Nordjyske og Ritzau lancerer journalistrobot

Sammen med Ritzaus Bureau har Nordjyske udviklet en sportsrobot, der skriver to kampreferater efter hver eneste kamp. Ét med fokus på det ene hold og ét med fokus på det andet hold. De to nyheder publiceres på hver sin lokale side, så fokus er tilpasset læsernes lokale hold.
Nyheden er produceret på baggrund af Ritzaus data, som fyldes ind i en nyhedsskabelon, som Nordjyske og Ritzau har udviklet.
- Lokal sport er vigtig, men det er en umulig opgave at løse med folk til at dække alle holdene. Derfor er vi glade for denne løsning med en journalistisk robot, og spændte på, hvordan læserne tager imod det, siger chefredaktør Lars Jespersen, NORDJYSKE.
På Ritzau er man også spændt på den nye tjeneste.
- Vi er meget spændte på de reaktioner, vi får fra Nordjyskes læsere. Hvis vi kan lykkes med at forfine indholdet og skabe ultra lokal værdi for mange forskellige læsere, så er vi virkelig begejstrede, siger Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard.
Tjenesten er en vigtig etape i Ritzaus fortsatte udvikling af robotjournalistik herhjemme. Ritzau har allerede en robotbaseret nyhedstjeneste på bureauets finanstjeneste kaldet Autoflash. Den kan på millisekunder finde økonomiske nøgletal i regnskaber og sende dem ud til markedet.
Målet for Ritzau er at kunne bruge automatisering til at skabe mere relevant indhold til sine kunder i og udenfor mediebranchen. Den nuværende sportsrobot kan hurtigt tilpasses andre kunders behov for sportsdækning.
Næste skridt for Ritzaus Bureau er nu at arbejde med mere lokaltilpasset sport, statistik, finans og vejrdata.
Nyhedsbureauer i USA, England, Norge og Sverige udgiver alle robotbaserede nyhedstjenester indenfor områder som sport, finans og statistik. Ritzau har allerede en række automatiske nyhedsudsendelser indenfor blandt andet nyudgivet regional statistik. Men sportsrobotten er første tjeneste med den store ugentlige mængde af udsendelser, hvor kunder for alvor kan opleve en forskel. Ritzau sendte 143 nyheder ud i løbet af de to første døgn, da tjenesten gik i gang i august.
Eksempel på den nye tjeneste kan ses hos Nordjyske her
https://lokalavisenfrederikshavn.dk/nyheder/seif-vandt-kamp-ude-over-bangsbo-freja/d2e967aa-887b-43c5-a4c1-b24225056f22
Yderligere kontakt:
Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard 26178088 gra@ritzau.dk
Billeder
Information om Ritzaus Bureau A/S
Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Ritzau indgår samarbejde med politiet13.10.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Politiet vil fremover udkomme med deres operative meddelelser på Ritzaus platform, så de når direkte ud til redaktionerne. Det sker som led i politiets beslutning om at forlade det sociale medie X.
Ritzau og IDX indgår partnerskab: Stærkere kommunikation skal positionere selskaberne attraktivt over for kapitalmarkederne.30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzau og IDX har indgået et partnerskab, der skal skabe nye synergier mellem Ritzaus distributionsplatform Via Ritzau selskabsmeddelelser og IDX’ løsninger til præsentation finansiel information.
Fremtidens PR: Ritzau og Storykit i samarbejde om automatiseret video for pressekommunikation25.9.2025 10:02:10 CEST | Pressemeddelelse
Video er ikke længere blot et “nice-to-have” i virksomheders kommunikationsarbejde – det er det sprog, som mange målgrupper forstår og responderer på. Derfor har Storykit, den førende platform for videoautomatisering, indgået et strategisk partnerskab med Ritzau, Danmarks førende nyhedsbureau og distributør af pressemeddelelser. Sammen bringer de hurtig og skalerbar videoproduktion ind i kernen af dansk pressekommunikation. Med dette nye samarbejde kan Ritzaus kunder hurtigt omdanne deres pressemeddelelser til brandede videoer med budskaber fra deres pressemeddelelser, der øger rækkevidde og engagement på tværs af kommunikationskanaler – uden behov for ekstra værktøjer, et produktionsteam eller ekstra tid. ”I årtier har Ritzau været rygraden i dansk kommunikation, og vi er stolte over at kunne samarbejde om at forme fremtiden,” siger Peder Bonnier, CEO i Storykit. ”Med Storykit kan enhver organisation fortælle sin historie med video, og dette partnerskab betyder, at danske virksomheder
Ritzau henter erfaren kommerciel direktør22.4.2025 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus nye kommercielle direktør, CCO, kommer med omfattende erfaring. Senest har han været CEO i IIH Nordic, og før det har han haft flere kommercielle direktørstillinger i blandt andet medie- og telebranchen.
Ritzau lander overskud i år med direktørskifte8.4.2025 15:43:28 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau kom ud af 2024 med sorte tal på bundlinjen. Den nyligt offentliggjorte årsrapport viser, at året endte med et samlet resultat på knap 10 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum