Mad ud af huset hitter til jul og nytår: Bilka og føtex forventer fordoblet salg

Mange danskere dropper at svede i timevis i køkkenet for at sikre den velstegte and, de sprøde svær eller fiskeanretningen og vælger i stedet at bestille jule- og nytårsmaden udefra.
Det oplever man især hos Bilka og føtex, som har Mad ud af Huset, hvor menuerne nemt bestilles over nettet og afhentes i de lokale varehuse. Her er forventningen at sælge op til dobbelt så mange kuverter sammenlignet med sidste år.
- Vi har lige haft en af de allerstørste uger for mad ud af huset, hvor vi solgte flere end 25.000 kuverter på tværs af Bilka og føtex, så vi er allerede langt over vores forventning. Samlet set oplever vi en markant vækst på julefrokoster, retter til juleaften og nytårsmenuer sammenlignet med sidste år, siger Tore Nederland, der er sortiments- og projektchef i føtex.
Som noget nyt i år har Bilka og føtex lavet en juleaftensmenu med and, rødkål og hvad dertil hører, som kan tilberedes derhjemme på ingen tid.
- Vi oplever en stigende interesse for også at bestille mad ud af huset til selve juleaften. Så kan det godt være, at risalamanden ikke er lavet efter mormors opskrift, men den smager lige så godt. Al den tid det tager at stå i køkkenet, vil kunderne hellere tilbringe sammen med familien, siger Tore Nederland og forklarer, at det endnu ikke er for sent at bestille julemiddagen til den 24. december.
Alle menuer skal bestilles senest fire dage før. Juleaftensmenuen kan afhentes i den lokale Bilka eller føtex den 23. december.
Klar til nytårsbestillingerne
Mad ud af Huset-konceptet med online bestilling og afhentning i den lokale Bilka eller føtex blev lanceret i efteråret 2017. Selvom der findes mange udbydere af take-away-menuer til festlige lejligheder, ser Jacob Fejerskov, der er Head og Retail i Bilka flere grunde til, at det går så godt i Bilka og føtex, at der må knokles for at følge med bestillingerne.
- Det er kvaliteten, de gode råvarer og den nære relation. For langt de fleste har det en betydning, at de kender personalet fra deres ugentlige indkøbsture og kan afhente maden i det lokale varehus. Og typisk skal kunderne jo også have nogle andre dagligvarer som snacks og drikkevarer til festen, som nemt kan smides i indkøbsvognen, når de alligevel skal hente maden, siger Jacob Fejerskov, der mener, at også fleksibilitet på bestillingens størrelse vægter højt for kunderne.
- Man kan bestille menuer, som er helt ned til to personer. Samtidig kan vi klare maden til de store frokoster og fester på 50 gæster eller mere, siger han.
Så snart de store julefrokoster og juleaften er overstået, venter nytårsfesten. Allerede nu er der kommet mange bestillinger på den 4-retters nytårsmenu, som føtex og Bilka tilbyder, men historisk set falder op til 70-80 procent af bestillingerne, ifølge Jacob Fejerskov, først mellem jul og nytår.
- Går det, som vi forventer, vil vi se en fordobling i antallet af solgte nytårsmenuer i Bilka og en tredobling i føtex. Derfor opfordrer vi også kunderne til at bestille så tidligt som muligt, da vi på et tidspunkt kan blive nødt til at melde om udsolgt, fortæller Jacob Fejerskov.
Sidste dag for bestilling af nytårsmenuen er 28. december.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Innovation Day 2025 med historisk stor præmie: Salling Group søger nye og innovative nonfood-produkter31.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group, Danmarks største detailvirksomhed, inviterer endnu en gang kloge og kreative hoveder til Nonfood Innovation Day på hovedkontoret i Aarslev, Aarhus, hvor et helt nyt og kundevendt format introduceres.
Salling Group hugger toppen af ananasen21.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum