Mærsk forbedrer forhold på kinesisk fabrik

Del
PDF og Fakta vedhæftet.

Mærsk forbedrer forhold på kinesisk fabrik

En undersøgelse af arbejdsforholdene på A.P. Møller – Mærsks containerfabrik i det sydlige Kina viser, at de ansatte er mere tilfredse end for et halvt år siden.

Dengang blev Maersk Container Industry i Dongguan (MCID) kritiseret for dårlige arbejdsforhold og for ikke at opdage korruption i laget af mellemledere.

På 10 af i alt 12 undersøgte områder rapporterer eksterne arbejdsmiljøkonsulenter fra virksomheden Crecea nu om mere tilfredse medarbejdere. Der er blandt andet installeret nye udsugningsanlæg, og adgangen til høreværn og sikkerhedsudstyr er forbedret.

”Der er stadig områder, hvor vi skal forbedre os, men over en bred kam er rapportens konklusioner positive,” siger Senior General Manager Morten Høstrup, der har ansvar for personaleanliggender på fabrikken.

Undersøgelsen er blandt andet lavet på basis af anonymiseret input fra 925 af virksomhedens cirka 1000 arbejdere.

”På baggrund af rapporter og statistik om Kina fra internationale kilder må forholdene på Maersk Container Industry Dongguan Ltd. anses for at være over gennemsnittet i forhold til Kina som helhed,” skriver Crecea, der har kontorer i Danmark, Kina, Kenya og Vietnam.

Blandt de ting, der også fremover kræver bevågenhed, er jobsikkerhed og forfremmelse af mellemledere. Nogle arbejdere er stadig bekymrede for nepotisme blandt folk, der kommer fra samme områder af Kina.

”For os har det altid været en ansøgers kvalifikationer og erfaring, der er afgørende for en forfremmelse, men vi skal være bedre til at overbevise de ansatte om, at sådan er det rent faktisk,” siger Høstrup.

Et af de resterende problemer hænger uløseligt sammen med finanskrisen og den deraf følgende produktionsnedgang.

”Trods generelle lønstigninger på 10-15% klager arbejderne over, at deres rådighedsindkomst er blevet reduceret på grund af mindre overarbejde,” skriver Crecea.

Fabrikschef og Managing Director Irving A. Hultengren håber at få løst problemet ved at få mere gang i hjulene, eksempelvis via fabrikkens ”grønne” tiltag.

”Vi håber, at vores nye generationer af containere snart slår igennem. Vi arbejder på at lave gulve af genbrugsplastik, og vi ser på muligheden for at lave lettere containere for derved at reducere CO2-udslippet. Vi tror, det er her vores fremtidige konkurrencedygtighed ligger,” siger han.

 ----++++----

 

Yderligere oplysninger:

Morten Høstrup

Leder af HR og Administration, Maersk Container Industry Dongguan Ltd.

Mobiltelefon: +86 139 2686 2970

E-post: mmh@mcidg.com NB: Der er syv timers tidsforskel.

Annette Stube

Leder med ansvar for bæredygtighed og social ansvarlighed, A.P. Møller – Mærsk A/S.

Mobiltelefon: +45 2136 7129

 

----++++----

Vedlæg: Creceas metode og konklusioner (pdf)

Uddrag fra Creceas rapport:

Forbedret indsats mod korruption:

Virksomhedens procedurer vedrørende korruption er forbedret, og 75,4% af de ansatte anser gode arbejdsevner som vejen til forfremmelse, mens 34,4% også mener, det er godt at give gaver til overordnede, hvis man vil forfremmes. De fleste er i dag usikre på, hvorvidt der overhovedet findes korruption i virksomheden. (Kilde: Crecea)

Afskedigelser:

Der blev ikke fundet afskedigelsessager, som er i strid med loven. (Kilde: Crecea)

Tillid til mellemledere:

74,7% af de adspurgte vil gå direkte til en tilsynshavende med en klage, mens 36,5% vil kontakte fagforeningen for at få hjælp (NB: Der kunne sættes flere krydser). (Kilde: Crecea)

 

Tilfredshed med arbejdsregler:

Medarbejdernes tilfredshed med den overordnede atmosfære og fabrikkens arbejdsregler er stor. 89,4% af de ansatte er ”meget tilfredse”, ”tilfredse” eller har det ”ok” med ”hele miljøet på fabrikken”. (Kilde: Crecea)

 

Stadig plads til forbedringer:

Det er i forholdsvis høj grad lykkedes MCID at forbedre arbejdsforholdene i henhold til de krav, der blev fremlagt i forbindelse med en undersøgelse i marts 2009. Der er dog stadig plads til forbedringer. (Kilde: Crecea)

Fakta om Maersk Container Industry Dongguan Ltd.:

Mærsks produktion af tørlast-containere ligger i Dongguan nær Pearl River i det sydlige Kina. Produktionen blev startet i 2006, og der beskæftiges for øjeblikket omkring 1000 arbejdere, samt yderligere cirka 100 i administrationen. En stor del af de ansatte bor på selve fabrikken.

- MCID kan producere 200.000 containere (TEU) om året.

- Produktionssamlebåndet er næsten to kilometer langt.

- Forbruget af svejsetråd kan nå op på 16 tons om dagen, svarende til 99 kilometer tråd.

- Sikkerhed i top: MCID’s Lost Time Accident Rate (LTA) var i perioden fra april til august 2009 i gennemsnit 4,61. I lignende ”fremstillings-virksomheder” i Danmark var LTA i gennemsnit i 2008 på 25,7, mens MCID’s tal for LTA samme år var 5,48. (Kilder: MCID og Dansk Arbejdsgiverforening)

 

 

 

 

Vedhæftede filer

Information om A.P. Møller - Mærsk A/S

A.P. Møller - Mærsk A/S
A.P. Møller - Mærsk A/S
Esplanaden 50
1098 København K

33633363http://www.maersk.com

Følg pressemeddelelser fra A.P. Møller - Mærsk A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra A.P. Møller - Mærsk A/S

225.000 mennesker besøgte verdens største skib på Langelinie30.9.2013 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag, klokken 10, sejler verdens største skib, Majestic Mærsk, der siden sidste mandag har ligget fortøjet på Langeliniekaj. I løbet af de sidste syv dage har mere end 225.000 mennesker besøgt Langeliniekaj for at opleve containerskibet. Heraf har 49.500 været en tur ombord. Og undervejs uddelte Maersk Line mere end 80.000 bananer. ”Vi er meget glade for den store interesse, der har været for Majestic Mærsk. Vi håbede, at verdens største skib på Langelinie kunne blive en folkefest. Det blev det. Interessen for skibet har været meget stor, og vi er rigtig mange, der er blevet klogere på containerskibsfart og den store betydning, containeren har for vores hverdag,” siger Claus Høvelt, Global Branding Manager i Maersk Line og ansvarlig for arrangementet på Langelinie. Majestic Mærsk sejler fra Langeliniekaj klokken 10. Skibet vil få hjælp fra fire Svitzer slæbebåde. Efter cirka halvanden time vil skibet være ved Middelgrunden og sætter herefter kurs mod Gøteborg. Billedetekst: I går, søn

Kom med til navngivning af verdens største skib19.9.2013 10:46:24 CEST | Pressemeddelelse

På onsdag navngiver Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen verdens største skib på Langelinie i København. Navngivningsceremonien markerer samtidig, at Maersk Line åbner skibet og en udstilling på Langelinie for offentligheden. Flere end 42.000 interesserede har allerede booket adgang til skibet. Navngivningsceremonien foregår onsdag 25. september kl. 10.00 og kan overværes af alle interesserede fra balustraden på Langelinie. Umiddelbart efter arrangementet åbner udstillingsområdet for offentligheden. Læs mere om arrangementet og mulighederne for at opleve skibet for de, der ikke nåede at booket billet, på www.triple-e.dk eller i vedhæftede pressemeddelelse. Tirsdag sejlede skibet – som er nummer to ud af i alt 20 bestilte Triple-E-skibe – gennem Storebælt mod Gdansk, Polen. I weekenden går turen mod Danmark og Langeliniekaj i København, som skibet anløber natten til mandag ved 03.00-tiden. Presseakkreditering Navngivningsceremonien kan dækkes fra pressepools i ceremoniområdet. Pressea

PRESSEMEDDELELSE FRA MAERSK OIL: Maersk Oil appellerer SKAT-afgørelse12.9.2013 14:14:22 CEST | Pressemeddelelse

I 2012 modtog Maersk Oil en afgørelse fra SKAT som forhøjer Mærsk Olie og Gas A/S’ selvangivne skattepligtige indkomst for perioden 2006 til 2008. SKAT vurderer, at Mærsk Olie og Gas A/S ikke må have et skattemæssigt underskud før indregning af udbytteindtægter fra datterselskaber, når virksomhedens olieproducerende datterselskaber i Qatar og Algeriet har overskud. Underskuddet opstår primært fordi den danske olieproduktion beskattes separat med et betydeligt beløb hvert år. Det medfører, at de globale hovedsædeaktiviteter i Danmark viser underskud før indregning af udbytteindtægter. Maersk Oil er uenig i SKATs afgørelse, da den går imod mangeårig praksis for behandling af udgifter til forundersøgelser, der baserer sig på en skriftlig tilladelse fra Ligningsrådet. Maersk Oil har derfor påklaget afgørelsen til Landsskatteretten, som starter behandlingen i denne måned. --- I 1985 modtog Maersk Oil en skriftlig tilladelse fra Ligningsrådet, den øverste danske skattemyndighed på daværende

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye