Professionshøjskolen UCC

Læreruddannelsen er et fuldtidsstudium

Del
Lærerstuderende på læreruddannelserne Zahle og Blaagaard/KDAS modtager gennemsnitligt 14 timers undervisning om ugen og ikke syv, som det ellers har været fremme i debatten om antal timer på læreruddannelserne. Men at være lærerstuderende er et fuldtidsstudium, siger UCC's grunduddannelsesdirektør.

Der er i debatten om antal timer på læreruddannelserne forkerte tal fremme om, hvor meget de studerende tilbydes af undervisning på UCC's læreruddannelser i hovedstaden:

- Det er ikke korrekte tal, der er fremme, og det er ikke korrekt udelukkende at referere til antallet af traditionelle undervisningstimer. Læreruddannelsen indeholder andre typer undervisning, vejledning og praktik, siger grunduddannelsesdirektør på Professionshøjskolen UCC Henrik Pedersen.

Fakta er, at over fire år får de lærerstuderende på UCC et antal undervisningstimer svarende til gennemsnitligt 14 ugentlige undervisningstimer på UCC's læreruddannelser på Zahle og Blaagaard/KDAS. Undervisningstimer er defineret som lektioner på 45 minutter:

• De pædagogiske fag 220 timer
• Linjefag 960 timer
• Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab 112 timer

Antallet af undervisningstimer svarer til det anbefalede i bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor i folkeskolen. Den studerendes selvstændige studieaktivitet i form af forberedelse til undervisningen, skriftligt arbejde, prøver og frivillig undervisning indgår ikke i timetallet. Derudover omfatter den samlede undervisning:

• De studerende deltager i alt 24 ugers praktik med tilknyttet særlig praktikundervisning og praktikvejledning udover selve undervisningstimerne på praktikstederne.
• De studerende modtager løbende fagvejledning og pædagogisk vejledning. UCC giver det antal vejledningstimer pr. studerende, som Undervisningsministeriet anbefaler.
• De studerende deltager i et nyt 3 ugers tværprofessionelt modul på tværs af bl.a. uddannelserne til lærer og pædagog samt i andre tværfaglige forløb for alle på studiets fire årgange.
• De studerende tilbydes bl.a. ekstra kurser som fx praktisk-musisk kursus, færdselslære og førstehjælp, sundheds- og seksualundervisning samt uddannelses- og erhvervsorientering.

Grunduddannelsesdirektør Henrik Pedersen understreger, at selv om der er økonomiske besparelser, så arbejder UCC hårdt for at bevare og udvikle kvaliteten i uddannelserne og har derfor iværksat et større projekt om visioner for uddannelserne i 2020:

- Kvaliteten af fremtidens lærere handler om meget andet end antallet af timer til traditionel holdundervisning. Grundlæggende skabes en god læreruddannelse af de studerendes eget arbejde med at erkende, erobre, perspektivere og undersøge fagene i et samspil mellem teori og praksis. Det er ikke nok, at de studerende følger undervisningstimer. At være lærerstuderende er et fuldtidsstudium. Vi skal stille tydeligere krav til de studerendes egen indsats, og vi skal også i langt højere grad end i dag støtte, at de lærerstuderende bliver selvstændige studerende og ikke elever, siger Henrik Pedersen.

UCC vil derfor i de kommende år bl.a. arbejde for at tydeliggøre mål, indhold og læreproces for de lærerstuderende, udvikle nye læringsformer for bl.a. samspillet mellem teori og praksis samt arbejde for, at de studerende får bedre muligheder for løbende feedback og vejledning.

Kontaktpersoner:
Grunduddannelsesdirektør Henrik Pedersen, hep@ucc.dk, 4189 7014
Kommunikationschef Søren Jensen, soje@ucc.dk, 4189 7060

Information om Professionshøjskolen UCC

Professionshøjskolen UCC
Buddinge Hovedgade 80
2860 Søborg

3586 8510http://ucc.dk

Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolen UCC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolen UCC

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye