125 dages verdensomsejling starter i København i dag

En fire måneder lang rejse verden rundt med det eksklusive krydstogtskib Queen Victoria begynder i dag. Turens første stop på verdensomsejlingen er København, og det er der en særlig grund til.

Det er meget sjældent, at krydstogtskibe besøger Danmark i vinterkolde januar. Men helt ekstraordinært får København i dag fornemt besøg af det eksklusive Queen Victoria, der har valgt den danske hovedstad som indledning på sin fire måneder lange verdensomsejling.

Og når et kendt skib sejler ud på en spektakulær rejse, skal det sendes af sted med manér. Det gælder naturligvis også for engelske Queen Victoria. Starten på den 125 dage lange rejse bliver markeret på kajen i København, hvor bl.a. Helsingør Pigegarde vil spille onsdag eftermiddag, når passagererne igen går ombord, inden det 294 meter lange skib stævner ud på sin videre færd.

Det er primært engelske gæster, der er ombord på Queen Victoria, der har kapacitet til ca. 2.000 passagerer og 900 besætningsmedlemmer. Skibet har 1.000 kahytter, syv restauranter, 13 barer, tre swimming-pools og et teater med 830 pladser.

Derfor starter skibet i København

Queen Victoria har samlet sine passagerer op i engelske Southampton. Og da Østersø-regionen er blandt de største krydstogt-destinationer i verden, skal Queen Victoria naturligvis forbi denne region på sin verdensomsejling.

”København er både den mest besøgte krydstogthavn i Østersø-regionen og en af Nordeuropas absolut travleste krydstogthavne. Derfor har Queen Victoria valgt den danske hovedstad som første stop på verdensomsejlingen. Det markerer samtidig, at København nu tager hul på første år med fremgang for krydstogtbranchen siden 2012, idet vi i alt forventer 710.000 krydstogtgæster i 2016 - ca. 30.000 flere end sidste år,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor krydstogtnetværket Cruise Copenhagen Network er forankret.

Krydstogtnetværket, der arbejder på at sælge de danske krydstogthavne til de internationale rederier, vil være til stede på kajen for at byde Queen Victorias gæster velkommen til København med bykort og små gaver og dagen efter sende gæsterne af sted igen for fuld musik – bogstaveligt talt.

Queen Victoria ankommer til Langelinie i København tirsdag d. 5. januar kl. 14 og sejler af sted på verdensomsejlingen dagen efter kl. 18. Andet stop på turen bliver Hamborg. Gæsterne behøver ikke sejle med på hele turen, men kan nøjes med en mindre del af ruten. Hvis man vil med på hele verdensomsejlingen, koster billetten 142.700 kr.

Uffe Hartmann, Corporate Communications Manager, mobil: 21 73 98 90, email: ufh@woco.dk

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 07:54pressemeddelelse