125 års erfaring: NIRAS fejrer sjældent 5 x 25-års jubilæum

I Odense markerer NIRAS den 6. november et sjældent 5 x 25-års jubilæum for Bjarne Christensen, Henrik Gattrup, Jan Andersen, Karsten Vissing Jakobsen og Knud Rasmussen. De fem kolleger har arbejdet tæt sammen i det meste af deres karriere, og i fællesskab har de været med til at præge udviklingen i den danske og internationale fødevareindustri.
De fem 25-års jubilarer i NIRAS er (fra venstre mod højre) Jan Andersen, Knud Rasmussen, Henrik Gattrup, Karsten Vissing Jakobsen og Bjarne Christensen.

Det er sjældent, at fem kolleger kan fejre 25-års jubilæum stort set samtidigt. Men det er ikke desto mindre tilfældet med Bjarne Christensen, Henrik Gattrup, Jan Andersen, Karsten Vissing Jakobsen og Knud Rasmussen, der arbejder for NIRAS i Odense.

Der er tale om fem meget store kapaciteter inden for fødevareområdet, og de har sammen haft en enorm betydning for både NIRAS, deres kollegaer og ikke mindst forkunder verden over. Den viden, der er samlet hos de fem herrer inden for etablering af fødevareproduktioner, kan næppe matches nogen andre steder.

”Det er fantastisk i dagligdagen at kunne trække på så mange års erfaring hos fem kapaciteter, der har været med til at udvikle den danske fødevarebranche. NIRAS’ kompetencer til at designe fødevarefabrikker, der kombinerer fødevaresikkerhed og bæredygtighed, skyldes i høj grad de tværfaglige kompetencer og evnen til vidensdeling, som de fem kolleger i Odense besidder. De har bidraget til at gøre dette til en del af vores fælles DNA,” siger Olav Vind Larsen, der er forretningschef for Food & Beverage i NIRAS.

Og han tilføjer:

”For NIRAS er det en stor glæde, at vi har kunnet fastholde og udvikle det kompetencecenter, der blev grundlagt i Tano Food Consult af de fem jubilarer. Det bidrager til at skabe værdi dagligt for både os og vores kunder.”

Fælles historie rækker 40 år tilbage

De fem jubilarers fælles historie strækker sig helt tilbage til 1979, hvor de begyndte at arbejde sammen hos det lille rådgivende ingeniørfirma J. G. Hvirvelkær, som var et datterselskab til Danske Slagterier.

Da firmaet i 1996 blev solgt til Carl Bro, besluttede de fem i stedet at starte deres eget rådgivende ingeniørfirma, Tano Food Consult A/S.

Firmaet udviklede sig til en anerkendt rådgivningsvirksomhed inden for projektering og optimering af fødevarefabrikker i Danmark og internationalt. Grundet succesen blev Tano Food Consult A/S opkøbt af ALECTIA A/S, som senere fusionerede med NIRAS A/S. Gruppen af medarbejdere er vokset, og den udgør i dag en vigtig del af NIRAS Food & Beverage, som ud over Odense også har afdelinger i Allerød, Aarhus, Holland, England og Australien.

De fem jubilarer

Bjarne Christensen har i de sidste 25 år arbejdet med fabriksplanlægning og hygiejneanalyser af fødevarefabrikker, projektledelse, projektering og byggeledelse samt miljøteknologi og miljøundersøgelser.

Bjarne har været omdrejningspunkt for forretningsudviklingen i Norge igennem en årrække, hvor han har hjulpet kunder med design af blandt andet svineslagterier, fjerkræslagterier og kødforædlingsfabrikker, samt medvirket til at sætte de nationale standarder for hygiejneplanlægning i fødevareindustrien.

Henrik Gattrup har mangeårig erfaring med planlægning af levnedsmiddelvirksomheder og biproduktvirksomheder omfattende layout, hygiejnesikring samt afklaring af miljøforhold. Henrik har været en erfaren projektleder inden for projektering af bygningskonstruktioner og anlægsarbejder, projekt- og byggeledelse, udarbejdelse af tilskudsansøgninger samt CE-mærkning.

Jan Andersen har gennem sin lange karriere arbejdet med planlægning og projektering af køle-/fryseanlæg, VVS- og ventilationsanlæg samt energitekniske anlæg og varmegenvindingsanlæg. Derudover har han stået for energitekniske undersøgelser i fødevarevirksomheder og er registreret energisynskonsulent. Jan er kendt i brede dele af branchen og er med sine kompetencer og sin store viden om køleanlæg meget populær blandt kunderne. Han har gennem sit arbejde været med til at lægge linjerne for køleanlæg i fødevareindustrien i Danmark og resten af verden.

Karsten Jakobsen har gennem de sidste 25 år arbejdet med planlægning og projektering af levnedsmiddelvirksomheder og produktionsanlæg samt miljøvurderinger, miljøgodkendelser og renere teknologi. Derudover har han varetaget utallige opgaver inden for projektledelse og byggeledelse, og har en kæmpe viden om slagterier samt en dyb forståelse for, hvordan procesanlæg, forsyninger og fabriksbygninger skal hænge sammen for at en fødevarevirksomhed fungerer optimalt.

Knud Rasmussen har arbejdet med planlægning og projektering af slagterier og fødevarevirksomheder samt planlægning af procesanlæg og forsyningsanlæg. Som direktør for Tano Food Consult og efterfølgende afdelingsleder, nu seniorkonsulent i NIRAS, har han været central i forretningsudviklingen og sikring af medarbejderfastholdelsen. Knud Rasmussen har varetaget utallige opgaver inden for projektledelse og strategisk rådgivning for fødevarevirksomheder i mange lande – altid med et overordnet mål om at sikre de bedst mulige beslutningsgrundlag for kunderne.