DAY BIRGER ET MIKKELSEN I FREMGANG

Del
DAY Birger et Mikkelsen fremviser et for modebranchen stærkt årsregnskab for 2010 med en forøgelse på 8,5% af den samlede omsætning. Det positive resultat skyldes blandt andet vækst i retail med åbningen af fem butikker internationalt i 2010.

Det internationale mode- og livsstilsbrand DAY Birger et Mikkelsen (herefter DAY), der står bag en herre- og damelinje, den yngre underlinje 2ND DAY samt interiørkollektionen HOME, går mod strømmen i den danske modebranche og viser økonomisk fremdrift.

Keld Mikkelsen, grundlægger og ejer af DAY Birger et Mikkelsen, udtaler:

"DAY har opnået en frugtbar balance mellem konkurrencedygtigt kvalitetsdesign og en solid kommerciel platform med internationalt sigte. Vi befinder os i en ny og spændende periode, hvor vores design DNA og koncept er blevet udvidet og revideret - en ny strategi der nu viser positive resultater i specielt retail og eksport".

Retail ekspandering 

Væksten i 2010 tilskrives en forretningsstrategi med høj fokus på udvidelse af internationale distributionskanaler inden for egne retail-butikker og wholesale. Fremgangen i retail underbygges blandt andet af et nyt, innovativt butikskoncept lanceret i 2010, der til august 2011 udvides yderligere med en række "mono-brand" butikker og koncessioner til den nye underlinje 2ND DAY. 

Væksten i antallet af egne butikker er steget med 15% de seneste par år, og DAY positionerer sig nu på det internationale marked med 38 butikker under eget navn, herunder tre flagship stores.

Travel retail og e-commerce

Derudover fortsætter den internationale vækst med etableringen inden for Travel Retail. I Københavns lufthavn åbnede DAY tilbage i juni 2011 den første i en række af strategisk placerede lufthavnsbutikker internationalt. Travel Retail ses som et vigtigt led i at nå ud til "DAY"- forbrugeren verden over.

Lanceringen af en online butik på www.day.dk tilbage i marts 2010 har ligeledes bidraget til den positive udvikling.

Wholesale

I 2010 oplevede DAY en opadgående vækst i wholesale-salget på 7,5 % i forhold til året før. Specielt wholesale-forhandlere på det tyske marked udviser stor interesse for det danske mode- og livsstilsbrand. Wholesale udgør i dag mere end 1.000 forhandlere fordelt på over 40 lande.

Høj fokus på eksport

Eksport udgør ca. 80% af omsætningen og er et udtryk for et stort internationalt potentiale. Norden, Tyskland og Storbritannien udgør nogle af de største markeder, og trods den seneste lavkonjunktursperiode, er der fortsat stor interesse og købelyst blandt forbrugerne. Senest er DAY placeret i de kendte stormagasiner Harrods og Selfridges i Storbritannien samt i det anerkendte KaDeWe i Tyskland. Det internationale potentiale ses også i salg til lande som New Zealand og Sydkorea, hvor omsætningen er stabilt stigende kollektion for kollektion.

Inden for de fire brandlinjer oplever specielt herrelinjen fremgang i salget og viser mere end en fordobling af omsætningen gennem det seneste år.

Stærkt årsregnskab for 2010

Virksomhedens årsregnskab for 2010 viser det bedste resultat i DAY's historie, hvor bruttofortjenesten steg med ca. 20%, driftsresultatet 70% og resultatet før skat 86% sammenlignet med foregående år. DAY har de seneste tre år haft dobbeltcifret EBITDA vækst, og 2010 endte således med 16,7 millioner kr. EBITDA svarende til en vækst på 32% i forhold til året før.

DAY forventer dog, at 2011 vil blive et udfordrende år for den globale modebranche, men går dette i møde med interessante projekter. Disse inkluderer en række strategiske investeringer med fokus på fortsat udvidelse af retail gennem etableringen af 10 nye butikker internationalt. 

For yderligere information kontakt venligst Henrik Juhl, PRD på telefon +45 33 89 20 20 eller hju@prdagency.com    

Vedhæftede filer

Information om Day Birger et Mikkelsen

Day Birger et Mikkelsen
Kongens Nytorv
1100 Copenhagen K

http://shop.day.dk/?gclid=CITwo-DgwKYCFQaGDgodayf4GQ
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye