Det kan vi lære af Big Mac-sagen

Det kom som en overraskelse for mange, der jævnligt spiser en Bic Mac i Danmark eller et andet EU-land, at McDonald’s nu har tabt kampen om varemærket til en af kædens mest berømte burgere. I en helt ny afgørelse har det europæiske varemærkekontor, EUIPO, ophævet en 20 år gammel registrering af mærket Big Mac, et af McDonald’s mest berømte produkter. Det sker efter, at det irske firma, Supermac’s, har anmodet McDonald’s om at bevise reel brug af mærket Big Mac.
”Afgørelsen viser, at den europæiske varemærkemyndighed udelukkende vurderer sager ud fra det materiale, der bliver forelagt for dem. Det er en væsentlig påmindelse til alle virksomheder om, at man skal pleje sit varemærke og ikke mindst gemme dokumentation for, at det bliver brugt,” uddyber Torben Engholm Kristensen, juridisk specialkonsulent i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Ifølge Supermac’s er afgørelsen en sejr for alle mindre virksomheder, idet den forhindrer store selskaber kan hamstre varemærker uden at ville bruge dem.
”Når McDonald’s kan miste retten til varemærket på en af deres mest berømte burgere, som rigtig mange danskere og europæere køber dagligt, skyldes det juridiske forhold mere end, at kæden hamstrer varemærker, de ikke bruger,” siger Torben Engholm Kristensen.
Varemærkesystemet i EU er indrettet, så man fem år efter registreringen kan blive bedt om at dokumentere, at man reelt bruger sit varemærke. Kan man ikke det, eller kan man kun vise det for nogle af de varer eller tjenesteydelser, mærket er registreret for, risikerer man, at varemærket bliver ophævet helt eller delvist.
I sagen om varemærket Big Mac er der indsendt materiale, der skal vise omfanget af McDonald’s brug af varemærket, nemlig erklæringer, brochurer, prints og emballage samt henvisninger til McDonald’s hjemmesider i en række europæiske lande samt en artikel fra Wikipedia. Det er herefter op til EUIPO at vurdere, om det materiale er tilstrækkeligt til at vise reel brug af mærket. EUIPO skriver bl.a. i sin afgørelse, at erklæringer udformet af indehaver selv eller dennes ansatte kun har begrænset værdi, og at artiklen fra Wikipedia ikke kan betragtes som en sikker informationskilde. Det øvrige materiale er desuden ikke nok til at vise reel brug af varemærket.
”Ifølge EUIPO er udskrifter af reklamemateriale fra internettet ikke i sig selv nok, da det ikke viser hvor, hvornår og hvor meget mærket er brugt på siden. Det gælder også for brochurer eller emballage. Der mangler informationer om, hvor mange produkter, der er solgt med en medsendt emballagetype. EUIPO må derfor konkludere, at reel brug ikke var dokumenteret og ophævede varemærket Big Mac fuldstændigt,” siger Torben Engholm Kristensen. Sagen kan dog meget vel vise sig ikke at være slut endnu.
McDonald’s har nu mulighed for at appellere sagen hos Boards of Appeal, der er ankenævn for EUIPOs afgørelser.
Nøgleord
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tine er Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. Ring til Tine, hvis du vil i kontakt med Patent- og Varemærkestyrelsen.
Billeder

Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en dynamisk, moderne og markedsorienteret styrelse under Erhvervsministeriet. Vi hjælper virksomheder med at skabe forretning ud af deres ideer. Vi leverer målrettet information og vejleder i hele udviklingsprocessen fra idé til aktiv, og vi behandler og udsteder rettigheder på patenter, designs og varemærker. Styrelsen beskæftiger ca. 200 medarbejdere, hvoraf 45 er placeret i Ikast og de resterende i Høje Taastrup.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Få ægte varer med hjem: Undgå kopivarer på ferien25.6.2025 08:29:22 CEST | Pressemeddelelse
Når danskerne drager på ferie i udlandet, er shopping ofte en del af oplevelsen. Billige mærkevarer kan virke fristende, men vær opmærksom: Kopivarer kan udgøre en risiko for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire råd til, hvordan du kan spotte og undgå kopivarer, så du kun bringer ægte ferieminder med hjem.
Norsk energiløsning kåret som årets nordiske innovation10.4.2025 17:13:48 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Innovation Award blev den 10. april uddelt for første gang i København, og den norske virksomhed Cartesian løb med prisen for deres banebrydende innovation.
Dansk innovation ligger helt i top!25.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vestas, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet har leveret de største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk fjerdeplads målt på antallet af patentansøgninger per indbygger sidste år. Det er første gang, et universitet indtager en tredjeplads på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark. VKR Holding er i år for første gang med på listen.
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum