
Stor rapport: Unge i byerne dropper bilejerskab - vil hellere privatlease

Ejer man et privatleasingfirma, hvor man tilbyder kunderne at privatlease en bil, skal man nok overveje at rette skytset mod de unge i byerne.
I en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Santander Consumer Bank, er det især den yngre del af befolkningen, der melder sig klar til at privatlease deres næste bil.
I undersøgelsen tilkendegiver i alt 21 procent af de unge mellem 18 og 29 år, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil. For de 30-39-årige er det 15 procent, mens det for de 50-59-årige og +60-årige er henholdsvis 8 og 4 procent.
61 procent af de +60-årige svarer, at det er “meget usandsynligt”, at de vil privatlease deres næste bil.
"Den yngre generation ønsker en fast udgift og adgang til fleksibilitet. Med privatleasing får de opfyldt disse ønsker, og det tiltaler dem. Man løber ikke den store risiko, og man kan træde ud af aftalen inden for rimelighedens grænser. Det tiltaler den yngre del af befolkingen," siger Carsten Levin, salgsdirektør i Santander Consumer Bank auto.
"Vi ser en øget efterspørgsel på leasing- og abonnementstjenester, hvor man kender den præcise månedlige ydelse og ikke har nogle ricisi i forhold til værditab på bilen," siger han.
Folk i byerne vil lease
Kigger man så på, hvor de, der er interesserede i leasing, bor, er det den del af befolkningen, der bor i Hovedstadsområdet eller i andre af landets storbyer med over 100.000 indbyggere.
19 procent af de, der bor i Hovedstadsområdet, svarer, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil, mens knap hver tiende (9 procent) af de, der bor i andre storbyer hen over landet, svarer det samme.
"Kørselsmønstret er væsentligt reduceret, når man bor i byen, frem for hvis du bor på landet," siger Carsten Levin.
Af de, der bor i bymæssig bebyggelse med under 10.000 indbyggere, svarer 56 procent, at det er “meget usandsynligt”, at de vil privatlease deres næste bil. For de, der bor uden for bymæssig bebyggelse, er tallet 63 procent.
Så meget vil de bruge
Men hvor meget har de danske forbrugere egentlig mod på at ville bruge på privatleasingaftaler?
• 34,38 procent vil gerne bruge mellem 1.500 og 2.999 kroner om måneden i leasingydelse.
• 30,57 procent vil bruge mellem 3.000 og 4.499 kroner om måneden i leasingydelse.
Samtidig har de skullet fortælle, hvor meget de vil lægge i førstegangsydelse til deres privatleasingaftale.
• 22,13 procent vil lægge under 10.000 kroner.
• 29,15 procent vil lægge mellem 10.000- 19.999 kroner.
• 21,65 procent vil lægge mellem 20.000 og 29.999 kroner.
Dermed viser statistikkerne altså, at langt størstedelen (72,93 pct) af de, der kunne være interesseret i privatleasing, vil lægge mellem 0 og 29.999 kroner i førstegangsydelse til en privatleasingaftale.
Santander kortlægger danskernes biløkonomi
Santander Consumer Bank, som er en af landets største formidlere af billån, har sammen med analyseinstituttet YouGov undersøgt de danske forbrugeres biløkonomi anno 2019. Det er der kommet en interessant rapport ud af med mange spændende historier.
Rapporten sætter fokus på fem elementer af danskernes biløkonomi fordelt på fem kapitler.
I rapporten bliver du klogere på:
• Bilkøb – bl.a. hvor meget danskerne vil bruge på bilkøb
• Billån – bl.a. hvem der oftest tager et billån
• Privatleasing – bl. a. hvem som helst vil lease
• Bilkøbere – bl.a. hvor de yngste bilkøbere bor
• Bilmodeller – bl.a. hvilke modeller vi var vilde med i 2018
Vidste du f.eks., at…
… knap hver tredje, som har en intention om at købe bil på et tidspunkt, vil bruge mellem 100.000 og 200.000 kroner på deres næste bil?
… mænd vil bruge væsentligt flere penge på deres næste bil i forhold til kvinder?
… i Midt- og Nordjylland er det mest populært at låne til en Renault, mens det på Sjælland og i Hovedstadsområdet er Volkswagen?
… næsten hver tredje dansker tilkendegiver, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at deres næste bil bliver en “grøn” bil?
Disse historier og mange flere kan du finde i undersøgelsen Danskernes Biløkonomi 2019, som er vedhæftet pressemeddelelsen.
Kontakter
Har I spørgsmål eller ønsker uddybende kommentarer, skal I henvende jer til Communication Lead hos Santander Consumer Bank Trine Ewers på tlf. 26306114 eller trine.ewers@santanderconsumer.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Links
Information om Brand Movers
Danskernes Biløkonomi 2019, som Santander Consumer Bank står bag, er blevet til i samarbejde med Brand Movers, et københavnsk content marketing bureau.
Data i rapporten er indhentet fra flere forskellige kilder.
Data om, hvor meget der bliver lånt til biler og over hvor lang tid, er trukket fra Santander Consumer Bank fra kalenderåret 2018.
Selve undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Santander Consumer Bank. Der er i alt gennemført
1.007 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 12.-13. december 2018.
YouGov-data er indsamlet, så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.
Data om nybilsalg for året 2018 og privatleasingandel for året 2018, samt de mest populære bilmodeller og -segmenter er trukket fra De Danske Bilimportører.
Følg pressemeddelelser fra Brand Movers
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.