
Arkæologisk udgravning: Fra tvungen ekstraomkostning til merværdi til byggeprojektet
Kulturstyrelsen og Odense Bys Museer har taget initiativ til udviklingen af en værktøjskasse, der skal skabe værdi for den bygherre, som er med til at finansiere en arkæologisk udgravning i forbindelse med et byggeprojekt. Arkæologernes faglighed og evner for formidling går godt i spænd med bygherres behov for at skabe presseomtale eller interesse i offentligheden for sin virksomhed eller et byggeri.
En mulighed for at give tilbage til bygherre
”Når arkæologer griber ind, er det for at redde et stykke kulturarv. Det kan, forståeligt nok, skabe utryghed hos bygherrer, der måske i første omgang tænker mest på planlægning og økonomi,” medgiver kontorchef i Center for Kulturarv og Arkitektur i Kulturstyrelsen, Dorte Veien og fortsætter:
”Derfor er det vigtigt med et projekt som ”Kulturarven som værdi”, der afprøver muligheder, og giver museerne redskaber og ideer til god bygherredialog og værdiskabelse.”
Gode erfaringer med lokale samarbejder
Baggrunden for projektet er en række vellykkede samarbejder mellem Odense Bys Museer og en række bygherrer. Erfaringerne viser, at fortællinger om de arkæologiske fund kan være med til at skabe presseomtale, opmærksomhed om et byggeprojekt og tilføre nye byggeprojekter sjæl og historie – og dermed bidrage med branding- og markedsføringsværdi til virksomheden.
Nu er de gode eksempler og de bedste kommunikationsværktøjer samlet i en gratis værktøjskasse, som bygherre kan anvende til at skabe værdi af engagementet i kulturarven.
Bygherrer med i udvikling af værktøjskasse
Inden Odense Bys Museer tog fat på udviklingen af værktøjskassen, gennemførte man en forundersøgelse af 66 bygherrers behov og ønsker til et samarbejde med museerne. Undersøgelsen viste bl.a., at et stort flertal af de adspurgte reagerede positivt på ideen om et samarbejde om at bruge arkæologien som værdiskaber.
Søren G. Nielsen, direktør i Blue Water Shipping, Odense, er en af de bygherrer, der har gode erfaringer med værdiskabelse af arkæologien. Han fortæller:
”Da omfanget af den arkæologiske opgave gik op for os, blev vi nervøse for tidsrammen i vort byggeprojekt. Men Odense Bys Museer skal have ros for at tage stort hensyn til byggeriet. Dialogen var god. Jeg kan kun opfordre andre bygherrer med et arkæologisk projekt til at gå aktivt ind i samarbejdet med museet.”
Talspersoner
Direktør Søren Nielsen, Blue Water Shipping, Odense tlf. 66 13 06 33
Kontorchef Dorte Veien, Kulturstyrelsen tlf. 33 74 52 19
Projektleder Rikke Marie Rau, Odense Bys Museer tlf. 31 42 54 01.
NB: Kulturarvsstyrelsen har per 1. januar 2012 skiftet navn til Kulturstyrelsen.
Materiale
Faktaark: Hvad siger bygherrer om arkæologi? Hvad siger museumsloven? Arkæologi og bygherre i tal.
Fra værktøjskassen: Et godt eksempel – Arkæologisk udstilling i receptionen gør fortiden aktuel
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Odense Bys Museer
Overgade 48
5000 Odense C
Følg pressemeddelelser fra Odense Bys Museer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Odense Bys Museer
International ideas competition for a new Hans Christian Andersen House of Fairytales in Odense2.9.2013 22:00:00 CEST | Pressemeddelelse
The eternally pertinent stories of Danish writer Hans Christian Andersen appeal to people all over the world and are read by children and adults alike. However, the treasure trove of fairytales needs a physical setting that matches the poetry. That is why Odense City Museums and the City of Odense are now launching an international open ideas competition for a new presentation concept, a new House of Fairytales and a fairytale garden: a new attraction that should welcome people into Andersen’s fairytale world and also serve as a world-class landmark in Odense, the birthplace of the writer. The ideas competition is co-sponsored by the Realdania Foundation
International idékonkurrence om nyt H.C. Andersen eventyrhus i Odense2.9.2013 22:00:00 CEST | Pressemeddelelse
H.C. Andersens eviggyldige fortællinger taler til mennesker overalt i verden og læses af både børn og voksne. Men eventyrskatten mangler fysiske rammer, der står mål med poesien. Nu indbyder Odense Bys Museer og Odense Kommune til en åben, international idékonkurrence om et nyt for-midlingskoncept, et nyt eventyrhus og en magisk have. En ny attraktion, der både skal byde velkommen til digterens even-tyrverden og fungere som et vartegn i verdensklasse for Odense. Idékonkurrencen gennemføres med støtte fra Real-dania.