deres store gæstfrihed med en Traveller Review Award 2025. For ottende år i træk er Italien det land der har det højeste antal prismodtagere (207.730), efterfulgt af Frankrig (155.203), Spanien (147.700), Tyskland (102.031) og Storbritannien (88.209). Lejligheder er den mest prisbelønnede type overnatningssted med over 847.000 prismodtagere verden over, mens kapselhoteller er stormet frem som en ny favorit med den største stigning i antallet af prismodtagere i forhold til sidste år.
Farvel til det traditionelle, goddag til dybere relationer: ni forudsigelser om rejser i 202516.10.2024 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Rejsende afviser traditioner og omskriver reglerne om alder, køn og selvfølelse, når de søger nye horisonter
Ny undersøgelse viser, hvordan LGBTQ+-rejsende tager kontrollen over deres rejser14.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye data viser, hvordan danske LGBTQ+-rejsende fortsat skal forholde sig til et utal af forskellige udfordringer for at opleve verden på deres egne vilkår 59% af de danske LGBTQ+-rejsende har oplevet diskrimination, når de har været ude at rejse (67% i 2023) 40% af de adspurgte har afbestilt en rejse inden for det seneste år efter at have set, at LGBTQ+-personer ikke støttes på et bestemt rejsemål Næsten en tredjedel (30%) har haft en negativ oplevelse med en medpassager på et fly på grund af deres LGBTQ+-identitet 43% af LGBTQ+-rejsende har skabt sig et alter ego for at kunne begå sig sikkert i forskellige miljøer, når de rejser
Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser29.4.2024 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye data fra Booking.coms årlige undersøgelse af bæredygtighed indenfor rejser viser, at 53% af de danske adspurgte mener, at det er vigtigt at rejse mere bæredygtigt, men at det ikke er en af deres primære overvejelser, når de planlægger eller booker rejser 16% er af den opfattelse, at der allerede er sket uoprettelig skade, og at de valg de foretager, ikke kommer til at ændre på dette, og 15% tror ikke, at klimaforandringerne er så alvorlige som folk siger 45% mener, at regeringer og myndigheder har størst potentiale for at modvirke de økonomiske konsekvenser af rejser, og 47% mener, at rejseudbydere har nøglen til at modvirke den miljømæssige påvirkning. Disse nye data fremhæver behovet for øget samarbejde for at håndtere den følelse af magtesløshed, der begynder at indfinde sig blandt forbrugerne, og for at sikre, at en mere bæredygtig rejsebranche fortsat er en prioritet
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum