Det mest solgte vaskepulver bliver CO2 neutral

Del
Når danskerne det næste år vasker tøj, planter Coop træer i Uganda. Koncernens mest solgte vaskepulver er som det første i Danmark CO2 neutral

Coop har indgået aftale, der gør Änglamark vaskepulver CO2 neutral fra 11. oktober og et år frem.

Aftalen indebærer, at der plantes 2600 - 3600 træer i Uganda (ca. 9 hektar svarende til 13 fodboldbaner), der kompenserer for den mængde drivhusgasser, som varen giver anledning til. Coop har indgået aftalen med Plan Vivo og U&W, der henholdsvis har beregnet CO2 aftrykket og sørger for, at der plantes det antal træer, der er aftalt på basis af beregningen af Änglamarks CO2 aftryk.

"Gennem det seneste år har vi arbejdet på at kortlægge det samlede CO2 aftryk for alle varerne i vores Änglamark-serie. Nu har vi valgt at udvælge et produkt og gøre det CO2 neutral for at teste, hvordan kunderne tager imod det. Hvis de tager godt imod det, vil vi gå videre og CO2 neutralisere flere Änglamark-produkter," siger CSR-chef Katrine Milman

"Vi har valgt Änglamark vaskepulver, fordi vask netop er et af de områder, hvor vi som forbrugere selv kan gøre indsats til fordel for klimaet, nemlig ved at vælge miljømærkede vaskemidler, vaske ved lavere temperaturer og bruge tørresnoren frem for tørretumbleren," siger Katrine Milman.

Änglamark er langt det største mærke inden for vaskepulver i Coop. Der sælges Änglamark vaskepulver i en mængde, der svarer til cirka 30 millioner tøjvaske om året.

"Det er jo frivilligt om man vil CO2 neutralisere et produkt, men vi vil med dette initiativ undersøge, om vi både kan hjælpe miljøet, give kunderne den ekstra fordel, at varerne både er Svanemærkede og klimakompenserede - og sælge flere miljørigtige varer," siger Katrine Milman.

Änglamark vaskepulver vil blive solgt til samme priser som hidtil.

Lanceringen af CO2 neutral Änglamark sker som led i en storstilet klimakampagne, der omfatter de over 700 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, og som begynder mandag den 11. oktober. Hele indsatsen er et led i Coops ansvalighedsplan, "1-4-40", hvor en af de 40 handlinger i planen er at beregne Änglamark seriens CO2 bidrag og arbejde på at neutralisere dette.

Yderligere information: CSR-chef Katrine Milman, 5159 3450

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye