Professionshøjskolen UCC

UCC vil bygge ny læreruddannelse i København

Del
Læreruddannelserne Zahle og Blaagaard/KDAS skal bo under samme tag og blive så attraktiv, at den tiltrækker 25 % flere lærerstuderende.

I forbindelse med bl.a. regeringens rejseholdseftersyn af folkeskolen har der været meget debat om, hvordan fremtidens lærere og læreruddannelse kan blive endnu bedre styrket til fremtidens folkeskole. Senest har der været meget debat om timetallet på uddannelserne, og Folkeskolen omtalte for nyligt, at UCC vil etablere en ny stor læreruddannelse i København.

- UCC iværksætter nu et stort udviklingsprojekt "2020 - uddannelse, udvikling og vækst", hvor vi udarbejder nye visioner for udviklingen af vores uddannelser, og for hvordan vi bl.a. udvikler nye og bedre studie- og læringsformer i et tæt samspil mellem teori, forskning, praksis og professionerne, fortæller UCCs udviklingschef Peter Ulholm.

UCC vil i løbet af 2011 debattere, udvikle og konkretisere ideerne, visionerne og planerne i dialog med medarbejdere, studerende, UCC's aftagere og interessenter samt UCC's bestyrelse.

Læreruddannelsen er typisk den af UCC's syv uddannelser, der er mest fokus på i samfundsdebatten. Visionen er at samle flere af UCC's uddannelser i en ny campus i København, herunder de to læreruddannelser.

- Vi håber, at vi kan øge optaget på vores læreruddannelser fra de nuværende ca. 750 til i alt 1000 studerende. Nogle af de nye studerende skal komme via større ungdomsårgange, men vi skal også kunne rekruttere flere. Vi regner med at blive mere attraktive, siger UCC's grunduddannelsesdirektør, Henrik Pedersen.

Blandt visionerne, der skal drøftes for UCC's fremtidige læreruddannelser, er:

- At bygge uddannelsen op på nye måder, så de studerende får bedre muligheder for at sammensætte deres uddannelse efter interesse.
- At tilbyde flere fag på tværs af professionerne, så fx lærere og pædagoger bliver bedre til at arbejde sammen.
- At styrke forsknings- og udviklingsmiljøerne omkring læreruddannelsen, så uddannelsen bliver endnu bedre fagligt baseret.
- At eksperimentere med, hvordan der kommer mere praksis ind i uddannelsen, fx ved at drøfte og foreslå ændringer i de lærerstuderendes praktikperiode og ved at lave flere projekter i og med folkeskolen undervejs i uddannelsen.
- At videreudvikle de internationale muligheder for fremtidens studerende ved bl.a. at bygge videre på succesfulde erfaringer med internationale linjefag med krav om fx undervisning på engelsk og praktikophold i udlandet.

Der vil foregå tilsvarende drøftelser af visionerne for UCC's øvrige seks professionsbachelor-uddannelser til pædagog, sygeplejerske, tegnsprogstolk, fysioterapeut, psykomotorisk terapeut og tekstilformidler.

Selvom der naturligvis vil være variation i visioner og udviklingsmuligheder for de forskellige uddannelser, vil der også være mange fællestræk til visionsdebatterne for læreruddannelserne.

Yderligere oplysninger:

  • Grunduddannelsesdirektør Henrik Pedersen, tlf. 41 89 70 14, hep@ucc.dk
  • Udviklingschef Peter Ulholm, tlf. 41 89 71 52, peu@ucc.dk
  • Kommunikationschef Søren Jensen, tlf. 41 89 70 60, soje@ucc.dk

Information om Professionshøjskolen UCC

Professionshøjskolen UCC
Buddinge Hovedgade 80
2860 Søborg

3586 8510http://ucc.dk

Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolen UCC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolen UCC

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye