Reklamebranchen skal ændre praksis for reklamefotos efter dom i Højesteret
Højesteret har i dag underkendt 40 års praksis for brug af genstande som f.eks. tallerkner og skåle i reklamefotos.
Det sker i en sag anlagt af designeren og keramikeren Kasper Würtz mod Coop. I nogle tilbudsaviser og på nogle emballager havde Coop anvendt en skål eller en tallerken lavet af Würtz som regi/baggrund i reklamer for koncernens madvarer. For eksempel kunne man på en reklame for flåede tomater se noget af en skål fra Kasper Würtz.
Med dagens dom har Højesteret fulgt den linje, som Sø- og Handelsretten havde lagt, og som betyder, at Coop ikke kan bruge Kasper Würtz' skåle og tallerkener, medmindre de kun i meget begrænset omfang er synlige i reklamen. For den brug, der overskred denne grænse, stadfæster Højesteret, at Coop skal betale et vederlag på kr. 200.000 til Kasper Würtz, der dog havde krævet 1,75 million kr. af Coop.
Coop ankede Sø- og Handelsrettens dom, fordi man havde fulgt en mere end 40-årig fast branchesædvane for reklamefotos, hvor man har brugt brugsting, der ikke er velkendte hos forbrugerne. I forbindelse med sagen fik Coop foretaget en undersøgelse, der kortlagde, at ingen forbrugere genkendte Würtz’ skål eller tallerken.
”Med dommen tilsidesætter Højesteret det, der har været praksis for alle gennem de seneste 40 år. Det har hidtil været sådan, at man ikke har anvendt velkendte designs – som eksempelvis Royal Copenhagen musselmalet porcelæn eller Kay Bojesen bestik – i markedsføringen af madvarer, da det kunne være en krænkelse af ophavsrettighederne. Men dommen går skridtet videre og siger, at man også krænker, hvis designet er ikke er velkendt men synligt i reklamen. Dommen indebærer, at både vi og alle andre, der bruger genstande som regi i reklameøjemed, fremover i praksis kun kan anvende masseproducerede genstande, der ikke er beskyttet af lovgivningen, medmindre designeren siger ok til det” siger senioradvokat Per Sjøqvist, Coop.
Der findes ikke noget register over, hvilke varer, der må anvendes, og hvilke, der ikke må. Derfor må annoncører, reklamebureauer, reklamefotografer og andre involverede nu fundamentalt ændre den måde, de anvender regigenstande på, i markedsføringen af deres produkter.
Yderligere information: Senioradvokat Per Sjøqvist, Coop, 5159 4410
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop udskriver valg til ny ungeminister7.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter tre år med en stærk stemme for unge i Coop er tiden moden til, at Coops ungeminister, Tobias Simonsen, træder af. Derfor udskriver Coop nu valg til posten som ungeminister, der skal fortsætte indsatsen for at gøre det sjovt, meningsfuldt og udviklende for de over 25.000 ansatte i alderen 13-25 år at arbejde i Coop.
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum