Danmark er et innovativt foregangsland - bare ikke for kvindelige iværksættere

Aldrig har interessen for iværksættere været større end nu, og aldrig er der patenteret så mange innovative opfindelser. Men der er stadig meget få kvindelige iværksættere. Faktisk viser tal, at udviklingen går den forkerte vej, og siden 2012 har færre og færre kvinder valgt at springe ud som iværksætter i Danmark.
Det er en nedslående tendens, her på Kvindernes Internationale kampdag.
”I Danmark skal vi leve af viden og innovation, og derfor synes jeg det er ærgerligt, at så meget potentiale går til spilde, og at vi ikke får udnyttet hele den samlede talentmasse i Danmark”, siger Sune Stampe Sørensen, direktør for Patent- og Varemærkestyrelsen.
Siden 2012 er antallet af kvinder, der registrerer en ny virksomhed, faldende. Det viser tal fra CVR-registret. Ligeledes er antallet af danske kvinder, der søger om et internationalt patent, stagneret, hvilket står i kontrast til udviklingen i mange andre lande. Danmark er nu overhalet af lande som Polen, Holland og Finland, og ligger samtidig langt efter Kina og Sydkorea, hvor kvinderne står bag flere innovative opfindelser
En af forklaringerne er manglen på rollemodeller:
”Selvom vi ser kvinder, der er succesfulde iværksættere, så har vi stadig ikke mange kvindelige iværksættere, som andre kan spejle sig i. Vi har brug for flere rollemodeller, som konkret viser, at der ikke kun er en, men flere måder at drive forretning på,” siger Sune Stampe Sørensen.
DTU udklækker morgendagens start-ups, men kun få er kvinder
På Danmarks Tekniske Universitet (DTU) ser man samme tendens. Sidste år udklækkede institutionen rekordmange iværksættere, men kun 27 af de 161 iværksættere, der i 2018 startede en virksomhed på DTU, er kvinder.
”Det er alment kendt, at man spejler sig i nogen, der ligner én selv. Derfor ser man også tit, at mandlige investorer har en tendens til at hjælpe mandlige iværksættere, selvom de kvindelige iværksættere er helt på niveau", siger Marianne Thellersen, koncerndirektør for Innovation og Entrepreneurskab, DTU.
På DTU forsøger man at imødegå problemet ved at tilbyde de studerende kurser og undervisning, der appellerer bredt, for på den måde at sikre mest mulig diversitet på holdene. Her får de studerende et indgående kendskab til forretningsplaner og vækststrategier. Og til vigtigheden af immaterielle rettigheder som patenter, der er med til at gøre skalering mulig. Netop skalering, altså muligheden for at udvide din forretning, indebærer nogle udfordringer, som især kvindelige iværksættere møder:
”Kvinderne er ofte særligt interesserede i områder som biokemi og miljø, og inden for de brancher kræver iværksætteriet langt flere ressourcer at skalere en forretning. Derfor er der i større grad behov for patentering. Det er vores erfaring, at kvinder er meget formålsdrevne i de studieretninger, de vælger. Vi tilbyder ikke kurser af hensyn til kvinder, men vi ønsker naturligvis at appellere bredt. FN’s Verdensmål er et godt eksempel på et område, mange kvinder er interesserede i, og så skal vi selvfølgelig være gode til at hjælpe kvinderne på vej, så de også tænker vækstmuligheder ind i deres opfindelser,” slutter Marianne Thellersen.
FAKTA
Ifølge tal fra World Intellectual Property Organization (WIPO) lå andelen af kvindelige opfindere på internationale patentansøgninger fra Danmark i slutningen af 1990erne på 20-22 procent, hvilket placerede Danmark et godt stykke over det internationale gennemsnit på 17-18 procent og væsentligt over Sverige og Finland med hhv. 10 og 12 procent.
Siden da er udviklingen i Danmark gået i stå, hvorfor vi ligger på 24 procent i 2017, mens der har været en stærk stigning i andelen af kvindelige opfindere både globalt og i de lande, vi normalt sammenligner os med. Siden slutningen af 1990’erne har både Sverige og Finland således oplevet en fordobling i andelen af kvindelige opfindere, så de nu ligger på hhv. 23 og 25 procent.
I lande som Sydkorea og Kina er andelen af kvindelige opfindere på internationale patentansøgere helt oppe på omkring 50 procent, mens tallet ligger på 32 procent i USA.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tine er Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. Ring til Tine, hvis du vil i kontakt med Patent- og Varemærkestyrelsen.
Billeder

Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen hjælper virksomheder med at gøre ideer til forretning.
Vi er den myndighed i Danmark, der udsteder patenter og registrerer varemærker, brugsmodeller og designbeskyttelser.
Herudover arbejder Patent- og Varemærkestyrelsen for at udvikle politik og forbedre betingelserne for brugen af Immaterielle ejendomsrettigheder i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Norsk energiløsning kåret som årets nordiske innovation10.4.2025 17:13:48 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Innovation Award blev den 10. april uddelt for første gang i København, og den norske virksomhed Cartesian løb med prisen for deres banebrydende innovation.
Dansk innovation ligger helt i top!25.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vestas, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet har leveret de største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk fjerdeplads målt på antallet af patentansøgninger per indbygger sidste år. Det er første gang, et universitet indtager en tredjeplads på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark. VKR Holding er i år for første gang med på listen.
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum