Dansk Design Center

Forskningsprojekt afslører hemmeligheden bag ”kvindevenlig” teknologi

Del
I fremtiden sætter kvinderne sig suverænt på købekraften, også når det gælder traditionelt mandlige domæner. Et faktum, som især elektronikindustrien forsøger at indrette sig på. Forskningsprojektet female interaction har gennem tre år udforsket, hvad der motiverer kvinder til at bruge avanceret elektronik. Nu er resultaterne klar til offentliggørelse

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Arial; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:"Courier New"; panose-1:2 7 3 9 2 2 5 2 4 4; mso-font-charset:77; mso-generic-font-family:modern; mso-font-format:other; mso-font-pitch:fixed; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 65536 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:"MS ??"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:"MS Mincho"; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:auto; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 134676480 16 0 131072 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-fareast-font-family:"MS ??"; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoHeader, li.MsoHeader, div.MsoHeader {mso-style-link:"Sidehoved Tegn"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; tab-stops:center 240.95pt right 481.9pt; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-fareast-font-family:"MS ??"; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoFooter, li.MsoFooter, div.MsoFooter {mso-style-noshow:yes; mso-style-link:"Sidefod Tegn"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; tab-stops:center 240.95pt right 481.9pt; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-fareast-font-family:"MS ??"; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} span.SidehovedTegn {mso-style-name:"Sidehoved Tegn"; mso-style-locked:yes; mso-style-link:Sidehoved; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-fareast-font-family:"MS ??"; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;} span.SidefodTegn {mso-style-name:"Sidefod Tegn"; mso-style-noshow:yes; mso-style-locked:yes; mso-style-link:Sidefod; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-fareast-font-family:"MS ??"; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:3.0cm 2.0cm 3.0cm 2.0cm; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1325625097; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1127763684 424547780 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-start-at:8; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:–; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Arial; mso-fareast-font-family:"MS ??"; mso-bidi-font-family:Arial;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->

8. november står Dansk Design Center ubetinget i kvindernes tegn. Under overskriften ”Kvinder er dit nye marked” afslører designforskningsprojektet female interaction på en heldagskonference nemlig bundlinjen af tre års studier og udvikling af innovationsmetoder til at skabe teknologi på kvinders præmisser.
”Udviklingsafdelinger over hele verden river sig i håret i disse år,” fortæller leder af female interaction, design director Klaus Schroeder, design-people.
”Ifølge Boston Consulting Group vil kvinder i 2028 kontrollere 72 % af verdens samlede privatforbrug – også indenfor hjemmeelektronik og kommunikationsteknologi. Men tilsyneladende er kvinderne ikke specielt begejstrede for mange af de højteknologiske produkter, der findes i dag. Det er den hemmelige kode til kvindernes hjerter, vi i projektet har forsøgt at knække – og anvise nye veje til at skabe produkter til hende.”


Ny værktøjskasse og nye produktkoncepter
female interaction har udviklet en værktøjskasse til brug for især udviklingsafdelinger, der skal blive klogere på kønnenes forskellige tilgange til teknologi og handle på det. En proces, der ikke bare indebærer et feminiseret ydre, men også nye brugskoncepter, funktioner, ny interaktion og nye måder at kommunikere produktets fordele på.
På baggrund af mange hundrede kvinders respons i brugerbesøg, telefoninterviews og fokusgrupper har projektteamet skabt en segmenteringsmodel med 4 forskellige typer af kvindelige teknologibrugere.
Desuden har forskere og designere i samarbejde med de deltagende virksomheder B&O, Danfoss og GN Netcom redefineret eksisterende produkter. De nye koncepter er designet på baggrund af ny viden om kvinders motivationer og barrierer overfor elektronik, som projektet har skabt. De tre show cases viser konkret, hvordan innovation med kvinder som fokus kan åbne nye muligheder.


Do it yourself

Det er vigtigt for Dansk Design Center, at konferencen inspirerer virksomheder til at anvende den viden og de innovationsmetoder, som female interaction projektet har skabt. Derfor er en væsentlig del af konferencen en workshop, hvor deltagerne arbejder med at bruge metoder fra female interaction til at blotlægge kvindelige innovationspotentialer ved egne konkrete produkter.




Dansk Design Center sætter fokus på kvinder
Konferencen ”Kvinder er dit nye marked” markerer også, at Dansk Design Center ønsker at sætte fokus på kvinderne som fremtidens marked for elektronikindustrien.
”Design af teknologi til kvinder har et enormt potentiale,” siger konstitueret adm. direktør for Dansk Design Center, Merete Brunander.
”Der er ingen tvivl om, at fremtidens største teknologiske succes’er vil være koncepter og produkter målrettet kvinders behov. Derfor falder female interaction helt i tråd med vores eget ønske om at sætte fokus på kønsspecifik innovation indenfor teknologi.”





Til faktaboks:

Tid og sted
”Kvinder dit nye marked” henvender sig til innovation managere, virksomhedsledelser, produkt- og konceptudviklere, designere og marketingsfolk – kort sagt alle de faggrupper, der har ansvar for at skabe og afsætte produkter til fremtidens købestærke publikum – kvinder.

Konferencen afholdes 8. november kl. 9 til 16 hos Dansk Design Center, HC Andersens Boulevard 27, DK 1553 København V og gennemføres på engelsk.
Blandt oplægsholderne er ekspert i Womenomics og tidl. PR- og kommunikationschef for Bang & Olufsen, Helle Katholm Knutsen, og den internationalt kendte professor i kønsspecifik innovation Martina Schraudner, Fraunhofer Institut Berlin.
Det fulde program for ”Kvinder er dit nye marked” kan ses på Dansk Design Centers hjemmeside www.ddc.dk. Tilmelding foregår også her.



Til faktaboks:
female interaction
I det tre-årige designforskningsprojekt female interaction har designere, virksomheder og forskere undersøgt kvinders motivation og barrierer overfor avanceret elektronik – og udviklet nye metoder til kønsspecifik innovation med fokus på kvindelige præferencer.
female interaction er medfinansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsens pulje for brugerdreven innovation og har deltagelse af Bang & Olufsen, Danfoss, GN Netcom, Lindberg International, design-people og forskerne Marianne Graves og Rune Nørager fra Aarhus og Aalborg Universiteter. Projektteamet har tilsammen brugt mere end 10.000 timer på research, metodeudvikling og design.
Læs mere på www.femaleinteraction.com

Vedhæftede filer

Information om Dansk Design Center

Dansk Design Center
Dansk Design Center
H.C. Andersens Boulevard 27
1553 København K

33693369http://www.ddc.dk/

Følg pressemeddelelser fra Dansk Design Center

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Design Center

Nye materialer kan skabe nye produkter og nye markeder gennem nye alliancer29.10.2013 14:18:47 CET | Pressemeddelelse

Vi er på vej ind i en æra, hvor nye kreative produkter og oplevelser, som vi lige nu ikke engang kan forestille os, vil blive designet og introduceret i et hidtil uhørt tempo. Det skyldes blandt andet den enorme mængde nye og avancerede materialer, som lige nu skabes i forskermiljøer over hele verden. For at få det fulde udbytte af udviklingen burde designere, forskere og producenter indgå alliancer om at dele, sprede og udnytte ny viden, så der skabes attraktive investeringsmuligheder i form af start-ups og nye forretningsmodeller.

Lækker lyd og spændende materialer i Design Society på Kulturnatten9.10.2013 11:52:14 CEST | Pressemeddelelse

Camille Jones og Anna B DJ’er og synger live i Design Societys Cafe, når huset slår dørene op for Kulturnatten fredag den 11. oktober kl. 18.00. Gæster med Kulturpas kan desuden opleve udstillinger om nye og spændende materialer, highlights fra INDEX-prisuddelingerne og eksempler på nye, bæredygtige materialer i moderne modedesign. Ved et særligt materialeshow kan man få lov at opleve og røre ved nogle af mest spændende nye materialer, som indgår i Design Societys materialesamling.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye