Coop Danmark A/S

Hver femte dansker holder Mortensaften

Del
Men Mortensaften er som tradition udfordret af blandt andet tidspres, mener analysechef i Coop Lars Aarup

Hvert år den 10. november – Mortensaften – spiser cirka én ud af fem danskere (21,6%) and til aftensmad. Det viser et kig i Coops Mad-O-meter. Undersøgelsen viser også, at det i lidt højere grad er dem på 55-74 år, der holder live i traditionen. Én ud af fire over 55 år (25%) spiser and Mortensaften mod 18% i aldersgruppen 15-34 år. Men traditionen er i fare, mener analysechef i Coop Lars Aarup.

”Mortensaften er en lidt klemt tradition. For den indeholder ikke andet end dét, at man spiser and. I modsætning til både fastelavn, påske, juleaften – og nu også halloween – der har flere elementer, som man kan samles om: Udsmykning og udklædning, gaver og mandelgaver, juletræ og sange og så videre. Jeg tror, at Mortensaften som tradition skal genopfindes, hvis den skal overleve i det lange løb”, siger Lars Aarup, analysechef i Coop.

En anden udfordring er, at mortensaften ofte falder på en hverdag. Og det tager tid at tilberede en and, så det kan være svært at nå at stable et lille julemåltid på benene. Men i år falder mortensaften på en lørdag, så det kan være, at der er flere danskere, der er med, tilføjer Lars Aarup.

Links

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Salget af dagligvarer stiger stærkt syd for grænsen4.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Gennem det seneste år er salget af de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt og grønt, kød og pålæg steget med over 10 procent i de tre store butikker, som Coop har syd for grænsen, Fakta Tyskland. ”Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst, både lige nu og over hele det seneste år,” siger direktør Kasper Allermann, Fakta Tyskland. Prisstigningerne på dagligvarer i Danmark generelt har fået flere danskere til at købe flere af deres basale dagligvarer, når de er i Tyskland. ”Vi har hele tiden satset på at have et større udvalg af almindelige dagligvarer, og ikke kun satse på øl, vand og slik. Det giver bonus nu, ikke mindst fordi vi også kan tilbyde mange af de gode varer fra Coop,” siger Kasper Allermann. Hvis man undrer sig over, hvordan det er muligt at sælge de samme varer billigere i Tyskland end i Danmark, er forklaringen mindre moms, færre afgifter og et generelt lavere om

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye