Fakta vil hjælpe udsatte unge i job
Det begyndte i én butik, Fakta Gladsaxe i Buddingecentret.
Her samarbejdede butikken med den lokale ungdomsskole om at give unge, der havde det svært med at komme ind på arbejdsmarkedet, en ekstra chance.
Nu bliver projektet landsdækkende, og det forventes, at ca. 4.000 unge over hele landet får hjælp til at komme i gang på jobmarkedet over de kommende seks år.
Det er Den A.P. Møllerske Støttefond, der synes så godt om projektet, ”Coop Crew – når fritid bli´r til fremtid”, at de har bevilget 27.608.000 kr. i perioden 2019-2025, så det kan gennemføres for unge over hele Danmark.
Pengene anvendes til at sikre at de fornødne undervisnings- og administrative ressourcer er til stede, så en hurtig udrulning kan foretages. Ansvarsfordelingen er således, at Ungdomsskoleforeningen står for organisering, udvælgelse og forberedelse, mens Fakta stiller butikker og instruktører/trænere til rådighed.
Målet er at projektet skal sikre skoletrætte unge en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet. Projektet vil over de næste 6 år blive udrullet i 24 kommuner landet over. I alt vil omkring 3700 udsatte unge deltage i et træningsforløb.
”Vi gør det af to grunde,” siger HR-chef i Fakta, Lars Thellufsen.
”For det første vil vi gerne vise ansvarlighed i praksis på en måde, som kan være en reel og vigtig hjælp til unge, som kan forbedre deres fremtidsmuligheder.
For det andet har vi selv brug for dygtige unge som medarbejdere i fremtiden. Det her vil udvide rekrutteringsgrundlaget for os. Vi forventer, at mindst halvdelen på sigt vil få job hos os eller kolleger i branchen efter at have gennemgået forløbet, Og vi tror, at vi kommer til at få nogle af fremtidens ledere ad denne vej,” siger Lars Thellufsen.
Udgangspunktet er, at fremtidsudsigterne bliver bedre for deltagerne, når der er et fritidsjob at være ansvarlig for. Det er den erfaring, både Fakta og Ungdomsskoleforeningen har, og som blev bekræftet af pilotprojektet i Fakta Gladsaxe. Her fik de både teoretisk viden og praktisk erfaring i alt fra kundebetjening til at fylde varerne på hylderne, holde orden og andre daglige butiksrutiner.
Udover konkrete egenskaber og et diplom, som kan bruges ved fremtidig jobsøgning, har forløbet i Fakta givet eleverne flere fremtidsmuligheder. Eleverne lærer også om personlige ting som at begå sig på en arbejdsplads, hvordan man skriver en ansøgning etc.
Der vil være tre faser i udrulningen af indsatsen. 11 kommuner starter i 2019, i 2020 optages seks nye kommuner og i 2021 optages yderligere syv kommuner. Udrulningen sker i tre faser for at sikre kvaliteten. Efter projektperioden skal kommunerne selv integrere indsatsen, eksempelvis ved at projektet bliver en del af kommunernes ungestrategi. Der bliver i hver kommune nedsat et lokalt visitationsudvalg, som udvælger de unge, der skal være med i projektet. Projektet bliver evalueret løbende.
Yderligere information:
HR-chef Lars Thellufsen, Fakta, 20 20 59 20 /lars.thellufsen@coop.dk
Nøgleord
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum