Nye frivillignetværk over hele landet skal give flere børn taletid

Hvert år får BørneTelefonen flere end 200.000 henvendelser, men på grund af manglende ressourcer var det i 2017 kun godt 83.000 opkald, der blev besvaret.
Derfor vil Bilka og Børns Vilkår, som står bag BørneTelefonen, nu oprette frivillignetværk i de 19 Bilka-byer, der gør det lettere at indsamle midler i forbindelse med forskellige arrangementer og i sidste ende give endnu flere børn taletid på BørneTelefonen.
- Tusindvis af børn over hele landet har til tider brug for at tale med en voksen om deres udfordringer, som er alt fra kærestesorger og mobning til skilsmisser og andre tunge problemer. Jeg håber, at de nye frivillignetværk kan hjælpe med øget lokalt fokus og støtte til BørneTelefonen, så vi har midler til at besvare endnu flere henvendelser, siger Ryan Hansen, der er Corporate Relations Manager i Børns Vilkår.
I blandt andet Herning, Odense og Hillerød har flere lokale ildsjæle allerede meldt sig. Helt konkret består det frivillige arbejde i at være til stede to-tre gange om året, når Bilka holder større arrangementer som bagagerumsmarked og bilbanko. Her skal de blandt andet sørge for at uddele flyers om Børns Vilkår og fortælle interesserede kunder om, hvad pengene går til.
Desuden er der i hvert Bilka-varehus en medarbejder, som er frivilligambassadør og samler de frivillige.
- Det her er et helt nyt projekt, vi er ved at stable på benene i de 19 Bilka-byer, og vi er glade for, at flere allerede har meldt sig som frivillige, men vi har naturligvis brug for endnu flere. Man behøver hverken at have erfaring med frivilligt arbejde fra tidligere eller have en særlig baggrund. Det vigtige er, at man har lyst til at gøre en forskel og være en del af et team, som skaber oplevelser til børn og forældre, siger Nicki Stougaard, der er eventansvarlig i Bilka.
Bilka har efterspurgt ildsjæle på varehusenes lokale Facebook-side, hvor de frivillige har kunnet tilmelde sig.
Kunderne bidrager til BørneTelefonen
Over det kommende år er det målet, at Bilka vil indsamle 400.000 kroner til BørneTelefonen. Indtil videre har Bilka da også allerede indsamlet tilsvarende beløb, siden kæden indledte samarbejdet med Børns Vilkår. Det er penge, som i høj grad skyldes kundernes engagement, når Bilka inviterer til loppemarked på parkeringspladsen, sælger en særlig støttekalender eller råber tal op til bilbanko.
- Al vores overskud fra de forskellige events går direkte til BørneTelefonen, og vi har derfor allerede kunnet hjælpe mange børn. Det kan vi kun, fordi vi har de bedste kunder, som altid støtter op om vores arrangementer, siger Nicki Stougaard.
Om Børnetelefonen
- Børnetelefonen fik i 2017 202.500 henvendelser.
- 83.111 af henvendelserne blev besvaret.
- 119.389 henvendelser blev ikke besvaret, da Børnetelefonen ikke har midler til at besvare alle henvendelser.
- Bilka har indtil videre indsamlet 400.000 kroner til BørneTelefonen. Målet er at indsamle yderligere 400.000 kroner over det kommende år.
- Læs mere om, hvordan du bliver frivillig på https://bornsvilkar.dk/bliv-frivillig/bilkalive/
Kontakter
Nicki Stougaard, Eventansvarlig i Bilka, telefon: 21549931, e-mail: nicki.stougaard@bilka.dk
Billeder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Innovation Day 2025 med historisk stor præmie: Salling Group søger nye og innovative nonfood-produkter31.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group, Danmarks største detailvirksomhed, inviterer endnu en gang kloge og kreative hoveder til Nonfood Innovation Day på hovedkontoret i Aarslev, Aarhus, hvor et helt nyt og kundevendt format introduceres.
Salling Group hugger toppen af ananasen21.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum