Excellent Systems A/S

Grøn virksomhed på Health & Rehab: Lancerer unikt vugge-til-vugge-koncept til kommuner

Excellent Systems, der blandt andet producerer hjælpemidler til sundhedssektoren, har bæredygtighed som en vigtig del af forretningsstrategien. Nu lancerer succesvirksomheden et helt nyt bæredygtigt koncept til landets kommuner. Det kan opleves til Health & Rehab Scandinavia fra 15. maj i Bella Centret.
Senest har Excellent Systems skabt et nyt vugge-til-vugge-koncept til alle landets kommuner målrettet de plastramper, som kørestolsbrugere benytter til at køre op over bundstykker i døre. Foto: PR

Der har været fart på hos Excellent Systems siden begyndelsen i starten af 90’erne. Virksomheden med produktion og hovedkontor i Mørke på Djursland producerer en række industriprodukter samt hjælpemidler til handicap- og sundhedssektoren. Til forskel fra mange andre virksomheder er bæredygtighed en naturlig del af hverdagen i Mørke, fordi det giver god mening for både miljø og økonomi. Senest har virksomheden skabt et nyt vugge-til-vugge-koncept til alle landets kommuner målrettet ramper lavet af plastmateriale, som kørestolsbrugere benytter til at køre op over bundstykker i døre.

Det er forventningen, at konceptet er så attraktivt, at Excellent Systems vil fordoble salget på kort sigt i Danmark, mens konceptet også skal udrulles til andre lande. I første omgang i Sverige, hvor staten allerede medfinansierer handicapprodukter.

Vi giver kommunerne muligheden for, at vi tager os af affaldshåndteringen, når gamle og slidte ramper skal erstattes af nye. Vi sætter pallebure til rådighed, og så giver vi faktisk tre kroner per kilo affald, der bliver leveret. De penge bliver så i sidste ende trukket fra købet af det nye produkt, der i øvrigt bliver skabt bæredygtigt med udgangspunkt i de gamle ramper. På den måde kan vi alle skåne miljøet, og kommunerne får en nemmere affaldshåndtering og økonomisk gevinst, siger Ole Frederiksen, der er direktør hos Excellent Systems.

Bæredygtighed er god økonomi

Aspekterne ved vugge-til-vugge gennemsyrer virksomheden hele vejen igennem produktionen, og det giver god mening, fordi de grønne hensigter giver voksende bundlinjer hos virksomheden på grund af mindre produktionsomkostninger.

Vi har løbende fokus på alle processer af produktionen, og vi vælger aldrig at fortsætte en proces på en bestemt måde, blot fordi vi altid har gjort det. De fleste virksomheder vil ligesom os kunne spare mange ressourcer ved at gentænke forskellige arbejdsgange. Eksempelvis har vi sparet rigtig meget pap over de seneste år – til stor gavn for miljøet, siger Ole Frederiksen.

Det nye koncept kan opleves til Health & Rehab Scandinavia i Bella Centeret fra 15. til 17. maj, hvor Excellent Systems står på stand C3-024.

Billeder

Download
Firmaet leverer også rampeløsninger til mange andre formål end til dørtrin hjemme hos private. Foto: PR
Download