Professionshøjskolen UCC

Samtale er nøglen til tosprogede elevers succes

Del
God og konstruktiv relation mellem skole og forældre er afgørende både for de to-sprogede elevers indsats i folkeskolen og deres videre færd i uddannelsessystemet. Det siger UCC-forskeren bag ny publikation om, hvordan vi styrker samarbejdet mellem nydanske forældre og folkeskolen

Mindst 95 procent af alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Men hvis den politiske målsætning skal lykkes er det vigtigt, at fokusere målrettet på et konstruktivt samarbejde mellem skole og forældre. I en ny håndbog udarbejdet af UCC's teori- og metodecenter på vegne af Social- og Integrationsministeriet er der gode råd at hente om, hvordan makkerskabet styrkes mellem de nydanske forældre og folkeskolen. Publikationen er baseret på en række skole-hjemvejlederes egne erfaringer. Lisbeth Hansen, forsker hos UCC, har sammen med Line Balvig-Philips indsamlet materialet. Hun mener, at opskriften på succes hos de tosprogede børn i folkeskolen er enkel: en god og konstruktiv relation mellem skole og familie.

De små ting gør forskellen
For at opnå sådan en relation peger Lisbeth Hansen på værktøjer som forældreintranet med informationer, forældrecafeer, hvor både børn og forældre kan komme i uformelle omgivelser og kurser om eksempelvis 2.b's matematikundervisning. Men ofte er det de helt små ting, der gør forskellen, som for eksempel at ringe til forældrene og sikre, at de kommer til et forældremøde.
- På den måde viser skolen en interesse for forældrene, og det er et bevis på, at man faktisk interesserer sig for, om Shakinas mor dukker op. Det kan jo være, hun har svært ved at læse de beskeder klasselæreren har sendt hjem, men hun kan godt forstå læreren i telefonen. Telefonopringningerne gør ofte, at langt flere dukker op, forklarer Lisbeth Hansen.

Skolerne skal se indad
Hun understreger, at et vellykket samarbejde kræver vilje fra begge parter.
- Skolen skal også være villig til at se grundigt på egen praksis og måske få an-lagt en mere åben og anerkendende stil. Man er nået langt, når man som lærer begynder at forstå, at når Ibrahim ikke har madpakke og gymnastiktøj med, så skyldes det faktisk ikke, at hans forældre er ligeglade, men måske i virkeligheden at de er traumatiserede flygtninge, der ikke kan overskue den slags. Eller måske kan de ikke læse dansk. Så kan man pludselig hjælpe dem, i stedet for at de og Ibrahim bliver et problem og hele tiden mødes med negative forventninger.

Hent ny håndbog
Håndbogen "Skole-hjemsamarbejdet i praksis" kan downloades på: www.sm.dk/data/Lists/Publikationer/Attachments/530/Skole-hjemsamarbejde.pdf

Kontakt
Forsker Lisbeth Hansen på 41 89 72 63 eller e-mail: liha@ucc.dk

Vedhæftede filer

Information om Professionshøjskolen UCC

Professionshøjskolen UCC
Buddinge Hovedgade 80
2860 Søborg

3586 8510http://ucc.dk

Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolen UCC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolen UCC

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye