Citrus er sæsonens nye sunde sællert

Del
3-dobling af Pomelo

Danskernes stigende bevidsthed om deres egen sundhed får salget af citrusfrugter til at stige kraftigt. For nogle typer er der tale om en eksplosiv stigning.

Den mest solgte citrusfrugt er klementiner, der i højsæsonen (november-december) udgør cirka 20 procent af det samlede frugt salg i Coop. Dermed er det den største enkeltvare i denne periode i frugtafdelingerne.

Men nogle af de mindre kendte citrusfrugter vokser i disse år meget kraftigt. Størst er væksten for Pomelo, der har sæson fra november til marts. Salget af Pomelo er det seneste år vokset med 300 procent i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma.

"Pomeloen er fyldt med C-vitaminer og har en smag, der både er sød og syrlig. Vi kan se, at i takt med at flere kunder prøver denne frugt, så breder interessen sig yderligere. Så vi forventer også, at salget i denne sæson vil vokse med 200-300 procent," siger kategorichef Jens Henrik Aavang, Coop.

En anden citrusfrugt i stærk vækst er lime, som bruges meget til drinks, og det gav en vækst på 12 procent sidste år. Det er salget af økologisk lime, der driver væksten, med en stigning på 55 procent i sidste sæson.

"De økologiske vokser så stærkt, fordi skrællen kan anvendes til madlavning, da de ikke er overfladebehandlet. Vi venter, at salget stiger med yderligere 5-10 procent i år," siger Jens Henrik Aavang.

Den stigende interesse for citrusfrugter er baggrunden for, at de 1200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma i denne uge indleder et fremstød for i alle grøntafdelingerne. En ny citrusfrugt guide er udarbejdet med information og inspiration, og den kan fås gratis i butikkerne.

Pjecen om citrus kommer som led i Coops forstærkede indsats for sæsonens bedste frugt og grønt. Tidligere er der kommet pjecer om æbler, salat og rodfrugter.

Yderligere information: Kategorichef Jens Henrik Aavang, 4386 4091/ 5159 4091

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye